Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
hashtag skinnytok
© Pexels

Mede dankzij België die aan de alarmbel trok!

HALLELUJAH: TikTok bant eindelijk toxische hashtag #skinnytok

Ysaline Pollet
Ysaline Pollet Webjournalist

De hashtag #skinnytok is al een tijdje een trend op TikTok. Véél te lang als je het ons vraagt. Gelukkig komt er nu een einde aan de toxische trend, want TikTok bant de hashtag onder druk van Europa.

We hebben het bij Flair al meermaals duidelijk gemaakt: wij zijn tegen diëten en al zeker tegen propaganda op sociale media om te vermageren. Wij waren enkele maanden geleden dan ook in shock toen we merkten dat de hashtag #skinnytok een ware trend begon te worden op TikTok. Plots zagen we ‘m overal.

De toxische hashtag is niet alleen heel frustrerend, maar ook levensgevaarlijk. De video’s onder #skinnytok verheerlijken slank zijn en zetten zo aan tot gevaarlijke diëten en eetstoornissen. Anno 2025 kan dat gewoon niet meer, als je het ons vraagt. En dat vonden ook België en Frankrijk.

Bye bye, hashtag

Beleidsmakers van beide landen trokken in april al naar de Europese commissie om #skinnytok, die mager zijn promoot, te bannen. De lidstaten van de Europese Unie zijn gelukkig in hun opzet geslaagd, want sinds maandag is de hashtag geband. ‘We hebben zoekresultaten voor #skinnytok geblokkeerd aangezien het in verband is gebracht met ongezonde inhoud over gewichtsverlies’, klinkt het in een statement van TikTok-woordvoerder Paolo Ganino.

Hallelujah!

STOP met diëten én met anderen aanzetten tot diëten.

Online coördinator Robine: ‘Deze “overwinning” voelt dubbel. Enerzijds ben ik gigantisch blij dat TikTok het woord bant en trots dat ons land haar schouders mee onder de beslissing zette, anderzijds vind ik het pure WAANZIN dat het woord en de hashtag zelfs ooit bestaan hebben. Laten we deze kwalijke trend compleet verbannen en vergeten en daarbij elkaar en onze lichamen voorgoed omarmen. En dit moet de duizendste keer zijn dat ik het zeg, maar STOP met diëten én met anderen aanzetten tot diëten. Wat een pure waanzin dat we dat in 2025 nog steeds moeten roepen. Je bent perfect zoals je bent, laat geen énkele socialmediapost je anders doen geloven.’

Laten we onze volgende generatie niet hetzelfde aandoen, alsjeblieft?

Redactrice Evi: ‘De hoeveelheid misinformatie en bagger die dagelijks verspreid wordt op sociale media baart me zorgen, en al helemaal wanneer het gaat over ongezonde en vaak gestoorde manieren om zo snel mogelijk gewicht te verliezen. Dat ons land nu mee op tafel klopt om #skinnytok te verbannen op TikTok geeft me toch een klein beetje hoop voor de toekomst. Ik heb het gevoel dat we een generatie aan 25 à 35-jarigen hebben die na jaren struggelen éíndelijk stilaan beginnen los te komen van die dieetcultuur. Laten we onze volgende generatie niet hetzelfde aandoen, alsjeblieft?’

Wat voor invloed moet een stomme hashtag dan niet hebben op jongeren en mensen die zich minder goed in hun vel voelen?

Tv-redactrice Ysaline: ‘Hallelujah! Dat is het eerste wat ik dacht toen ik dit nieuws las. Toen ik de hashtag en de bijhorende video’s voor het eerst zag, was ik eerlijk gezegd heel even alle hoop en het geloof in de mensheid verloren. Dat klinkt extreem, maar ik ben iemand die al jaren strijdt om haar omgeving een positiever gevoel over zichzelf te geven, ongeacht hun gewicht. Ik wéét dat dat niet gemakkelijk is door onze dieetcultuur, en dus voelde deze hashtag echt als tien stappen achteruit. Ik merkte dat ik zelf ook getriggerd werd, terwijl ik op de meeste dagen best veel zelfvertrouwen heb. Dat vond ik gewoon schrijnend, want wat voor invloed moet een stomme hashtag dan niet hebben op jongeren en mensen die zich minder goed in hun vel voelen? Ik ben dan ook heel opgelucht dat onze politieke leiders van hetzelfde gedacht waren en actie hebben ondernomen.’

Zit je met iets? Praat bij Tele-Onthaal over wat jou bezighoudt. Bel anoniem en gratis naar 106 (24u/7d) of chat via www.tele-onthaal.be.

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '