Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...

Het aantal incidenten is in de afgelopen jaren verdubbeld.

Komt er binnenkort een zwarte lijst voor vliegtuighooligans?

Wie aan hooligans denkt, ziet meteen een voetbalveld voor zich. Maar niet alleen rondom een stadion wordt er al eens agressief gehandeld, tegenwoordig krijgen ook medewerkers op de luchthaven vaker last van druktemakers. Het is zelfs zo ver gekomen dat onder andere Ivo Belet (CD&V) pleit voor een zwarte lijst voor vliegtuighooligans.


Bij Brussels Airlines krijgen ze ongeveer vier keer per dag te maken met opvliegende passagiers. Dat gaat van kleine incidenten, zoals een gordel niet willen dragen, tot echte fysieke agressie. Dat cijfer ligt al hoog, maar wacht tot je de resultaten van de internationale federatie van de luchtvaartmaatschappijen (IATA) hebt gehoord. Daar gaat het namelijk over 9837 incidenten in het jaar 2016. Als we dat cijfer vergelijken met de uitslag van 2009, zien we een duidelijke verdubbeling.

Zwarte lijst?


‘Onze crew bij Brussels Airlines krijgt dagelijks te maken met (lichte) incidenten. Ons personeel is opgeleid om ermee om te gaan, maar bij zwaar verbaal of fysiek geweld zijn er meer instrumenten nodig om die passagiers te berechten’, vertelt Kim Daenen, woordvoerster van Brussels Airlines, aan Het Nieuwsblad. Daarom hebben ze bij Brussels Airlines in het verleden al een zwarte lijst in het leven geroepen. Daarop komen aanvallende passagiers die voor een korte of langere periode niet meer mogen vliegen.

Volgens Ivo Belet (CD&V) moeten alle Europese luchtvaartmaatschappijen zo’n lijst opstellen. ‘Een grensoverschrijdende lijst tegen vliegtuighooligans, zoals ook hooligans in het voetbal een stadionverbod krijgen, is een goed begin’, legt Belet verder uit aan Het Nieuwsblad. ‘Niet dat alle passagiers automatisch geweigerd moeten worden om te vliegen, want voor sommigen kan het al als waarschuwing tellen.’

Maar Belet gaat nog een stapje verder, want volgens hem moet iemand die zich niet gedraagt in de lucht, ook in het land van aankomst opgepakt kunnen worden. Dat is nu niet het geval, want je kan als passagier enkel op je vingers getikt worden in het land waar de vliegtuigmaatschappij geregistreerd staat.’

Internationaal plan


Maar wat moet je dan doen als een Fransman moeilijk doet tegen de Belgische crew terwijl ze boven de wolken van Spanje vliegen? Omdat dat een zeer complex verhaal is, werkt de de internationale federatie nauw samen met de VN voor een internationaal wettelijk kader. En dan tellen we binnenkort hopelijk minder vliegtuighooligans, zonder een zwarte lijst.


 

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '