Home FASHION & BEAUTY Beauty 11 feiten en fabels over zonnecrème die iedereen moet kennen

11 feiten en fabels over zonnecrème die iedereen moet kennen

'Ja, je bruint wél wanneer je factor 50 ophebt', en tien andere feiten en fabels.

Het belangrijkste wat je moet weten over zonnecrème? Dat iedereen het nodig heeft. Wat je misschien nog niet weet zijn deze feiten en fabels over zonnecrème. Ze kunnen je misschien wel extra motiveren om te smeren.

Een crème met factor 50 heeft altijd een dikke en vette textuur

FABEL

Ook producten met factor 50 zijn tegenwoordig makkelijk smeerbaar en worden snel geabsorbeerd door je huid. Er bestaan lotions, sprays, waters en oliën die allemaal even goed beschermen, op voorwaarde dat je er voldoende van gebruikt.

Je moet véél smeren, anders ben je niet volledig beschermd

FEIT

Wat voor product je ook gebruikt, je moet altijd een voldoende* dikke laag smeren om effectief de beschermingsfactor te bereiken die op de verpakking staat.

* Hoeveel is voldoende?

Als je het aan experts en cosmeticamerken vraagt, moet de gemiddelde mens in principe 2 milligram zonnecrème per vierkante centimeter smeren. Dat zegt je wellicht niet veel, dus stellen we het anders: voor je gezicht komt dat neer op 1/4 van een theelepel en voor je lichaam is dat één vol shotglas van 40 ml. Als je dus van ’s morgens tot ’s avonds op het strand of aan het zwembad zit, zou je eigenlijk op je eentje een volledige fles zonnecrème van 200 ml moeten hebben opgebruikt.

Factor 50 laat een witte waas achter op je huid

FABEL

Sommige zonnecrèmes laten inderdaad een witte waas achter op je huid, maar dat ligt niet aan de beschermingsfactor. Het wil gewoon zeggen dat je waarschijnlijk een minerale zonnecrème gebruikt. Vind je dit vervelend, dan kan je voor je gezicht een minerale zonnecrème gebruiken die een subtiel tintje bevat.

Met factor 50 op bruin je niet meer

FABEL

Ja, je huid wordt nog steeds bruin wanneer je met factor 50 in de zon ligt, het duurt gewoon wat langer. Toch raden we niet aan om urenlang in de zon te liggen bakken, zeker niet als je een lichte huid hebt die snel verbrandt.

Zonnecrème houdt ook de aanmaak van vitamine D tegen

FEIT

Wanneer je huid blootgesteld wordt aan de zon, maakt je lichaam vitamine D aan, dat bijdraagt aan een gezonde weerstand. Het doel van een zonnefilter is uv-stralen tegenhouden. Dat is uiteraard beter voor je huid, maar het zorgt er ook voor dat je lichaam minder vitamine D aanmaakt. Het is echter geen reden om geen zonnecrème te smeren. Want zelfs zonder bescherming is zonlicht alleen meestal niet voldoende om ons vitamine D-tekort aan te vullen, neem daarvoor liever voedingssupplementen wanneer je effectief een tekort zou hebben.

Hoe hoger de factor, hoe kleiner de kans op rimpels

FEIT

Zonlicht is een van de grootste boosdoeners voor rimpels. Hoe beter je je dus beschermt tegen de zon, hoe minder kans op rimpels. Wil je zo lang mogelijk een fris en jong gezicht behouden, zet dan liefst ook nog een hoed of pet op wanneer je buiten zit.

Donkerdere huidtypes hebben geen factor 50 nodig

FABEL

Het klopt dat donkere huidjes meer melanine aanmaken en dat melanine je voor een deel beschermt tegen de zon, maar dat is lang niet voldoende. Om beschermd te zijn tegen huidveroudering en huidkanker hebben donkerdere huidtypes net zo goed een hoge beschermingsfactor nodig.

Factor 50 hoef je niet zo vaak opnieuw aan te brengen

FABEL

Een hogere factor wil niet zeggen dat je langer beschermd bent. Breng je de hele dag buiten door, dan moet je de meeste zonnecrèmes – welke factor ook – opnieuw aanbrengen na een tweetal uur. Lees goed wat er op de verpakking staat en volg de instructies.

Als mijn dagcrème al SPF15 bevat, heb ik een minder hoge factor nodig

FABEL

Zonnefilters tellen niet op. Gebruik je een dagcrème met SPF20 en een foundation met SPF15, dan wil dat niet zeggen dat je in het totaal factor 35 ophebt. Je bescherming is maar zo sterk als de hoogste factor die je gebruikt. Heb je dus alleen een dagcrème met SPF25 op, dan is het alsnog aangeraden om voor je in de zon gaat minstens factor 30 te smeren.

Tussen SPF30 en SPF50 zit eigenlijk maar een klein verschil

FEIT

Een product met SPF30 beschermt je voor 97 % tegen uvb-stralen, terwijl je met SPF50 voor 98 % beschermd bent. Factor 30 is dus al erg goed, factor 50 is nog beter. Let op: met SPF wordt alleen de bescherming tegen uvb-stralen aangeduid. Bescherming tegen uva herken je aan ‘PA+++’ of een cirkeltje met de letters uva.

In de schaduw heb je geen hoge beschermingsfactor nodig

FABEL

De uv-stralen zijn minder sterk in de schaduw, maar ze zijn er wel degelijk. Verbrand je snel, dan kan je in de schaduw nog steeds verbranden. Smeer dus altijd een hoge factor, ook al zit je niet in direct zonlicht.

Lees ook:

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.