Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...

Deze week krijg je gratis (!) een reep chocolade van Tony’s Chocolonely bij je Flair.

Flair x Tony’s Chocolonely: verbeter de wereld, eet een reep chocolade

Deze week krijg je een reep chocolade van Tony’s Chocolonely bij je Flair. Een heerlijke én eerlijke chocolade die werk maakt van 100 % slaafvrije chocolade. Daar wilden we graag meer over weten, dus ging hoofdredactrice Eva op bezoek bij dit bijzondere bedrijf.


Wist jij eigenlijk dat er anno 2019 nog steeds volwassenen én kinderen in slavernij werken? En dat je als koper van een lekker stukje chocolade eigenlijk medeplichtig bent aan die praktijken? In Ghana en Ivoorkust alleen al werken 2,1 miljoen kinderen onder illegale omstandigheden op het land. Dat zijn ongeveer evenveel kinderen als er in België leven.

Onderzoeksjournalist Teun van de Keuken ontdekte dat vijftien jaar geleden, toen hij een reportage over de cacao-industrie maakte. Hij schrok zo dat hij er zijn missie van maakte om die industrie van binnenuit te veranderen. Teun werd Tony (klonk internationaler) en Tony’s Chocolonely was geboren. Al vijftien jaar werkt het bedrijf ondertussen aan slaafvrije chocolade. Dat wil zeggen dat ze hun cacaoproductie eerlijk betalen, volledig traceerbaar maken (zo weet je of die én duurzaam én eerlijk gebeurt), de boeren professioneler maken in coöperaties, de boeren een lange termijn verzekeren en dat ze investeren in landbouwkundige kennis en training. Verder willen ze niet alleen zelf slaafvrij produceren, de bedoeling is dat de hele industrie volgt. Want pas dan maak je écht het verschil.

Er ligt heel wat kracht bij de consumenten: als wij alleen nog slaafvrije chocolade eten, dan dwingen we de industrie om te volgen.


En ze behaalden al enkele successen. In Nederland werd de Wet Zorgplicht Kinderarbeid gestemd, die bedrijven vraagt te verklaren dat zij het nodige doen om kinderarbeid te voorkomen. En al 6624 boeren zijn via Tony’s aangesloten bij een eerlijk coöperatief. In 2020 moeten dat er 8500 worden. Ook in België heeft Tony’s aan de kar getrokken om de chocoladesector duurzamer te maken. Eind 2018 werd het Beyond Chocolat Charter ondertekend door verschillende partners om doelen vast teleggen voor een duurzamere chocolade keten.

Lekkere chocolade, blije mensen


Ondertussen werd de chocolade ook gewoon immens populair in Nederland (en andere landen volgen snel). ‘Dat is ook nodig’, zegt head of marketing Thecla Schaeffer. ‘Wij willen meespelen met de grote jongens. Het is fijn om een klein fairtrademerk te zijn dat met één boer werkt, maar daar help je alleen die ene boer mee. Onze missie gaat verder. We willen de hele industrie veranderen én dus ook zo veel mogelijk klanten bewustmaken. Dus maken we ook lekkere en leuke chocolade, waar je blij van wordt. We willen iedereen die met de chocolade in aanraking komt goed behandelen, van boer tot consument, maar ook iedere werknemer van Tony’s.’

En dat mag je gerust letterlijk nemen. Tony’s is ook een enorm blij bedrijf, ze werden als beste werkplek beloond bij middelgrote ondernemingen in Nederland. ‘Het feit dat alle collega’s gedreven zijn door dezelfde missie, helpt bij het geluksgevoel’, vertelt Thecla. ‘Maar we hebben ook veel leuke voordelen zoals onbeperkte vakantiedagen, een office bingo waarbij we regelmatig van bureau verwisselen zodat je telkens naast nieuwe collega’s zit, grappige functietitels die je zelf kan kiezen (zo heet de CEO hier Chief Chocolate Officer), inspirerende talks om de week mee te starten en ga zo maar door.’ De kantoren van Tony’s zitten ook op een erg leuke plaats, in de Westergasfabriek net buiten Amsterdam. Een industriële site midden in een prachtig park.

Fair met Flair


Elk jaar is er een hoogtepunt voor de Tony’s. Fans van het merk én alle medewerkers komen samen in de Westergasfabriek voor uit-de-hand-gelopen bedrijfsfeest Tony’s Fair. Flair mocht dit jaar ook op bezoek. We keken er onze ogen uit. Het is een soort reuzechocoladekermis, met allerlei kraampjes en activiteiten, terwijl je van alle kanten chocolade kan proeven. Kloppend hart van de Fair dit jaar was een gigantisch podium waarop inspirerende mensen Tony Talks gaven over duurzaamheid, eerlijke handel, goede doelen. Dit jaar hadden ze bijvoorbeeld Hilary Jones (ethical director bij Lush) en Sherrie Silver (bekroonde choreografe van Childish Gambino’s ‘This Is America’). Na 20 uur verandert het serieuze podium in een dansvloer, waar tot middernacht serieus gefeest kon worden en waar bijvoorbeeld De Jeugd Van Tegenwoordig een verrassingsoptreden gaf.

 

5 x succesrecept van Tony’s Chocolonely


DE BOODSCHAP – Samen naar 100 % slaafvrije chocolade. Niet alleen Tony’s zelf moet groeien, ook andere merken worden aangespoord om voor volledig traceerbare en eerlijke cacaohandel te gaan. Albert Heijn en Delhaize sloten zich als eerste aan met de Delicata-repen. In 2020 hopen ze nog vijf merken te overtuigen.

DE SMAKEN – Vergis je niet, Tony’s Chocolonely is een rendabel bedrijf. Niet omdat winst belangrijk is, wél omdat ze met economisch succes meer van de wereld kunnen veranderen. En hun succes rust ook op lekkere chocolade met verrassende smaken. De populairste smaak ‘zeezout en karamel’ werd door een stagiaire bedacht. Ze kreeg meteen een contract en werkt nu als Spice Girl in de chocoladefabriek.

DE WERELD VAN TONY – Tony’s is fun, kleurrijk, vrolijk. Ze verpakken hun boodschap goed, al is die zelf heel serieus. Hun fans worden getrakteerd op limited editions, speciale events, gepersonaliseerde repen. De repen zijn nooit in eerlijke stukken verdeeld, een ludieke manier om duidelijk te maken dat de lonen in de cacao- industrie niet gelijk verdeeld zijn.

DE CHOCOFANS – En net die fans (zij noemen ze zelf Serious Friends) zijn belangrijk om de boodschap verder te verspreiden. Want er ligt uiteindelijk heel wat kracht bij de consumenten, die gelukkig steeds kritischer worden. Als wij alleen nog slaafvrije chocolade eten, dwingen we de industrie om te volgen. Je kan trouwens mee de petitie tekenen om wereldwijd 100 % verantwoordelijkheid in de chocolade-industrie verplicht te stellen, het doel is 1 miljoen handtekeningen. Stem via onze Instagrampagina en Tonyschocoloney.com

DE BELGISCHE LINK – Wist je dat de chocolade van Tony’s wordt gemaakt in Belgische fabrieken met chocolade van Barry Callebaut. Zo gaan ze voor goede kwaliteit en lekkere chocolade die bouwt op expretise. Tony’s gaat sterk vooruit in België en is intussen in bijna alle supermarkten te vinden.

 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '