© Sony

Redactrice en kerstscepticus Eline keek naar 'Last Christmas', de nieuwe kerstfilm met Emilia Clarke in de hoofdrol.

REVIEW: ‘””Last Christmas”” blijkt gelukkig meer te zijn dan een cliché kerstverhaal’

Zeg kerstfilm en een beetje scepticus verwacht een cheesy romantisch verhaal dat je meer doet cringen dan lachen. Ik ben zo’n scepticus, al stemde het idee dat Emilia Clarke de hoofdrol speelt in deze nieuwe prent me ietwat gunstiger. Terecht, want ‘Last Christmas’ is niet het cliché kerstverhaal.

Al doet het eerste deel van de film dat wel min of meer vermoeden. De typische, geromantiseerde meet cute – het moment in een film waarop het toekomstige koppel elkaar ontmoet op een manier die in het echte leven nooit voorkomt – is aanwezig. Na een kwartiertje keek ik met een onderdrukte eye roll vooruit naar het moment waarop de nieuwe lovers hun romance even getest zien worden, om het dan bij te leggen met een innige kus, bij voorkeur in de sneeuw en under the mistle toe, zoals Justin Bieber elk jaar opnieuw rond deze tijd zingt. En iedereen leeft lang en gelukkig, of toch tot de kerstlichtjes en daarmee ook de romantiek verdwenen zijn.

Spoiler alert: de cliché kus onder de maretak komt er niet. De eye rolls blijven bovendien beperkt tot slechts één schamele scène die met recht en rede tenenkrommend genoemd kan noemen. ‘Last Christmas’ blijkt dan toch meer te zijn dan een verhaal over een meisje, Kate (Emilia Clarke), en een jongen, Tom (Henry Golding), die verliefd worden tijdens de kerstdagen. De plot, waaraan de Britse actrice Emma Thompson en haar man jarenlang werkten, raakt verschillende serieuzere thema’s aan, waaronder migratie en armoede. Thompson, die zelf de geweldige rol van Kates Joegoslavische moeder Adelia op zich neemt, vertrok vanuit het kerstlied der kerstliederen, ‘Last Christmas’ van Wham!  – sorry, Mariah –  om een script te schrijven dat je weet te raken, maar niet op de geijkte manier. Het feit dat de enige echte George Michael net voor zijn dood nog nieuwe nummers maakte voor de film, die nu voor ‘t eerst te horen zullen zijn, geeft de romcom dat extra beetje magie.

Kate (Emilia Clarke) en haar moeder Adelia (Emma Thompson). © Sony

Dankzij de humor verwijdert ‘Last Christmas’ zich nog meer van de platgetreden paden der kerstfilm. De schrijvers, het decor, de hoofdrolspelers: alles krijgt een Brits sausje, en zo ook de veelvuldige komische momenten. Vooral Thompson blinkt daarin uit, maar ook Emilia Clarke toont dat ze meer kan dan draken temmen. De invloed van regisseur Paul Feig, die vooral bekend is voor de regie van de geweldige serie ‘Parks and Recreation’ en de chickflick-klassieker ‘Bridesmaids’, is eveneens merkbaar.

‘Last Christmas’ zal misschien niet een van die romcoms worden die we elk jaar rond deze periode weer bovenhalen, zoals ‘The Holiday’ of ‘Love Actually’, maar deze kerst kan de film wel voor een gezellig moment en enkele giechels zorgen. Dat moet zelfs een scepticus toegeven.

‘Last Christmas’ speelt vanaf vandaag in de cinema.

Meer films om te zien:

' ' ' '