Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© Thomas Legrève voor Flair

‘Wat nog steeds niet went, is klanten in mijn outfits spotten. Of het nu de zusjes Hadid zijn of toevallige voorbijgangers op straat: dat blijft kicken!'

Ontwerpster Sebnem Günay (26) oogst internationaal succes met haar modelabel SBNMGNY: ‘Ik zou graag meer kleur op straat zien’

Laura Vansweevelt
Laura Vansweevelt Web- en reportagejournalist

Bij Flair houden we van vrouwen die dingen in beweging zetten, die durven, die springen, die tegen de schenen durven te schoppen en die ons inspireren tot grootse dingen. Dertig weken lang laten we elke week een markante jonge vrouw aan het woord. Deze week aan de beurt: Sebnem Günay.

Meet Sebnem

  • Werd op 17 februari 1994 geboren in Heusden-Zolder.
  • Behaalde een diploma in fashiondesign en een postgraduaat in fashionmanagement aan het prestigieuze Istanbul Moda Academy.
  • Won in 2014 de Best Design Award op de Parijse modebeurs Who’s Next.
  • Richtte in 2017 haar label SEBNEMGUNAY op, dat intussen werd omgevormd tot SBNMGNY. Daarmee is ze een vaste gaste op Istanbul Fashion Week.
  • Sindsdien werden topmodellen Gigi en Bella Hadid, zangeressen Ellie Goulding en Meghan Trainor, en beautymagnaat Kylie Jenner al in haar ontwerpen gespot.
  • Prijkte eind 2019 op de 30 Under 30-lijst van Forbes Turkey in de categorie mode.
  • Is op Instagram te volgen via @sebnemgunayofficial.


Op de middelbare school dacht Sebnem Günay (26) boekhouder te worden. Niet omdat het haar een spannend beroep leek, maar simpelweg omdat ze goed was in wiskunde. In 2011 bracht de jaarlijkse gezinsvakantie naar Turkije daar verandering in. Sebnem en haar zus verveelden zich, dus schreef hun vader hen in voor een zomercursus modetekenen aan het gerenommeerde Istanbul Moda Academy. Al snel bleek de toen 17-jarige Sebnem een natuurtalent te zijn en begon ze stiekem te dromen van een eigen label. Toen ze afgestudeerd was aan de middelbare school in Beringen, trok ze in 2013 naar Istanboel voor een opleiding in fashiondesign. Later studeerde ze daar nog patroontekenen én modemanagement bij. Haar label SEBNEMGUNAY – intussen omgevormd tot SBNMGNY – zag in de herfst van 2017 het levenslicht, en amper enkele maanden later werden niemand minder dan de topmodelzusjes Gigi en Bella Hadid in Sebnems kleurrijke ontwerpen gespot. Vandaag kennen ook Vogue, Harper’s Bazaar, Marie Claire en Elle haar naam en is ze volgens Forbes Turkey een van de veelbelovendste designers van het moment. Maar Sebnem heeft nog een lange bucketlist met dromen die ze graag wil afvinken.

Voor mensen die je werk niet kennen: hoe zou je je ontwerpen omschrijven?


‘Kleurrijk, sportief, casual en cosy. Ik wil dat mijn klanten zich comfortabel voelen in mijn ontwerpen. Bovendien mogen ze geen fortuin kwijt zijn als ze mijn stuks shoppen. De snoepjeskleuren waarvoor ik bekendsta, trekken eerder jonge klanten aan, en die hebben nu eenmaal een beperkt budget. Daarom kost het duurste stuk in mijn huidige collectie € 300.’

Waar haal je je inspiratie vandaan?


‘Overal, van mensen die ik op straat spot tot gebouwen in coole kleuren. Van Instagram en Pinterest blijf ik liever weg, uit schrik dat ik onbewust dingen zou kopiëren. Verder heb ik een eerder eigenzinnig ontwerpproces (lacht). Normaal gezien teken je eerst en zoek je dan pas stoffen uit, maar ik werk in omgekeerde volgorde. De mix van kleuren en texturen vind ik namelijk het belangrijkst. Het is heel intrigerend om te zien hoe mijn stukken in elk land op een andere manier worden gedragen. In België zal men een top van mij braaf combineren met een jeans en witte sneakers, terwijl Turkse klanten liever opteren voor een roze legging met roze sneakers of zelfs naaldhakken. Heeft dat met het weer te maken? Ik weet het niet, maar ik zou in België graag meer kleur op straat zien.’

Intussen sta je al drie jaar aan het hoofd van je eigen label. Wat heb je in die tijd geleerd?


‘Dat het ontzettend moeilijk is om relevant te blijven. Ieder label heeft z’n DNA en het is belangrijk daar trouw aan te blijven, maar tegelijkertijd wil je ook vernieuwen. Elke dag opnieuw denk ik: hoe kan ik me onderscheiden van de andere spelers op de markt? Wat na drie jaar nog steeds niet went, is klanten in mijn outfits spotten. Dan sta ik in de file in Istanboel en zie ik plots iemand van top tot teen in een outfit van mij. Dat blijft kicken. Het gebeurt ook weleens dat mensen naar me toe komen om me naar het merk van mijn sweater of regenjas te vragen. “SBNMGNY”, zeg ik dan, zonder erbij te vertellen dat ik het brein achter het label ben. Dat is ook meteen de reden waarom je amper foto’s van mij op sociale media vindt. Mijn kleren moeten centraal staan, niet ik.’

In 2018 vertelde je in een interview dat je soms tot twaalf uur per dag werkt. Hoe staat het vandaag met die balans tussen werk en leven?


‘Euh… Die is nog niet echt verbeterd (lacht). Vandaag heb ik een team van zeven mensen rondom mij, maar zij werken voornamelijk in het atelier. Ze maken samples en patronen, knippen stoffen, enzovoort. Ik ontwerp, maar verzorg ook de klantenservice en de verzending van de bestellingen. Dus ja, er zijn nog steeds dagen waarop ik van negen uur ’s ochtends tot middernacht werk. Tijd voor vakantie heb ik niet. Ik kan het me simpelweg niet permitteren om mijn merk een week lang achter te laten om aan een zwembad te liggen. Bovendien werk ik veel te graag, dus ik zou het te hard missen. Ontspannen doe ik door af en toe een les pilates mee te pikken, series à la “La casa de papel” en “How to Get Away with Murder” te bingen en véél met mijn vriendinnen in België te whatsappen.’

Heb je advies voor mensen die een carrière in de mode ambiëren?


‘Wees consistent en blijf trouw aan je DNA. Vandaag kan je alles leren via YouTube en Google, maar ik heb ontzettend veel gehad aan mijn opleiding. Ik kan niet alleen ontwerpen, maar kan ook patronen tekenen én stikken. Dat maakt dat de samenwerking met mijn team in het atelier bijzonder efficiënt en vlot verloopt. Verder moet je bereid zijn om er keihard voor te werken, en dat lukt alleen als je gepassioneerd bent. Voor het geld moet je het in ieder geval niet doen (lacht).’

Wat brengt de toekomst voor jou?


‘Komende winter plan ik een kinderlijn te lanceren. Twinnen met je dochter is hipper dan ooit en ik denk dat het met mijn kleuren wel cute kan zijn. Vandaag wordt SBNMGNY verkocht in zes winkels in Istanboel en zeven shops in Londen, maar ik droom al lang van een pilot store in Istanboel. Daar wil ik niet alleen kledij verkopen, maar ook interieurspullen, schoenen, kantoorbenodigdheden en meer. Als pièce de résistance wil ik een suikerspinmachine in het midden van de winkel. Verder mag Nike me altijd bellen voor een samenwerking en zou ik graag Kendall Jenner, Hailey Bieber en Rihanna in mijn kleren zien. Go big or go home!

Tot slot: wie is jouw rolmodel?


Mijn vader. Hij groeide op in een arm gezin en kwam op z’n negentiende naar Amsterdam om er in de textielindustrie te gaan werken. Vijfendertig jaar later runt hij verschillende textielbedrijven. Toen ik mijn label oprichtte, weigerde hij me te helpen. “Ik heb alles zelf moeten uitzoeken. Doe jij dat ook maar, want alleen zo leer je de kneepjes van het vak”, zei hij. En hij had gelijk.’

Waarom Sebnem?


Moderedactrice Catherine: ‘Sebnem is een van de meest beloftevolle jonge ontwerpers die ons land de voorbije jaren heeft voortgebracht, al woont en werkt ze intussen in Istanboel. Toen ik haar verrassend betaalbare ontwerpen een paar jaar geleden voor het eerst spotte, was ik meteen onder de indruk. De sportieve streetwear van dit Belgisch-Turkse talent is origineel, gewaagd en zo hip dat het pijn doet. Geen wonder dat de zusjes Hadid fan zijn.’

Shop SBNMGNY op Sebnemgunay.com.

Nog meer markante vrouwen onder de 30: 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '