6 dingen die je zéker moet controleren voordat je met de auto op reis vertrekt
Op roadtrip gaan met de auto is een ervaring op zich, maar vraagt wel de nodige voorbereiding. Ga jij binnenkort sinds heel lang nog eens met de auto op reis? Dan kan je best even controleren of je waggie nog wel in topconditie staat om richting het buitenland te trekken. Omdat een gewaarschuwd vrouw er twee waard is, zetten wij de zaken die je zéker moet controleren op een rijtje.
Een ongeluk is snel gebeurd, maar wel het allerlaatste wat je tijdens je vakantie wil meemaken. Omdat er aan reizen met de auto toch altijd een aantal risico’s verbonden zijn, is het geen slecht idee om voordat je fris en monter op reis vertrekt een aantal dingen te controleren. Tip: check je auto een aantal dagen op voorhand, zodat je nog kan langsgaan bij de garage als dat nodig zou zijn.
1. De bandenspanning
Dat je je fietsbanden af en toe moet controleren weet iedereen, maar dat je voordat je op reis vertrekt de bandenspanning van de auto moet nakijken? Dat wordt vaak vergeten. Het kan je nochtans een hoop bijkomende kosten uitsparen. ‘Bij een te lage bandenspanning treedt er meer weerstand op tussen de band en de weg, waardoor je meer brandstof zal verbruiken‘, vertelt Sofie Detaille, Trade Marketing Specialist bij Goodyear. ‘Een bijkomend nadeel is dat de band onregelmatig zal slijten: dit heeft onder andere een negatieve invloed op zowel de levensduur als de remprestaties van de band.’ Opgelet, want het is ook niet de bedoeling dat je de bandenspanning te hoog zet. Dan heeft de band minder contact met de weg en ook dat heeft een impact op de slijtage en remweg.
Allemaal goed en wel, maar hoe kan je de bandenspanning nu op de juiste manier controleren? Aan de meeste tankstations staat er een toestel waarmee je de bandenspanning kan meten, maar met een goede (fiets)pomp kan je je ook thuis wel redden. Zorg er wel voor dat je banden koud zijn voordat je de bandenspanning meet! De juiste bandenspanning staat genoteerd in de deurstijl en/of aan de binnenzijde van het klepje van de brandstoftank. Is de bandenspanning te laag, dan kan je ze zelf oppompen. Bij een te hoge bandenspanning kan je, net zoals bij je fietsbanden, een beetje lucht aflaten.
2. De staat van je banden
En de bandenspanning is heus niet het enige waarop je moet letten als je de banden van je auto controleert. Ook de staat van je banden moet voordat je vertrekt grondig worden nagekeken. ‘Rijden met versleten banden kan gevaarlijke situaties veroorzaken: te weinig profieldiepte verhoogt de kans op aquaplaning en zorgt voor een langere remweg‘, aldus Sofie Detaille. Als je weet dat de wettelijke minimale profieldiepte 1,6 mm is, laat je je (zomer)banden best vervangen vanaf een profieldiepte van 2 mm. ‘Controleer je banden zeker ook op mogelijke beschadigingen, zowel op het loopvlak als op de flank. Als je twijfelt over de staat van de banden, raadpleeg dan zeker een bandenspecialist bij jou in de buurt’, geeft Sofie nog mee als tip.
3. De koelvloeistof
Ben je er zeker van dat je je banden volledig hebt nagekeken? Dan kan je overgaan naar de motorkap van je auto. Het is áltijd belangrijk dat je motor goed kan afkoelen, en al helemaal als je naar een warm vakantieoord trekt. Is dat niet het geval? Dan bestaat de kans dat je motor oververhit zal worden en je de pechdienst moet inschakelen. Om dat te vermijden is het belangrijk om zowel voor als tijdens je reis de koelvloeistof regelmatig te controleren. Zorg ervoor dat er voldoende product in koelvloeistoftank zit en neem voor de zekerheid een extra fles koelvloeistof mee, zodat je nooit zonder komt te zitten.
4. Het oliepeil
Een van de dingen die je moest onthouden tijdens het studeren van je theoretisch rijexamen, is dat je olie altijd op peil moet staan. Je oliepeil meet je het best wanneer je motor koud staat. Hoe je eraan begint?
- Haal de peilstok uit de motor en veeg ‘m schoon.
- Stop de peilstok daarna weer in de motor en haal de tok er opnieuw uit om het niveau te kunnen controleren.
- Staat het oliespoor tussen de streepjes van min(imum) en max(imum)? Dan hoef je je geen zorgen te maken. Zit er te weinig olie in de motor, dan kan je er altijd zelf een (heel klein) beetje olie aan toevoegen, totdat het oliespoor wél tussen de streepjes staat. Doe je dat niet, dan bestaat de kans dat je motorblok kapot zal gaan.
Opgelet: in de meeste gevallen wordt de motorolie om de 15 à 20.000 kilometer of tijdens het onderhoud van je wagen vervangen. Controleer dus zeker in het instructieboekje wanneer je op onderhoud bent geweest en of je olie inderdaad nog eens ververst moet worden.
5. De verzekeringen
Controleer voordat je op reis vertrekt of je wel verzekerd bent in het land waar je naartoe wil reizen. Is dat niet het geval? Dan is de pechhulp die je krijgt meestal niet inbegrepen in je verzekering en zal je de volle pot moeten betalen. Daarom is het geen slecht idee om een aanvullende verzekering af te sluiten zodat je wél gedekt bent als er iets zou voorvallen. Vergeet ook zeker je groene kaart niet in de auto te leggen voordat je op reis vertrekt!
6. Gevarendriehoek en veiligheidshesjes
Toch nog pech onderweg? Kan gebeuren, natuurlijk! Het is allesbehalve tof, maar je kan er maar beter op voorbereid zijn. Zorg daarom dat je een gevarendriehoek in je auto hebt liggen en je voldoende veiligheidshesjes meeneemt. In de meeste Europese landen is het trouwens verplicht om voor alle inzittenden van het voertuig een veiligheidshesje te voorzien. Ben je het vergeten? Dan kan de boete je heel duur komen te staan... Moet je stoppen op de pechstrook omdat er iets niet pluis is? Zet dan je waarschuwingslichten aan, trek de fluorescerende jasjes aan en plaats de gevarendriehoek zo’n 30 meter achter je auto.
Met dank aan bandenproducent Goodyear.
Meer reistips:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier