© Sony

'Little Women', de film van Greta Gerwig die genomineerd werd voor 6 Oscars, is vanaf vandaag in de bioscoop.

REVIEW: ‘””Little Women”” is perfect voor tijdens een Galentine’s Day-date onder singles’

Van zes Oscar-nominaties kon ‘Little Women’ er afgelopen zondag maar eentje verzilveren. Regisseur Greta Gerwig werd zelfs niet genomineerd. Die wetenschap zal je na het zien van de film alleen maar verontwaardigen.

Meer dan 150 jaar geleden publiceerde Louisa May Alcott het semi-autobiografische boek ‘Little Women’, een verhaal dat zelfs in dit millennium nog steeds modern aandoet. Het is een van de redenen waarom Greta Gerwig, van jongs af aan fan van de roman, besloot het te verfilmen. De Amerikaanse is allesbehalve de eerste met dat idee, maar volgens kenners kaapt de adaptatie van Gerwig de eerste plaats weg in de ranking van ‘Little Women’-films en -series, nét voor de films uit 1994 – met onder meer Kirsten Dunst – en 1933.

De film vertelt het verhaal van de vier zussen March die samen met hun moeder en de hulp in het 19-eeuwse Massachusetts leven. In een tijd waarin van jonge vrouwen wordt verwacht dat hun enige levensdoel een huwelijk met een welgestelde man is, heeft vooral Josephine (Saoirse Ronan), ofwel Jo, andere plannen. Zij wil en zal schrijven, en het idee dat ze ooit zou moeten trouwen doet haar net niet kokhalzen. De vraag is of ze voor ene Laurie (Timothée Chalamet) haar mening zal herzien.

Jo March is de feministische heldin van je dromen. Ze is intelligent, getalenteerd, zelfstandig, grappig, speels en unapolegetically zichzelf, ondanks de vele vermaningen van haar zussen. Gerwig maakte de terechte keuze om Saoirse Ronan – weetje: je spreekt haar naam uit als ‘Sursha’ – na het succes van ‘Lady Bird’ ook te vertrouwen met de hoofdrol in haar tweede prent. De 25-jarige Ierse is een absoluut plezier om naar te kijken. Alle lof voor winnares Renée Zellweger, maar wat was het mooi – en terecht – geweest om Saoirse de Oscar voor Beste Actrice te zien pakken.

Een kostuumfilm die zich afspeelt in de 19e eeuw wordt snel stoffig en stijf, maar niet als Greta Gerwig ‘m maakt.

Nog zo’n plezier om naar te kijken is Timothée Chalamet, en niet alleen omwille van zijn vlijmscherpe jukbeenderen. De Frans-Amerikaanse acteur speelde in ‘Lady Bird’ ook al de love interest van Ronan. In ‘Little Women’ spat de chemie tussen de twee opnieuw van het scherm. De enige kleine teleurstelling is dat Chalamet zijn Frans nooit bovenhaalt in de film, ondanks de vele scènes in Parijs. Dommage.

© Sony

Een kostuumfilm die zich afspeelt in de 19e eeuw wordt snel stoffig en stijf, maar niet als Greta Gerwig ‘m maakt. De film is fris en levendig en houdt je dankzij de chronologische kronkels altijd alert. De dialogen zijn mooi maar scherpzinnig, zowel de stukken die recht uit het boek komen als de toevoegingen van Gerwig. De veelbelovende cast – met ook Meryl Streep, Laura Dern en Emma Watson – voldoet aan alle verwachtingen.

‘Little Women’ is de perfecte film om morgen op Galentine’s Day te checken met je vrienden, of gewoon vrijdag op de dag van de liefde zelf. Jo March kan elke single ervan overtuigen dat er meer is in het leven dan de zoektocht naar de liefde. Al zouden wij Timothée Chalamet toch niet afwijzen...

Meer films om te zien:

' ' ' '