Home Lifestyle Met de nieuwe kleur ‘Period’ wil Pantone het stigma rond menstruatie doorbreken

Met de nieuwe kleur ‘Period’ wil Pantone het stigma rond menstruatie doorbreken

'De kleur moet iedereen aansporen om spontaan en openlijk over deze natuurlijke lichaamsfunctie te praten'

Pantone menstruatie
© Pexels

Onze regels, we hebben er een haat-liefdeverhouding mee. En hoewel we er alles aan doen om het taboe rond menstruatie te doorbreken, is en blijft het ook anno 2020 in sommige huiskamers een heikel gespreksonderwerp. Om dat stigma aan te kaarten én te doorbreken, creëerde Pantone een gloednieuwe kleur.

Hoezo?! Wel, Pantone brengt de bloedrode kleur ‘Period’ op de markt, en zoals de naam al doet vermoeden, staat de kleur volledig in het teken van de menstruatie. Het bedrijf dat kleurcoderingen publiceert, stelde de kleur gisteren tot groot jolijt van zijn volgers voor op Instagram. En hoewel we die sensibilisering alleen maar kunnen toejuichen, hebben wij toch zo onze bedenkingen bij de kleur. En we zijn heus niet alleen.

Avontuurlijke rode tint

‘We presenteren “Period”, een nieuwe rode tint die we creëerden om het stigma rond menstruatie te doorbreken en positiviteit van de menstruatie te bevorderen’, schreef het bedrijf op Instagram. Pantone maakte de kleur in samenwerking met het Zweedse zorgbedrijf Intimina. Zij klopten aan bij Pantone Color Institute met de vraag of de aangepaste kleur ontwikkeld kon worden ter ondersteuning van hun wereldwijde campagne om menstruatie zichtbaarder te maken én te normaliseren.

‘Het is een actieve en avontuurlijke rode tint die mensen die menstrueren kan aanmoedigen om trots te zijn op zichzelf en om hun levenskracht te vieren. Het is een kleur die iedereen, ongeacht welk geslacht, moet aansporen om zich op zijn/haar/hun gemak te voelen bij het onderwerp en om spontaan en openlijk over deze natuurlijke lichaamsfunctie te praten’, aldus Pantone.

Maar er is een maar, want wij hebben zo onze bedenkingen bij de kleur, en we zijn heus niet de enigen. Zo reageert er iemand ‘Oké, leuk concept, maar dit echt wel niet de juiste kleur. Zo ziet menstruatiebloed er niet uit’. Iemand anders schrijft: ‘Je had het in ieder geval kunnen baseren op écht menstruatiebloed. Niemand heeft een neonkleurige bloeding’. Ook wij vinden dat de kleur inderdaad een beetje afwijkt van de kleur van menstruatiebloed. Maar, we vinden het alleszins wel een fantastisch initiatief, al zijn we niet meteen van plan om onze living van een likje ‘Period’ te voorzien. ?

View this post on Instagram

Presenting “Period”, a new red shade created to break the stigma around menstruation and promote period positivity. Swedish healthcare brand @intimina came to Pantone Color Institute to develop this custom color in support of their global campaign to make menstruation more visible and normalize this most normal of bodily functions. “An active and adventurous red hue, courageous Period emboldens people who menstruate to feel proud of who they are. To own their period with self-assurance; to stand up and passionately celebrate the exciting and powerful life force they are born with; to urge everyone regardless of gender to feel comfortable to talk spontaneously and openly about this pure and natural bodily function.”

A post shared by PANTONE (@pantone) on

Lees ook:

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.