Home Lifestyle Body CORONAVIRUS: met deze 7 tips houd je die bezorgdheid onder controle

CORONAVIRUS: met deze 7 tips houd je die bezorgdheid onder controle

Breekt het angstzweet jou ook stilaan uit?

© Getty

Het coronavirus heeft ons land officieel bereikt en er wordt dan ook verwacht dat er de komende dagen nog tientallen mensen besmet zullen raken met het Covid-19. Toch is er volgens de Wereldgezondheidsorganisatie nog steeds geen enkele reden tot paniek. Makkelijker gezegd dan gedaan, horen we je denken. Daarom verzamelden wij enkele tips die je helpen om niet te veel te stressen over het virus.

Het is maar normaal dat je na een toiletbezoek je handen wast en dat is ook wat de WHO tijdens de verspreiding van het coronavirus van ons verwacht. Een heel goede handhygiëne, geen overmatig gekus en handen voor de mond tijdens het hoesten of niezen, niet meer, maar zeker ook niet minder. Virologen benadrukten intussen dat het absoluut geen zin heeft om thuis te blijven of honderden mondmaskers en handschoenen te bestellen, maar de onrust blijft alleen maar toenemen, zeker nu de ziekte ons land effectief bereikt heeft. Probeer jij alle deurklinken te vermijden, houd je bij het minste kuchje je antibacteriële spray in de aanslag of heb je constant het gevoel dat je zelf ziek zal worden? Ook dat is voor niets nodig. Daarom verzamelden wij enkele tips die je tijdens de uitbraak van het coronavirus tóch gerust helpen te stellen.

Probeer je socialmediagebruik in te tomen

Het is sowieso al moeilijk om je gsm aan de kant te leggen en al zeker nu er constant berichtgeving is over het coronavirus. We worden overspoeld door nieuwsberichten, statistieken en complottheorieën en alsof dat nog niet genoeg is, discussiëren we er in de comments op bepaalde artikels nog eens gretig op los. De ene beweert dat de helft van de wereldbevolking besmet zal raken, de andere doet dan weer alsof er helemaal niets aan de hand is. Heel frustrerend en al zeker omdat we er zelf, hoe graag we het ook anders zouden willen zien, niets aan kunnen doen. Daarom is het een goed idee om je smartphone toch wat vaker aan de kant te leggen en het nieuws enkel via de radio of televisie te volgen. Zo word je niet beïnvloed door de angst en speculatie van anderen en zal je ook minder snel zelf in paniek raken. We weten allemaal hoe snel fake news zich kan verspreiden en dat is wel het laatste wat we momenteel kunnen missen.

Probeer het nieuws vanuit een juist perspectief te bekijken

De statistieken liegen er niet om: er zijn wel degelijk heel wat mensen besmet met het virus, máár er zijn ook al heel wat mensen genezen verklaard. Hoewel de cijfers heel angstaanjagend lijken, is er nog steeds geen reden tot paniek. Als die er wel zou zijn, dan zouden er al lang andere maatregelen getroffen zijn. Je mag ongerust zijn, want het virus komt verraderlijk dichtbij, maar probeer het toch vanuit het juiste perspectief te bekijken en spoor ook anderen aan om dat te doen.

Focus op wat je zelf nog onder controle hebt

Maar doe dat met mate. Het dwangmatige gebruik van handgel of antibacteriële spray is nergens voor nodig. Heb je geen mondmaskers meer kunnen inslaan? No stress! Focus vooral op wat je zelf nog onder controle hebt: was regelmatig je handen met warm water en zeep, vooral na gebruik van het openbaar vervoer of vóór het eten. Als je je handen niet kan wassen, begin dan niet meteen te panikeren. Hoe je die paniek toch onder controle kan houden? Zorg er bijvoorbeeld voor dat je steeds een handgel op zak hebt, zodat je op z’n minst gerustgesteld bent of onthoud gewoon dat iedereen zich een beetje zorgen maakt. In een restaurant vragen om je handen te wassen of aan de man/vrouw naast jou op te trein om een vochtig doekje vragen, is dan ook geen schande. Zolang je zelf maar weer gerustgesteld bent.

Wees bewust van je eigen vermijdingsstrategieën

Als je je een beetje zorgen maakt over je eigen gezondheid, kan het nogal verleidelijk zijn om thuis te werken, je inkopen online te doen of dat afspraakje met de vriendinnen af te zeggen. En hoewel dat voor jouw gezondheid misschien de beste oplossing lijkt, is het dat niet voor je mentale gezondheid. Hoe meer je jezelf afzondert, hoe dwangmatiger je tegenover het virus zal staan en hoe erger het allemaal zal lijken. Het is niet slecht om af en toe de mening van iemand anders te horen of met eigen ogen te zien hoe anderen tegenover het coronavirus staan. Het zal een hele opluchting zijn!

Probeer de fysieke symptomen van stress niet te negeren

Breekt het angstzweet je tijdens het lezen van dit artikel al uit? Dan wil dat misschien wel zeggen dat je een beetje te hard aan het stressen bent. Het gaat misschien zelfs zo ver dat je bepaalde symptomen (denk: kortademigheid en hartkloppingen) begint te voelen die er misschien zelfs helemaal niet zijn. Die symptomen hebben niets te maken met het feit dat je tóch besmet bent, maar wel met het feit dat je te hard aan het panikeren bent. Voel je zelf aan dat je angst voor het coronavirus misschien een beetje op een fobie begint te lijken? Dan doe je er geen kwaad mee om een psycholoog te raadplegen. Hij/zij zal ervoor zorgen dat je je bezorgdheid in toom kan houden en het je dagelijkse leven niet gaat beïnvloeden.

Luister voor één keertje niet naar jezelf

Zeg je constant tegen jezelf en anderen dat jij ‘sowieso ziek zal worden’ en heb je geen vertrouwen in je eigen gezondheid? Wel, dan is het een heel goed idee om voor één keer niet naar jezelf te luisteren, maar wel naar wat virologen en de WHO te zeggen hebben. Oké, je kan ziek worden, maar er is geen enkele reden waarom jij meer vatbaar zou zijn voor het virus dan je buurman of lief. Relax, haal adem en probeer jezelf gerust te stellen met wat de experts te zeggen hebben.

Doorbreek je dagelijkse routine niet

Heb je het gevoel dat het nieuws je een beetje overweldigt en daardoor je werk of dagelijkse leven beïnvloedt? Doe er dan alles aan om je dagelijkse routine niet aan te passen. Neem zoals elke dag de trein, ga zoals elke ochtend gewoon op je bureaustoel zitten en eet zoals elke middag in de kantine. Richt je vooral op het nu en niet op de ‘wat als’-doemgedachte. Spoor je collega’s en gezinsleden aan om hetzelfde te doen, want samen staan we nu eenmaal sterker!

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.