Home Lifestyle Edgard & Cooper: ‘Honden en katten worden steeds vaker gezien als een...

Edgard & Cooper: ‘Honden en katten worden steeds vaker gezien als een familielid en niet als “maar” een huisdier’

Het Belgische bedrijf hoopt tegen 2025 het duurzaamste huisdierenmerk ter wereld te zijn.

edgard-&-Cooper
© Edgard & Cooper

Bij het Belgische dierenvoedingsmerk Edgard & Cooper dragen ze duurzaamheid hoog in het vaandel. Z√≥ hoog dat ze zich tegen 2025 het duurzaamste huisdierenmerk ter wereld willen noemen. Wij vroegen hen naar aanleiding van Mei Plasticvrij naar hun Zero Pawprint Plan waarmee ze de wereld net dat tikkeltje mooier willen maken. ‘We hebben al heel veel verwezenlijkt, maar we zijn er nog niet.’

Edgard & Cooper staat vooral bekend om de natuurlijke en verse ingredi√ęnten die het gebruikt en uiteraard ook om zijn kleurrijke (en recyleerbare!) verpakkingen die de winkelrekken van de dierenspeciaalzaak opfleuren. Want zeg nu zelf: als je √©cht moet kiezen, dan neem je toch liever een toffe, duurzame zak mee naar huis dan zo’n grauwe plastic variant, niet? En ja, aan de kassa betaal je daar uiteindelijk iets meer voor, maar dat heeft zo zijn redenen: het milieu.¬†Duurzaamheid wordt door Edgard & Cooper al sinds dag √©√©n bijzonder hoog in het vaandel gedragen. Meer zelfs; het zit volgens Barbara, de Positive Pawprint Manager bij Edgard & Cooper, in het DNA van de founders. ‘Ze willen goed doen voor ieder√©√©n, niet enkel voor de gezondheid van hond en kat, maar ook voor die van de consument.’ Zij¬†en haar collega en marketing manager Maaike leggen uit wat Edgard & Cooper zo speciaal maakt.

Ecologische pootafdruk verkleinen

‘Toen we vijf jaar geleden opstartten, wilden we niet “gewoon maar” een hondenbrok ontwikkelen die goed was voor de hond. We vonden het belangrijk om tegelijkertijd ons best te doen voor de planeet, en dus een duurzame verpakking te ontwikkelen. Het idee was er wel, maar dan moet je het nog beginnen uitwerken, en daar kwam wel het een en ander bij kijken’, begint Barbara haar uitleg. ‘We hebben enorm veel testen gedaan. De¬†voeding mocht bijvoorbeeld niet doorlekken en je wil ook dat de kwaliteit van het eten behouden blijft. Het heeft dus wel even geduurd voordat we tevreden waren met het resultaat, maar toen we onze voeding uiteindelijk voor het eerst lanceerden, waren de verpakkingen al veel meer ge√Įnnoveerd dan wat je toen in de winkel vond. Omdat we het steeds beter wilden doen, gingen we op zoek naar nog betere manieren om onze ecologische pootafdruk te verkleinen.’

Naast het gebruik van verse ingredi√ęnten focussen we op twee andere pijlers¬†die bij de consument in de smaak vallen: duurzaamheid en¬†liefdadigheid.

All Paper

En die vonden ze uiteindelijk ook. Een dikke week geleden lanceerden ze voor een (voorlopig) beperkt deel van hun gamma een gloednieuwe verpakking: de All Paper-verpakking. Die bestaat voor zo goed als volledig uit FSC-papier en is daarom nog milieuvriendelijker dan zijn voorganger. ‘Onze vorige verpakking was gemaakt uit papier met daartussen een laagje PLA, ook bioplastic genoemd. In tegenstelling tot plastiek wordt bioplastic gemaakt van hernieuwbare materialen zoals aardappelzetmeel. Een grote stap voorwaarts, maar bioplastic kan door een papierverwerker niet gerecycleerd worden. Daarom zijn we blijven innoveren en hebben we dat laagje PLA kunnen vervangen door een dubbele laag papier of drievoudige laag, afhankelijk van het formaat van de zakken, met een vetbestendige vezel. Dat kan wel gerecycleerd worden’,¬†legt Barbara uit.

‘De inkt is op waterbasis, en dus ook recycleerbaar, m√°√°r hoe graag we het ook anders zouden zien: we zijn er nog niet helemaal. De lijm die we momenteel gebruiken is nog niet recycleerbaar, dus zijn we nu gretig op zoek om daar een milieuvriendelijke oplossing voor te vinden’, geeft ze toe.

En voor wie het zich zou afvragen: ook de¬†blikken en kuipjes zijn recycleerbaar. ‘De blikken zijn gemaakt van verschillende soorten staal en aluminium, waarvan zo’n 25 % gerecycleerd materiaal, en zijn dus 100 % recycleerbaar.’ Waarom concurrenten niet allemaal op die duurzame kar springen en maar plastic verpakkingen van de band laten rollen? Dat heeft vooral te maken met – hoe kan het ook anders? – tijd en budget. ‘Een duurzaam beleid vergt heel veel tijd en onderzoek. Papieren verpakkingen zijn trouwens, hoewel ze heel eenvoudig lijken, niet goedkoop. Naast het feit dat we premiumvoeding aanbieden, is dat de reden waarom onze prijzen iets hoger liggen‘, verklaart Maaike.

Zero Pawprint Plan

Maar die iets duurdere dierenvoeding schrikt de consument anno 2021 steeds minder af. ‘We hebben de indruk dat honden en katten steeds vaker deel uitmaken van het gezin en niet langer gezien worden als “maar” een huisdier. Baasjes willen het beste van het beste voor hun dieren. Wij werken met verse ingredi√ęnten en focussen daarnaast op twee extra pijlers die bij de consument in de smaak vallen: duurzaamheid en¬†liefdadigheid. Het totaalplaatje trekt hen aan, zeker omdat er nog geen vergelijkbaar alternatief op de markt is’, aldus Maaike.

We merken wel dat educatie superbelangrijk is om de consument op de hoogte te houden van alles wat met duurzaamheid te maken heeft. We willen onze consumenten op die manier inspireren om groener te leven’, legt ze uit. ‘Plus, als we dat niet duidelijk communiceren, kunnen we ook niet verwachten dat ze de verpakking correct zullen recycleren of √ľberhaupt weten dat ze het kunnen recycleren. Wij zien het echt als onze plicht om daar duidelijkheid over te scheppen’, voegt Barbara daar nog aan toe.¬†

Met hun¬†Zero Pawprint Plan hopen ze bij Edgard & Cooper tegen 2025 zo duurzaam mogelijk te kunnen werken. Een serieuze uitdaging die wel nog wat energie en research zal kosten – hoogstwaarschijnlijk ook letterlijk. Maar als je weet dat het merk op vijf jaar tijd maar liefst 8 miljoen (!) duurzame verpakkingen verkocht en met de Edgard & Cooper Foundation 80.000 dieren een beter leven gaf, lijkt niets onmogelijk. ‘We focussen ons op drie pijlers om dat te bereiken: onze¬†emissies zoveel mogelijk naar nul reduceren, duurzame verpakkingen produceren en werken met uitsluitend ethische ingredi√ęnten. We krijgen trouwens heel wat vragen over de herkomst van onze ingredi√ęnten √©n voorstellen om die nog meer ethisch verantwoord te maken. Het is leuk om te merken dat niet alleen wij, maar ook onze klanten ermee bezig zijn. Er is dus wel degelijk iets op til, en dat kunnen we alleen maar toejuichen.’¬†

Lees ook: