review cat person
© Belga Films

‘Ik werd meteen zo aangenaam verrast dat ik twee uur lang aan mijn scherm gekluisterd zat.’

REVIEW: ‘””Cat Person”” bewijst dat daten voor mannen en vrouwen een héél verschillende ervaring is’

Naast ‘All of Us Strangers’ en ‘Madame Web’ kwam er vorige week nog een andere film uit in de bioscoop. ‘Cat Person’ is een mysterieuze thriller die gaat over een studente en een dertiger die beginnen te daten. Redactrice Ysaline keek de film in preview en werd daarbij enorm verrast. Dit is haar review!

Wanneer studente Margot dertiger Robert aan de kassa van de bioscoop waar ze werkt ontmoet, flirten ze, wisselen ze nummers uit en vliegen de berichten al snel heen en weer. Margot vindt hem gevat en grappig, maar in het echt is hij klungelig en ondoorgrondelijk. Naarmate ze elkaar meer zien, verandert de dynamiek. Margot weet niet of ze Robert nu schattig vindt of bedreigend...

Afgaande op de synopsis en de trailer had ik mij aan een standaard thriller verwacht over een date die fout gaat en zij vervolgens gestalkt wordt. Maar zo simpel bleek het niet te zijn! ‘Men are afraid that women will laugh at them. Women are afraid that men will kill them’, luidt de quote van de Canadese poeët Margaret Atwood aan het begin van de film. Die beginzin hint eigenlijk al een beetje naar het verloop van de film, maar ik had eerlijk gezegd het niet zo letterlijk genomen.

Ik begon ‘s avonds laat nog met kijken naar ‘Cat Person’ en had ergens verwacht dat ik in slaap zou vallen, want daar heb ik wel neiging toe als ik comfortabel in mijn bed lig. Maar doordat ik al een idee had gevormd over de film, werd ik meteen zo aangenaam verrast dat ik twee uur lang aan mijn scherm gekluisterd zat. Het hielp ook dat de thriller humor en romantiek bevat, maar uiteindelijk uitdraait op een echt horrorverhaal.

Twijfel

Het is niet het typische stalkerverhaal dat je zou denken dat het is, het is zoveel meer dan dat. Al lijkt dat wel op het eerste gezicht wel zo. Het is een hele stille film en de spanning wordt echt opgebouwd. Net zoals Margot twijfel je ook constant aan Robert. Is hij nu echt een creep of niet?

De film voelt ook héél accuraat in 2024. De film bewijst dat daten voor mannen en vrouwen een héél verschillende ervaring is en dat wij als mensen echt de neiging hebben om te hard in onze eigen wereld te leven. De film is misschien een extreem voorbeeld, maar toch voelde het heel realistisch aan. Je merkt dat het vrouwelijk hoofdpersonage vooral in haar eigen hoofd zit. Of dat terecht of onterecht is, zal ik niet verklappen, maar het bewijst dat daten niet gemakkelijk is. En dat online daten het er niet gemakkelijker op heeft gemaakt.

Heb je dus zin in een mysterieuze thriller waarbij je op het puntje van je stoel zit te kijken hoe het verhaal zich ontplooit, dan kan ik ‘Cat Person’ zeker aanraden. Hij is voor interpretatie vatbaar en ik kan je garanderen: op het einde van de film zal je mond ongetwijfeld openvallen. Althans, dat heeft mijn mond exact gedaan. En geen zorgen, online daters onder ons: terwijl het je wel even zal doen stilstaan bij het fenomeen, zal het je zeker niet meer schrik inboezemen dan je al hebt.

‘Cat Person’ is nu te zien in de bioscoop.

' ' ' '