Home Lifestyle Kaart Blanche: ‘Een kaartje in de bus heeft toch meer betekenis dan...

Kaart Blanche: ‘Een kaartje in de bus heeft toch meer betekenis dan een “HB” op Facebook’

Deze week krijg je gratis 4 originele kaartjes van Kaart Blanche bij Flair!

© Levi's

Lars Lagaisse (29) en Timo Delorge (37) maken ouderwetse kaartjes met een knipoog, of dat nu een grappig citaat of moeilijke boodschap is. (‘Congrats on quitting your diet‘ is onze favoriet.) Met hun merk en creatief bureau Kaart Blanche veroveren én verbeteren ze de wereld one card at a time.

Lars: ‘Al zolang ik me kan herinneren, ontwerp ik kaartjes voor vrienden en familie. Eerst teken ik ze, dan scan ik ze in en print ik ze af. Drie jaar geleden maakte ik een kaart voor onze goede vriendin Valentine, die single was op Valentijnsdag: ‘Happy Valentine’s Day‘ met haar gezicht erop, dat sprak voor zich (lacht). Ze was zó enthousiast dat we diezelfde dag nog een website hebben opgericht en een logo hebben ontworpen. Mijn mama heeft de naam bedacht.’

Timo: ‘Lars heeft een achtergrond in grafisch ontwerp en neemt het creatieve aspect voor zijn rekening. Ik heb altijd in sales gewerkt en sta in voor de commerciële en praktische kant van ons bedrijf. Samen vormen we de perfecte tandem, zowel professioneel als privé. De ideeën voor onze kaartjes ontstaan spontaan en delen we in een speciale Whatsappgroep. Soms maakt Lars een illustratie, bedenk ik een citaat en wordt er uit die match een kaart geboren.’

Lars: ‘Bij ons zal je geen klassieke kaarten vinden, maar wel ontwerpen met een knipoog naar popcultuur en het dagelijkse leven. Celebs als Drake en Beyoncé doen het bijvoorbeeld goed.’

Timo: ‘Onze all-time bestseller is volgens mij een volle pamper met het bijschrift ‘Shit just got real‘ voor nieuwe ouders (lacht). Alles is natuurlijk al eens gezegd en gedaan, maar toch blijft originaliteit voor ons het belangrijkste.

Wereldkaart

Timo: ‘Momenteel vind je onze kaartjes in Vlaanderen, Brussel en Nederland, maar het plan is om verder uit te breiden. In september nemen we voor het eerst deel aan showUP (Nederlandse vakbeurs voor woonaccessoires en cadeau-artikelen, n.v.d.r.). We hopen om zo ons netwerk nog meer uit te bouwen.’

Lars: ‘World domination!’

Timo: ‘De laatste jaren zijn we geëvolueerd tot creatief bureau. We houden het dus niet bij kaartjes alleen. Zo verkopen we ook telefoonhoesjes en posters, en maken we onder andere gifs voor klanten als Telenet, Film Fest Gent en Stad Oostende. De laatste toevoeging aan het lijstje is onze T-shirtcollectie.’

Lars: ‘We wilden al héél lang T-shirts ontwerpen, maar niet zomaar T-shirts. We kozen voor borduurwerk in plaats van prints en bedachten nieuwe citaten die naar ons verwijzen. ‘Don’t stop beleafing‘ is er eentje voor Timo, want hij heeft groene vingers en werkt parttime in een plantenwinkel. ‘Late, but worth the wait‘ gaat dan weer over mij, en ‘Livin’ la vida broka‘ is een ode aan het zelfstandigenbestaan (lacht).’

Cards for humanity

Lars: ‘Wij vinden dat een verjaardagskaartje in de brievenbus veel meer betekenis heeft dan een simpele ‘HB!’ op Facebook, maar dat wil niet zeggen dat we tegen social media zijn. Integendeel! Timo en ik hebben allebei een following op Instagram en maken op die manier graag reclame voor onszelf. Het zou dom zijn om dat niet te doen. We werken ook regelmatig samen met andere merken. Zo zijn we voor de tweede keer op rij ambassadeurs van de Pride-collectie van Levi’s.’

Timo: ‘Inclusiviteit is heel belangrijk voor ons. Daarom vind je in ons aanbod ook lgbtq-kaartjes met opschriften als ‘I love you beary much‘ (bear is een term uit de homocultuur voor een stevige en bebaarde man, red.). Er zijn ook heteromannen die bij Kaart Blanche kopen, maar ons voornaamste publiek zijn de gays & girls (lacht).

Send cards, not texts

Timo: ‘Ons motto is ‘Send cards, not texts‘. We zien de populariteit van de ouderwetse wenskaart steeds meer stijgen. Dit jaar alleen al hebben we maar liefst 25.000 kaartjes verkocht. Zie het als onze bescheiden bijdrage aan de maatschappij. We proberen onze business trouwens zo duurzaam mogelijk uit te bouwen. Het papier van onze kaarten en enveloppen is gerecycleerd, we printen met ecologische inkt en onze T-shirt zijn gemaakt van biokatoen. Bovendien dragen ze het Fair Wear-label.’

Lars: ‘Als we mogen dromen, breidt Kaart Blanche in de toekomst uit naar een volledige kleding- en stationerycollectie. Ik vind het nu al geweldig om iemand met een van onze hoesjes of T-shirts over straat te zien lopen. Het gekste moment was wellicht toen Kendall Jenner onze Kylie Jenner-gif gebruikte op Instagram. We zijn grote fan (lacht).’

GRATIS kaartjes bij Flair

Fan van Kaart Blanche? Deze week krijg je gratis 4 originele kaartjes bij Flair!

Kaart Blanche

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.