Home Lifestyle Body 6 tips die je motiveren om ook tijdens de koude wintermaanden te...

6 tips die je motiveren om ook tijdens de koude wintermaanden te blijven bewegen

Ga jij soms ook enkele dagen na elkaar niet naar buiten?

tips bewegen winter
© Vlad Tchompalov via Unsplash

Laptop uit, televisie aan. Het is een scenario dat je ongetwijfeld herkent. Nu het al vroeg donker én ook een pak kouder is, hebben we vaak geen zin om na een lange werkdag buiten te komen. Alleen is het belangrijk om ook tijdens de wintermaanden te blijven sporten. Zit jij alleen met een gebrek aan motivatie? Onderstaande 6 tips motiveren je om ook tijdens de winter te blijven bewegen.

Moet jij je vertrouwde sportclub ondertussen al weer een tijdje missen en lukt het je bijgevolg niet om in beweging te blijven. Geloof ons, je bent absoluut niet alleen. Wij gingen dan ook op zoek naar enkele tips die je motiveren om ook tijdens de winter te blijven bewegen.

Je kan natuurlijk altijd een work-out vanuit je woonkamer doen, maar als je al een hele dag achter je computer zit, is het belangrijk om ook een keertje naar buiten te gaan. The hard part hier is vaak om je om te kleden en de deur achter je dicht te trekken. Eens je effectief aan het sporten bent, krijg je in een mum van tijd een boost. En dit zowel mentaal als fysiek! Probeer onderstaande tips dus zeker eens uit.

1. Trek de juiste kledij aan

De juiste kledij maakt elke work-out aangenamer. Klinkt logisch, maar het maakt werkelijk een wereld van verschil. Als je in de hitte in een T-shirt met lange mouwen gaat lopen, heb je het vaak meteen onaangenaam warm. In de wintermaanden is hetzelfde principe van toepassing. Koop dus een paar handschoenen en een haarband om te voorkomen dat je vingers en oren in ijspegels veranderen.

 2. Denk aan je veiligheid

Als je opstaat is het vaak nog donker en ook als je gedaan hebt met werken, is het laatste licht al verdwenen. Zorg er dus voor dat je goed zichtbaar bent als je buiten gaat lopen. Denk bijvoorbeeld aan fluorescerende of reflecterende kledij. Pas ook je route aan. Ga dus eerder langs straten lopen die goed verlicht zijn in plaats van nog een rondje door het park te lopen. Tip: probeer om waar het kan tegen het verkeer in te lopen. Zo heb je zelf steeds een goed zicht op het verkeer en eventuele tegenliggers.

3. Stel een doel op voor jezelf

Een coach die je vanaf de zijlijn aanmoedigt, is de beste motivatie die er is. Al kan je ook zonder fitnessinstructeur een doel voor jezelf opstellen en dit op verschillende manieren. Probeer bijvoorbeeld eens om vijftig herhalingen te doen in plaats van twintig. Of beloon jezelf met een cadeautje als het je gelukt is om drie keer per week te sporten. Wedden dat je meteen een stuk gemotiveerder zal zijn?

4. Sla de opwarming niet over

Als we onszelf dan toch kunnen overtuigen om te sporten, willen we vaak dat het zo snel mogelijk achter de rug is. Resultaat? We slaan de opwarming simpelweg over. Alleen is het ontzettend belangrijk om je spieren op te warmen als je gaat sporten en al zeker als het buiten extreem koud is. Anders stijgt de kans op een blessure razendsnel. Vergeet ook niet om na je work-out even te stretchen.

5. Zoek een partner in crime

Zoals we al zeiden, ben je niet de enige die het momenteel moeilijk heeft om in beweging te blijven. Trommel dus je lief, huisgenoot of je beste vriendin die in de buurt woont op en ga samen een rondje lopen. Zo heb je niet alleen de kans om wat meer te bewegen deze winter, maar tijdens het sporten kunnen jullie ook rustig bijpraten. Iets wat gezien de huidige situatie enorm veel deugd kan doen!

6. Schakel een app in

Woont er niemand in de buurt met wie je kan gaan sporten? Dan kan een app zoals bijvoorbeeld Strava goed van pas komen. Hier kan je eerst en vooral makkelijk je vooruitgang bijhouden. Wedden dat je een goed gevoel krijgt als je dat ene rondje een stuk sneller gelopen hebt dan de vorige keer? Daarnaast kan je in de applicatie ook vrienden volgen en complimentjes geven op hun prestaties en omgekeerd. En zeg nu eens eerlijk: wie krijgt er nu niet graag een complimentje, ook al is het vanop een afstandje?

Lees ook: