© Netflix

'Sex Education 3' staat nu op Netflix. Wij konden het nieuwe seizoen al bekijken.

REVIEW: ‘””Sex Education”” blijft de leukste en meest leerrijke les seksuele opvoeding ooit’

Vanaf vandaag is het derde seizoen van ‘Sex Education’ te zien op Netflix. Wij mochten de afleveringen in preview bekijken en kunnen alleen maar besluiten dat we meer van hetzelfde krijgen, maar dat het zo goed is dat het nog lang niet gaat vervelen.

Een nieuw seizoen van ‘Sex Education’ begint traditiegetrouw met een stevige seksscène. Terwijl Otis Milburn in de eerste minuten van het vorige seizoen nog lichtjes obsessief aan zijn schwanz trok, heeft hij tegenwoordig iemand gevonden om dat voor hem te doen. De openingsscène, een twee minuten durend seksfestijn op de tonen van ‘I Think We’re Alone Now’,  begint met een beeld van het hoofdpersonage tijdens een erg gezellig ‘ritje’ in de auto. Wie is zijn passagier, vraag je? Wel, laat ons zeggen dat fans van het duo Maevis niet meteen aan hun trekken komen.

© Netflix

Gelukkig zijn er andere happy couples die het hart van elke ‘Sex Education’-fan sprongetjes doen maken. Zo zijn Eric en Adam eindelijk samen – vond iemand Rahim echt leuk? – en kunnen Ola en Lily nog altijd hun geeky zelve zijn bij elkaar. Aimee en Steve hebben zelfs een commitment animal gekocht samen, een geit die ze Goat noemden. Alleen kan het beestje er niet voor zorgen dat Aimes over haar bustrauma van vorig schooljaar geraakt. Viv en Jackson zijn besties, maar hun vriendschap komt onder zware druk te staan in het nieuwe seizoen. En dan is er nog dat andere duo: dr. Jean Milburn en de baby in haar buik.

Het schooljaar begint met de introductie van Hope (Jemima Kirke), de nieuwe directrice. Zij lijkt aanvankelijk voor een welkome verademing te zorgen na de terreur van Groff, maar verandert al snel zelf in een tiran. Haar missie is Moordale te bevrijden van de reputatie van sex school, een naam die gegeven werd na de chlamydia-uitbraak van vorig jaar. Ze botst al snel met de studenten, onder anderen met de non-binaire nieuwkomer Cal (Dua Saleh). Nog nieuwe gezichten zijn de broer van Groff, gespeeld door Jason ‘Lucius Malfidus’ Isaacs, en de nieuwe lover van mevrouw Groff, of beter gezegd: oud-mevrouw Groff.

© Netflix

Het derde seizoen van ‘Sex Education’ geeft ons meer van wat we in de eerste twee seizoenen kregen. Niet meer, maar zeker niet minder. De personages zijn en blijven heerlijk, de dialogen hilarisch, de outfits lekker kleurrijk – toch vóór de invoering van het schooluniform – en de onderwerpen boeiend en vernieuwend. Waarom zouden de makers iets veranderen aan een succesvolle formule? Hun grote verdienste is dat je na drie seizoenen nog altijd meer van datzelfde wilt.

© Netflix

‘Sex Education’ is en blijft de leukste en meest leerrijke les seksuele opvoeding die je kan krijgen. Dit derde seizoen is zo mogelijk nog educatiever dan zijn voorgangers, als we dan toch een verschilletje moeten noemen. Een les over gender-identiteit wordt gevolgd door een over angststoornissen, trauma’s na seksueel geweld, het vrouwelijk orgasme, seksuele vrijheid of de vorm van vulva’s. Als de reeks niet zo goed gemaakt was, zou je het gevoel hebben dat je rond de oren geslagen wordt met seksuele en woke wijsheden. Laat dat net de genialiteit van de serie zijn: je leert lachend bij. Wie overtuigt minister Weyts ervan dat ‘Sex Education’ verplichte leerstof moet worden op school?

' ' ' '