from serie
© Paramount Pictures

‘Ik vind een horrorserie pas echt goed wanneer ze niet per se bloederige monsters moeten tonen om je de stuipen op het lijf te jagen.’

‘Horrorserie ““From”” heeft de perfecte mix tussen huiveringwekkende scènes en een ijzersterk verhaal’

Evi Van Houdt

Elke maand tipt een van onze redactrices je een must-see. Een serie die je in een dag hebt uitgekeken of een film of documentaire die je maar niet loslaat. Webredactrice en bingewatcher van dienst Evi keek naar ‘From’, een horrorserie die je nog even laat nagenieten van spooky season.

Waarover gaat ‘From’?

In ‘From’ belandt een gezin gedurende hun roadtrip per ongeluk in een klein, mysterieus stadje. Hoe hard ze het ook proberen: ze geraken er maar niet weg. Er leven nog een hoop andere mensen, die elk op hun beurt vast kwamen te zitten in de spookstad. Al snel blijkt dat er een vloek over het dorp rust en ze ook ‘s nachts niet alleen zijn. Bloeddorstige monsters, die eruit zien als gewone mensen komen tevoorschijn van zodra de avond valt. Het enige wat ze kunnen doen om veilig te blijven, is alle deuren en ramen op slot doen, hun beschermende talisman aan de deur hangen en hopen dat ze de nacht overleven…

Personage in de spotlight: Boyd

Boyd Stevens lijkt de plak te zwaaien in het mysterieuze dorp. Hij is niet alleen de sheriff van dienst, maar ook de leider van de mensen die in de stad wonen. De mensen die in Colony House wonen, waaronder Boyds zoon Ellis, luisteren dan weer naar Donna. Samen proberen ze zo goed en zo kwaad als ze kunnen om iedereen veilig te houden. Al doen ze dat wel elk op hun eigen manier.

Boyd is het type persoon waar je blind vertrouwen in wil hebben. Als hij zegt dat iets in orde komt, dan geloof je hem ook. Hoewel hij als een soort vaderfiguur fungeert voor de stad, heeft hij naast de echte monsters, ook een hoop eigen demonen die rondspoken in zijn hoofd. Het is net die menselijkheid die me zo aantrekt in Boyd en zijn personage zo sympathiek maakt. Boyds rol wordt magnifiek vertolkt door Harrold Perrineau die je misschien ook kent uit de tv-serie ‘Lost’. En zoals zijn vele fans altijd zeggen: Harald always delivers!

Ik ben zelf megafan van horrorseries, al zijn er niet zo heel veel series in dat genre die, in mijn opinie, echt goed zijn én dat ook blijven. Bij ‘From’ heb ik dat gevoel wel. De serie probeert je niet alleen de stuipen op het lijf te jagen, maar vertelt ook een verhaal dat ijzersterk in elkaar zit. ‘From’ vindt dan ook de perfecte balans tussen écht enge scènes en een verhaallijn die je toch benieuwd maakt naar het vervolg. Hoewel ik soms wilde wegkijken uit angst, zat ik tegelijkertijd ook vastgekluisterd aan mijn scherm.

De serie lijkt een kruising tussen ‘The Walking Dead’ en ‘Under The Dome’, al is ‘From’ een stuk raadselachtiger. Ik vind een horrorserie pas echt goed wanneer ze niet per se bloederige monsters moeten tonen om je de stuipen op het lijf te jagen, maar dat al kunnen met een beeld, een deuntje of een bepaalde sfeer die gecreëerd wordt. Zelfs het immervrolijke Doris Day-lied ‘Que sera, sera’ vormt ‘From’ vlekkeloos om tot een angstaanjagend lijflied. En ik ben duidelijk niet de enige met die mening: ‘From’ werd ondertussen al verlengd voor een tweede en derde seizoen. Nog een reden dus om deze angstaanjagende serie te bingen!

Je bekijkt het eerste seizoen van ‘From’ vanaf maandag 6 november, met telkens een dubbele aflevering om 20u35 op Star Channel (het voormalige FOX).

' ' ' '