Home Lifestyle Body UITGETEST: helpt aromatherapie om beter in slaap te vallen?

UITGETEST: helpt aromatherapie om beter in slaap te vallen?

© Jolien Meremans

Slapeloosheid, het is iets wat van persoon tot persoon verschilt. De ene is geholpen met een warme thee, de andere met meditatielessen en nog iemand anders misschien wel met het tellen van schaapjes. Ook redactrice Jolien heeft last van insomnia en zou heel veel over hebben voor één nachtje goed slapen. Daarom test ze een aantal trucjes uit die volgens het wereldwijde web een positieve invloed hebben op haar nachtrust.

Eerlijk? Ik sta heel sceptisch tegenover (natuurlijke) slaapmiddeltjes, maar kan anderzijds wel een paar uur slaap gebruiken. Slaappillen neem ik liever niet en aan meditatielessen doe ik ook niet mee, dus er zit nu eenmaal niets anders op. Als kind had ik het al moeilijk om in slaap te vallen, laat staan dat ik nu na een hele dag op een bureaustoel te hebben gezeten wél meteen kan indommelen. Ik ben dan ook stikjaloers op vrienden en collega’s die ‘s avonds wél een klop van de hamer krijgen en ‘s ochtends niet opstaan met zandzakken onder hun ogen. Daarom schuimde ik verschillende fora af op zoek naar tips en tricks die mij het proberen waard leken. De afgelopen weken waagde ik mij aan aromatherapie, iets wat ik absoluut een kans wilde geven.

Zuid-Frankrijk

Aromatherapie zou je namelijk niet helpen om in slaap te dommelen, wel om je verstand op nul te zetten. En laat dat nu net zijn wat ik nodig heb. Ik kan het niet laten om ‘s avonds in bed te piekeren over van alles en nog wat. De aromatherapie zou ervoor moeten zorgen dat ik in bed tot rust kom en doe wat ik er hoor te doen: slapen. Je kan ervoor kiezen om een warm bad te nemen en in het badwater enkele druppels essentiële olie te gieten of een geurverspreider aan te schaffen die je slaapkamer van een rustgevende geur voorziet.

Aangezien wij helaas geen bad hebben, ging ik voor de tweede optie. Ik schafte een Moya-diffuser aan die naast het verdampen van de etherische olie ook lichttherapie geeft. Dat zou helpen om in bed beter te leren ademhalen. Essentiële olie had ik al in huis, want die gebruik ik regelmatig om zelf kuisproducten te maken. Mijn favoriete geur? Eucalyptus! Maar volgens het internet zou lavendel veel doeltreffender zijn. De essentiële olie zou ontspannend werken én neemt je met de geur tegelijkertijd mee naar Zuid-Frankrijk. Voor het slapengaan deed ik een aantal druppels in de diffuser en stelde ik ‘m in op één uur, daarna zou hij vanzelf uitvallen.

Moya-diffuser met lichttherapie

€ 54 – Lanaform

Diffuser met ledverlichting

€ 46,21 – Bol.com

Mili-verdamper met elegant design

€ 54,90 – Lanaform

Biologische lavendelolie

€ 8,95 – CareScent via Bol.com

Box van 14 etherische oliën

€ 27,92 – SensaHome via Bol.com

[td_smart_list_end]

Klein probleempje: het toestel maakt geluid. Ik kan mij voorstellen dat het geluid van pruttelend water voor sommigen heel ontspannend kan werken, maar voor mij is dat niet het geval. En hoe hard ik ook mijn best deed, ik stoorde mij mateloos aan het eentonige lawaai en ook de lichttherapie werkte op mijn zenuwen, waardoor ik mij allesbehalve op de lavendelgeur kon focussen. Resultaat: ik viel nóg later in slaap.

Conclusie

Dan maar naar een andere manier zoeken om de aromatherapie toe te passen. Ik installeerde het toestel in onze woonkamer en liet het voor het slapengaan daar zo’n drie uur z’n werk doen. Eén ding is zeker: het is heerlijk om je huis van zo’n geurtje te voorzien. En ik merkte wel degelijk dat het mij tot rust kon brengen na een hectische werkdag. Maar een invloed op mijn slaap? Dat had het helaas niet, zelfs niet als ik het toestel vóór het slapengaan even in mijn kamer zette. Ik ben een doorgewinterde slapeloze twintiger en kan mij voorstellen dat aromatherapie wel effect heeft op iemand die niet zoveel last heeft van insomnia, maar gewoon af en toe een extra dutje kan gebruiken.

Om een lang verhaal kort te maken: aromatherapie is zeker het proberen waard, maar of het ook effect heeft op iemand die al jaren kampt met insomnia? Daar heb ik mijn bedenkingen bij. Het helpt je wel om je voor te bereiden op een goede nachtrust en je kans daarop te vergroten door tot rust te komen, alvorens hyperactief in je bed te duiken. En nu oogjes dicht en snaveltjes toe!

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.