Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© Samsung

Wij spraken de Amsterdamse over haar collab met Samsung, haar modeblunders en de struggles als mama.

Yara Michels (32): ‘Na een zwangerschap verandert je lichaam zo veel. Het voelt soms bijna niet meer van jezelf.’

Chloë Foubert
Chloë Foubert Modejournalist

De Amsterdamse Yara Michels is niet alleen een stijlicoon op Instagram, maar ook een succesvolle onderneemster. Met Ateljé creëert ze namelijk de coolste tech accessoires, die zelfs te spotten zijn in de Netflixhit ‘Emily in Paris’. En haar succesverhaal is nog lang niet ten einde, want ze creeërde nu ook een capsulecollectie voor Samsung.

Proficiat met deze coole collab, Yara! Hoe reageerde je toen Samsung jou contacteerde?

‘Ik heb staan gillen op kantoor en meteen een fles bubbels open getrokken. Ik moest mezelf ook echt even knijpen om te beseffen dat dit gebeurde. Vanaf het moment dat we met Ateljé begonnen, en we bestaan eigenlijk nog maar drie jaar, vroeg onze community al naar Samsung-hoesjes. Normaal gesproken als zo’n vraag voor een collab bij je komt, ga je samen iets bedenken waar mensen misschien op zitten te wachten. In dit geval wisten we dat er al vraag was, dus dat maakte de samenwerking extra leuk. Maar ik ben vooral ontzettend trots dat een van de grootste merken van de wereld onze start-up uitkiest, omdat ze ons product te gek vinden en in ons geloven. Dat is het grootste compliment dat je je kan bedenken. Het maakte ons dan ook niet uit wat de deadlines zouden zijn en hoe we het moesten klaarspelen, deze kans gingen we echt niet laten liggen.’

De collectie hint overduidelijk naar de iconische jaren 2000. Ben je zelf fan van de Y2K-trends?

‘Je zal me niet snel van top tot teen in Y2K-stukken zien, maar glitters en parels zullen me nooit gaan vervelen. In die tijd knipte je je spijkerbroeken af, versierde je alles met strasssteentjes, maakte je van een sjaaltje een topje... Dat idee van creatief zijn met wat je hebt, heb ik altijd erg leuk gevonden. Het is ook super dat we die trends kunnen overdoen, maar dan zonder die superheftige, onrealistische lichaamsidealen van toen. Het was best wel een toxische tijd wat dat betreft voor jonge vrouwen. Ik vind het tof dat we dat nu nog eens opnieuw kunnen beleven, maar dan met veel meer vrijheid.’

Wat is je grootste modeblunder uit die periode?

‘Ik herinner me vooral veel beautyblunders. Dat ik dan in tijdschriften bladerde en dacht dat ik er net zo uit kon zien als mijn favoriete artiesten, maar dan met een oogschaduw van twee euro. Liefst nog zilverkleurig. Op vlak van mode was ik vooral erg bezig met anderen nadoen en hoe je dan bij bepaalde groepjes kon horen. In zeker zin vind ik dat nu een modeblunder. Het is voor mij het omgekeerde van waar mode nu juist om draait.’

Waar draait mode volgens jou dan om?

‘Mode staat gelijk aan pure fun, maar het is voor mij ook een manier om aan de buitenwereld te tonen hoe ik me vanbinnen voel. Aan de hand van mijn outfit vertel ik toch een beetje wie ik ben, zonder dat ik met mensen praat. Een look waar ik me sterk, uniek of mooi in voel, kan voor mij echt bijdragen aan hoe ik mijn dag beleef.’

© Samsung

Wat is je favoriete item uit de collectie?

‘Dat zijn er stiekem eigenlijk twee! De paarse case met het korte koordje draag ik momenteel iedere dag. Paars is niet toevallig de Pantone-kleur van het jaar, maar ook de kleur van creativiteit. Bovendien zijn die korte koordjes de max. Ik kan hem om mijn pols hangen en mijn telefoon is zo makkelijk in mijn tas te vinden. Mijn tweede favoriet is de Eclips-laptopsleeve, met een kleurverloop van paars naar roze. Hij heeft een geheim voorvakje waar je al je essentials in kan proppen zoals sleutels, een oplader en make-up. Ik steek hem vaak onder mijn arm als een clutch wanneer ik naar een meeting hol. Zo maakt ie je outfit helemaal af, ook al draag je een simpele jeans.’

Het zijn niet zomaar techspulletjes voor jou?

‘Ze zijn uiteraard functioneel, maar qua look vind ik het belangrijk dat ze eruit springen. Daarom is Y2K zo’n leuke knipoog voor deze collectie. In de zero’s werd je telefoon voor het eerst een accessoire. Je zorgde ervoor dat ie bij je nagels en je outfit paste. Ik pimpte hem zelfs met stickers of steentjes. Dat customize gevoel, de trots om je tech te showen en ook te matchen met je stijl, is waar Ateljé voor staat.’

Lavendel, roze... Het is een vrolijke collectie geworden. Draag je zelf graag kleur?

‘Oh ja! Ik zei laatst nog tegen mezelf dat ik misschien wat basics moet kopen, zodat al die dingen ook bij elkaar passen. Als ik een rek met mooie stuks zie, word ik toch altijd naar kleurtjes, prints en glitter getrokken. Felroze, groen en oranje kunnen mijn mood echt een boost geven. Kleur en emotie hangen met elkaar samen, dat is zelfs bewezen, denk ik.’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Een eigen label, een kindje... Ik neem aan dat het soms hectisch kan zijn?

Het eerste jaar is echt survivalmodus. Soms voelt het alsof je de hele dag overal tekortschiet. Ik las er onlangs nog sterke quote over: “We verwachten van vrouwen dat ze werken alsof ze geen kinderen hebben en kinderen opvoeden alsof ze niet werken”. Daar zit echt een kern van waarheid in. Tegelijkertijd leert het me ook wel prioriteiten te stellen en een stukje controle los te laten, ook al ben ik heel perfectionistisch. Het kan gewoon niet anders, want je komt er zo echt niet uit. Mama worden heeft me laten zien dat er nog veel meer is in het leven dan alleen maar werk. Ik wil nu eigenlijk in de eerste plaats een goede moeder zijn. Ik denk wel dat ik dat ook ben door creatief werk te doen, maar mezelf helemaal over de kop werken, wil ik niet meer. Ik accepteer dat het misschien niet meer allemaal zo perfect kan zijn als dat ik voorheen gewend was.’

Hoe vind jij mentaal rust?

‘Door een stapje terug te zetten en even in een andere setting te zijn. Al is het maar een kwartiertje even alleen, zonder prikkels. Ik ga dan vaak een koffietje halen en probeer de dingen vervolgens te relativeren. Ik zeg vaak tegen mezelf hey, wat is nou het ergste dat er kan gebeuren als dit misgaat. Je komt dan al snel tot het besef dat dat best meevalt. Een gesprek met een goeie vriendin kan daar ook in helpen naar mijn gevoel, omdat zij de situatie vanuit een ander oogpunt ziet.’

Naarmate ik ouder wordt, besef ik gewoon steeds meer hoeveel ik eigenlijk te geven heb als persoon.

Bij Flair staat self-love centraal. Wat begrijp jij onder self-love?

‘Ik denk dat het voor mij niet alleen om het fysieke aspect draait, maar om het waarderen van jezelf. Weten dat je goed genoeg bent zoals je bent en echt oprecht geloven dat je liefde waard bent. Dat je ruimte mag innemen en trots mag zijn op jezelf. Oh, en dat je met een grote glimlach en met een vol hart naar jezelf kan kijken in de spiegel.’

Hoe goed lukt jou dat momenteel?

‘Eigenlijk steeds beter. We leggen de lat vaak zo hoog voor onszelf en we vergelijken onszelf voortdurend. Niet alleen met anderen, maar ook met onze vroegere ik. Naarmate ik ouder wordt, besef ik gewoon steeds meer hoeveel ik eigenlijk te geven heb als persoon. De onzekerheden glijden als het ware een beetje van je af, terwijl je er vroeger misschien nog beter uit zag. Je gaat andere dingen waarderen.’

Met welke onzekerheden struggle je dan soms?

‘Na de geboorte van mijn dochtertje dacht ik zo naar mijn oude gewicht terug te kunnen keren. Nou, laat me je vertellen dat dat helemaal niet zo is. Na een zwangerschap verandert je lichaam zo ontzettend veel. Het voelt soms bijna niet meer van jezelf. Dat buikje, daar heb ik het nu tien maanden na de bevalling soms wel moeilijk mee. Toch besef je dat er belangrijkere dingen in het leven zijn dan zo snel mogelijk een bepaalde look terug te krijgen. Zo ben ik trots op wat mijn lichaam gepresteerd heeft tijdens de bevalling. Dat neemt niet weg dat ik het soms moeilijk heb om foto’s van mezelf in een strakke jurk te posten. Ik zou ze makkelijk kunnen fotoshoppen of gewoon wijde kleding kunnen dragen, maar door dit te tonen kan iemand anders zich er net fijner door voelen. Het heeft twee kanten.’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Instagram is op dat vlak vaak een harde wereld. Kan je daarvan meespreken?

‘Als je online dingen deelt, is dat wel een soort uitnodiging voor mensen om hun mening te geven. Je kiest er natuurlijk zelf voor wat je deelt en je moet feedback kunnen incasseren, maar dat komt alsnog wel binnen. Zelfs voor dat ik een kindje had, kreeg ik soms ongepaste opmerkingen over mijn lichaam. Ik weet van mezelf dat ik een harstikke doorsnee maat heb. Ik ben in die zin niet eens een spokesperson voor bodypositivity, maar als ik iets droeg waarin ik een beetje een buikje had, kreeg ik weleens DM’s met de vraag of ik zwanger was. Of je geeft me een rotgevoel omdat er blijkbaar iets te zien is dat niet normaal is, of je stelt een vraag die zo persoonlijk is dat ik ze niet met je wil delen. Als ik het al had willen delen, had het wel online gestaan. Dat zijn vragen waardoor je bij jezelf ten rade gaat. Elke opmerking die je geeft online komt wel bij een echt persoon binnen, dat vergeten sommigen.’

Hoe wapen je jezelf daartegen?

‘Door een olifantenhuid te creëren, maar ik krijg over het algemeen echt wel leuke reacties hoor. Ik doe dit nu al dertien jaar en er zijn heel veel mensen samen met mij volwassen geworden. 99,99 % van mijn volgers zijn zo lief, slim én begripvol. Als ik zie wat anderen soms over zich heen krijgen, prijs ik me echt gelukkig.’

Alle Samsung x Ateljé-items zijn beschikbaar vanaf 30 september 2022 op shopatelje.com, maar ook in de Samsung Experience Stores.

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '