Günther Neefs

‘Ik was al mijn tranen al kwijt.’

PREVIEW: Günther Neefs laat in zijn hart kijken tijdens ‘Liefde voor Muziek’

Annelies Hart

Vorige week namen de artiesten nog het geweldige repertoire van Jaap Reesema onder handen, maar deze week is het de beurt aan Günther Neefs om in het middelpunt van de belangstelling te staan. Niet alleen de covers doen hem een traantje wegpinken, maar ook het emotionele gesprek met Stef Bos.

Vlaanderen kent hem als een van de warmste stemmen van het land en morgenavond ook als de hoofdpersoon in ‘Liefde voor Muziek’. De andere deelnemers nemen met veel liefde en zorg liedjes uit het repertoire van Günther Neefs over, die hier en daar toch een traantje moet wegpinken bij al die lofzangen.

K3 liet het oog vallen op ‘Ik Blijf Bij Jou’. ‘Wij hebben toevallig een nummer met dezelfde titel. We hebben de tekst aangepast en de baby van Hanne erin betrokken, maar ook heel veel knipoogjes naar jouw leven’, klinkt het bij de dames. ‘Ik Laat Me Gaan’, de allereerste single die Günther ooit uitbracht, wordt in een nieuw jasje gestoken door Jaap Reesema. Ook DAAN koos met ‘Daarom Zeg Ik Nee’ voor een nummer uit de beginjaren van Günther zijn carrière. Hoewel Portland meestal de gevoelige snaar raakt, gooien ze het deze week over een andere boeg. Met ‘Stop De Tijd’ breken ze het podium af en laten ze zichzelf volledig gaan.

Ode aan papa én mama

Stef Bos ging dan weer terug in de tijd en koos voor ‘De Purperen Hei’, uit het repertoire van vader Louis Neefs. Het resultaat bezorgt iedereen kippenvel. Ook Metejoor wil vader Louis eren met zijn versie van ‘Laat Ons Een Bloem’. ‘Het nummer is nog altijd ongelooflijk actueel’, klinkt het bij Günther, bij wie de versie van 2023 stevig in de smaak valt.

Louis Neefs speelde dus een rol tijdens de covers, maar ook tijdens een gesprek tussen Günther Neefs en Stef Bos kwam Günthers vader aan bod. De zanger verloor hem en zijn moeder namelijk tijdens een auto-ongeluk in 1980. ‘Wat veel mensen niet weten, is dat mijn moeder toen ook overleden is. Iedereen sprak me aan over het ongeval omdat mijn vader bekend was. Maar voor mij was mijn mama even belangrijk als mijn papa. Sinds hun overlijden, ben ik ook nooit meer naar de begraafplaats geweest. Ze zitten in mijn hart en ik weet dat’, vertelt Günther tijdens een openhartig gesprek met goede vriend Stef Bos.

‘Liefde voor Muziek’ zie je elke dinsdag om 20u35 op VTM en VTM GO.

' ' ' '