Home Lifestyle Body THUISWERKEN: deze oefeningen dragen bij tot een goede lichaamshouding

THUISWERKEN: deze oefeningen dragen bij tot een goede lichaamshouding

Zo lopen we na deze quarantaine niet allemaal met voorovergebogen schouders rond.

oefening lichaamshouding
© thought catalog

Heel wat mensen moeten noodgedwongen thuiswerken en ruilen hun (ergonomische) bureaustoel in voor de keukenstoel, zetel of zelfs bed. Dat zorgt er natuurlijk voor dat we soms in een slechte houding zitten, wat resulteert in voorovergebogen schouders. Wij lijsten daarom enkele oefeningen op die dit moeten verhelpen.

Nu heel wat mensen noodgedwongen moeten thuiswerken, transformeren ze de keuken, woonkamer of zelfs slaapkamer om tot tijdelijke bureau. We zitten daardoor vaak in een verkeerde houding – volledig voorovergebogen of in een of andere rare kronkel – , wat kan resulteren in rug-, schouder- en/of nekklachten. Daarom lijsten we enkele oefeningen op die je kunnen helpen om toch een mooie lichaamshouding te behouden.

Werkplek

Eerst en vooral sta je best even stil bij je huidige werkplek. Wie een bureaustoel heeft staan thuis, kiest uiteraard best voor deze optie. Heb je dat niet, zoek dan een stoel met een goede rugleuning om je bevallige achterste op neer te vleien. Plaats je beide voeten op de grond en zorg ervoor dat je laptop op ooghoogte staat. Als je merkt dat je te veel naar voren moet leunen met je schouders, leg dan een dik boek onder je computer zodat die wat hoger staat. De zetel of je bed zijn eigenlijk geen goede werkplekken omdat je sowieso een verkeerde houding aanneemt die heel nadelig is voor je lichaam.

Wat ook een aanrader is, is om je stoel af en toe eens aan de kant te schuiven en rechtopstaand te werken. Zorg dan wel dat je laptop opnieuw op ooghoogte staat. Denk er ook aan om zeker twee maal per uur even recht te staan en rond te lopen. Ga om wat water, een tussendoortje of snuif wat frisse lucht op.

Oefeningen

Om ervoor te zorgen dat we niet met z’n allen uit deze quarantaine komen met voorovergebogen schouders lijsten we enkele handige oefeningen op. Het enige wat je daarvoor nodig hebt, is een fles water en een rekker of weerstandsband, bij voorkeur een korte en een lange. Die laatste kan je onder anderen bij Bol.com bestellen voor zo’n 19 euro.

Oefening 1

Duw je bovenarmen tegen je lichaam en hou je beide voorarmen parallel in de lucht voor jou. Doe een weerstandsband rond je voorarmen. Terwijl je bovenarmen tegen je lichaam blijven, duw je om beurt je linker- en rechtervoorarm naar de buitenkant.

Oefening 2

Zet je voeten lichtjes uit elkaar op schouderbreedte. Leun naar voren zodat je lichaam in een hoek van negentig graden staat en hou een waterfles in een van je handen. Trek je elleboog recht naar achter terwijl je je schouder niet beweegt. Wissel dan je gewicht of waterfles van hand en doe hetzelfde.

Oefening 3

Hang de weerstandsband op aan de bovenkant van je deur of ergens waar ie niet gemakkelijk van kan glijden. Zet je voeten op schouderbreedte en trek de band met beide handen naar beneden, zodat je handen ter hoogte van je schouders komen. Hou dit even vast en herhaal.

Oefening 4

Neem een waterfles in elke hand en ga met je voeten op schouderbreedte staan. Vervolgens doe je een squat en terwijl je die aanhoudt, duw je de gewichtjes of waterflessen recht boven je hoofd.

Oefening 5

Ga op je poep zitten en hang de weerstandsband opnieuw ergens aan, dit keer horizontaal. Trek de band met je handen naar je toe, zoals bij het roeien, zo dicht mogelijk bij je gezicht en hou dit even aan.

Oefening 6

Neem je gewichten of waterflessen in je hand op schouderhoogte en zoek iets waar je kan opstappen, bijvoorbeeld je zetel. Terwijl je daarop stapt, doe je je armen open en breng je vervolgens de gewichten naar boven.

Lees ook:

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.