Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© Getty

En wij begrijpen best waarom!

AHA: dit zijn de 10 meest invloedrijke modelabels van het moment

Chloë Foubert

Zocht jij je weleens rot naar dat prachtige luipaardrokje waarin die influencer op Instagram straalde? Compleet normaal, want ook wij doen maar wat graag een beroep op het platform om onze garderobe volgens de laatste trends te updaten. Ben jij benieuwd welke labels op dit moment de modewereld domineren? Wij lijstten ze met veel plezier voor je op!


Het onlinemodeplatform Lyst publiceert om de drie maanden naar goede gewoonte The Lyst Index, met daarin de invloedrijkste modelabels. Daarvoor analyseerde ze het online winkelgedrag van maar liefst 9 (!) miljoen shoppers en dat bij zo’n 12.000 ontwerpers en winkels. En aangezien het einde van het jaar steeds dichterbij komt, waren wij wel eens benieuwd welke labels zo goed scoorden en het investeren dus meer dan waard zijn.

1. Off-White


Dit high-end streetwearlabel weet als geen ander de harten van sterren als Gigi en Bella Hadid te veroveren. En nu zijn artistiek directeur Virgil Abloh ook nog eens de bruidsjurk van het jaar ontwierp voor miss Hailey Bieber mag het dan ook geen verrassing zijn dat Off-White bovenaan dit lijstje pronkt.

2. Balenciaga


Balenciaga is het Spaanse label dat ons met zijn ‘Triple S’-sneakers voor het eerst kennis liet maken met chunky sneakers. Hoewel die bij het luxueuze label voor zo’n € 700 over de toonbank gaan, dragen we de budgetvriendelijke variant ervan nu wel onder de meest frivole jurkjes. En dat is trouwens niet de enige trend in schoenenland die Balenciaga wist te zetten. Ook soklaarzen spotten we voor het eerst bij hen op de catwalk.

https://www.instagram.com/p/BrQPqTNHV_M/?utm_source=ig_web_copy_link

3. Gucci


Gucci bracht afgelopen zomer hun eerste genderneutrale parfum op de markt, en wist voor de lancering daarvan niemand minder dan Harry Styles als campagnegezicht te strikken. Het item dat je nu het meest op straat spot? Dat moet zonder enige twijfel de Gucci-riem zijn.

4. Versace


De ster die Versace dit seizoen hotter dan ooit wist te maken? Dat moet ‘Jenny from the block’ zijn. Jennifer Lopez sloot in september namelijk de Versace-modeshow af in haar iconische groene jurk die ze in 2000 op de rode loper bij de Grammy Awards droeg. Het nostalgische loopje werd dan ook uitvoerig op beeld vastgelegd door de genodigden en ging al snel viraal.

5. Prada


Het item waarop zowat elke fashionista de afgelopen maanden jaagde? De Prada black Nylon flat pouch. Mede dankzij het succes van dit eenvoudige zwarte tasje wist Prada nog net een plek in de top vijf te bemachtigen.

6. Valentino


Met een gezicht als Kendall Jenner voor hun nieuwe lijn tassen en Anwar Hadid, jawel broertje van, voor de mannencollectie zit je zonder enige twijfel goed. Al daalt het modehuis wel twee plaatsen in vergelijking tot het vorige kwartaal.

7. Fendi


Het Italiaanse modehuis bracht tijdens zijn laatste coutureshow hulde aan Karl Lagerfeld. Daarnaast kondigde Fendi ook een samenwerking aan met Nicki Minaj en lanceerde het de Baguette-tas voor heren.

8. Burberry


Ah, het puur Britse label dat we ongetwijfeld allemaal wel kennen van die oogverblindende trenchcoat. Mede dankzij zulke iconische stukken weet Burberry nog steeds een plekje in dit lijstje te veroveren. Al blijft het label wel innovatief. Zo werkte het onlangs nog samen met Apple om een berichtenservice voor VIP-klanten te ontwikkelen.

9. Saint-Laurent


Maar Burberry is heus niet de enige die technologie en mode doet samensmelten. Ook Saint-Laurent sloeg dit jaar de handen in elkaar met Google om een ‘slimme’ rugzak op de markt te kunnen brengen. En als dat niet voor een boom zorgt dan bereikt Dua Lipa dan effect wel voor hen als gezicht van hun nieuwste geur.

10. Vetements


Hoewel bij de meeste labels in dit lijstje een celeb voor een boom in verkoopcijfers zorgde, lag het bij Vetements net iets anders. Het label dat vooral bekend staat voor zijn ludieke ontwerpen, showde dit seizoen hun gloednieuwe collectie in een McDonald’s in het hartje van Parijs. Een stunt die fans duidelijk konden smaken. Pun intended…

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '