Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© s.Oliver

Fashionredactrice Catherine sprak met creatief talent Kristina Szasz, Chief Product & Marketing Officer bij het Duitse merk.

Ruitjes voor het hele gezin: s.Oliver verrast met verjaardagscollectie

Catherine Kosters

Anno 1969 opende ene Bernd Freier in het Duitse stadje Würzburg zijn eerste boetiek: Sir Oliver, naar de klassieker van Charles Dickes. Dat winkeltje groeide uit tot een mode-imperium en maakte van Herr Freier een miljardair. Zijn succesformule? Casual mode met een originele twist – pun intended.


Freiers huismerk is vandaag bekend onder de naam s.Oliver en viert z’n vijftigste verjaardag. De oprichter himself staat na een pauze van vier jaar opnieuw aan het roer en haalde creatief talent Kristina Szasz aan boord als Chief Product & Marketing Officer. Die laatste toverde een opvallende collectie vol ruitjes, logo’s en denim voor jong en oud uit haar hoed.

Wij spraken Szasz in de Duitse hoofdkantoren van s.Oliver over de verjaardagscollectie en de frisse wind die door het merk waait.

De verjaardagscollectie is op z’n zachtst gezegd opvallend. Wil s.Oliver hiermee een nieuwe weg inslaan?

Szasz: ‘Het is zoals je zegt een verjaardagscollectie dus het mocht wel speciaal zijn. We wilden er vooral een betekenisvolle collectie van maken dus zijn we de archieven ingedoken en hebben we onze legendarische Madras-print van onder het stof gehaald. De trends staan gelukkig aan onze kant want ruitjes zijn alomtegenwoordig dit seizoen. We hopen op deze manier onze rijke geschiedenis in de verf te zetten en tegelijkertijd onze relevantie aan te tonen en ook jongere consumenten aan te trekken.’

S.Oliver begon als mannenboetiek. Is vrouwenmode ondertussen belangrijker geworden voor het merk?

‘Dat is een goede vraag! We verkopen ondertussen 65 tot 70% vrouwenmode, maar eigenlijk kan iedereen bij ons terecht: mannen, vrouwen en kinderen. Bovendien verkopen we ook accessoires, parfum, interieurartikelen en meer. S.Oliver is een wereld op zich.’

Bernd Freier hernam in 2018 zijn rol als ceo na een pauze van vier jaar. Hoe heeft zijn terugkeer de werking van het bedrijf beïnvloed?

‘Als oprichter van het merk was hij natuurlijk áltijd aanwezig, ook tijdens die vier jaar. Ik heb in mijn carrière met verschillende oprichters gewerkt – Karl Lagerfeld, Ralph Lauren, Paolo Gerani van Iceberg – en ik vind die aanwezigheid zeer belangrijk. Vanuit een product- en marketingperspectief is het goud waard: wanneer je iets doet waar de oprichter van het merk achterstaat, voelt het gewoon beter aan.’

Freier brak door toen hij per ongeluk paarse hemden bestelde en daarmee de heersende moderegels brak. Kan je dat verhaal nog eens vertellen?

‘In de sixties reisde Bernd naar India om blauwe hemden met Madras-ruitjes te bestellen, maar toen ze in Duitsland arriveerden, bleken de shirts paars te zijn. Een geluk bij een ongeluk want met die ongewone kleur viel hij meteen op. Uiteindelijk slaagde hij erin alle hemden te verkopen en bestelde hij er zelfs bij (lacht). Die moed en durf maakten sindsdien deel uit van het DNA van s.Oliver, kijk maar naar de spraakmakende campagnes uit de nineties!’

Veel merken willen dezer dagen de snelste, de grootste en de goedkoopste zijn. Hoe past s.Oliver binnen dit fast fashion-plaatje?

‘Onze klanten zijn op zoek naar een goede prijs-kwaliteitverhouding. Daarom gaan we op zoek naar een premium look & feel, een goede pasvorm en mooie materialen voor een correcte prijs. Onze kleding is casual met originele details en we zetten ook steeds meer in op duurzaamheid. Onder de noemer ‘We Care’ starten we in 2020 met communicatie rond sustainability en nu al vind je heel wat duurzame items in onze collecties. We werken met organische en gerecycleerde materialen en streven naar minder waterverbruik. In samenwerking met Cotton made in Africa helpen we boeren om biologisch katoen te telen en steunen we lokale gemeenschappen.’

In de vroege jaren 2000 lanceerde s.Oliver een collectie met Anastacia en schonk een deel van de opbrengst aan het goede doel. Mogen we in de toekomst opnieuw collabs verwachten?

‘Ik kan nog niet veel verklappen, maar we hebben vast en zeker dingen in petto. Wacht maar.’

Je shopt de collectie vanaf 26 september bij s.Oliver, Bondgenotenlaan 59-61, 3000 Leuven en via www.soliver-online.be.

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '