Home Lifestyle Food Deze 5 drankjes zorgen dat je heerlijk slaapt

Deze 5 drankjes zorgen dat je heerlijk slaapt

Nighty night!

We hebben allemaal onze vaste avondroutine. Sommigen nemen een warm bad, terwijl anderen in bed kruipen met een heerlijk boek, nog anderen (oeps, schuldig!) doorlopen Instagram voor het slapengaan. Maar er is één ding dat we allemaal kunnen toevoegen voor een betere nachtrust: een van deze natuurlijke kalmerende drankjes achteroverslaan, liefst een uur voordat je wil gaan slapen. En nee, dan hebben we het niet over alcoholische slaapmutsjes…
1 / 5
Kamillethee
Kersensap
Melk (of amandelmelk)
Bananensmoothie
Alles met honing
Kamillethee
Kamillethee

Kamille wordt al jaren gebruikt als slaapremedie. Het kruid zou namelijk een licht kalmerend effect op het lichaam hebben. Dus hup, maak een kopje, maar let er wel op dat je de thee voldoende laat trekken voor een maximaal effect.

Kersensap
Kersensap

Ga op zoek naar sap dat gemaakt werd van zure kersen, aangezien die een hoge dosis melatonine bevatten, een hormoon dat de slaap triggert.

Melk (of amandelmelk)
Melk (of amandelmelk)

Een glas melk zou je helpen ontspannen. Naast tryptofaan, een aminozuur dat de hersenen een signaal geeft om serotonine vrij te geven (wat je slaperig maakt), zit melk ook boordevol calcium, dat helpt bij het verminderen van stress. Ben je lactose-intolerant of drink je gewoon niet graag 'gewone' melk? Dan kan je amandelmelk proberen. De gezonde noot bevat calcium en magnesium, wat ervoor zal zorgen dat je langer slaapt.

Bananensmoothie
Bananensmoothie

Bananen zitten boordevol tryptofaan, magnesium en kalium (wat ervoor zorgt dat je ‘s nachts geen last krijgt van spierkrampen). Voor een nog beter resultaat meng je je banaan met amandelmelk en een lepel pindakaas (die nog meer tryptofaan toevoegt).

Alles met honing
Alles met honing

Oké, honing op zich is geen drankje, maar je kan het wel toevoegen aan de meeste van de voorgaande drankjes om hun effect te maximaliseren. De natuurlijke suikers in honing verhogen het insulineniveau van je lichaam net genoeg om tryptofaan aan te moedigen om makkelijker in de hersenen te glippen.

Lees ook: