Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© Meruyert Gonullu via Pexels

Weiger jij voorlopig je verwarming aan te zetten vanwege de hoge energieprijzen? We've got you covered!

11 tips om jezelf te verwarmen zonder verwarming

Laura Vansweevelt
Laura Vansweevelt Web- en reportagejournalist

De energieprijzen swingen de pan uit, maar met de winter voor de deur wordt het alsmaar verleidelijker om toch de verwarming aan te zetten. Doet die extra trui het niet meer voor jou maar wil je toch niet toegeven? Wij verzamelden 11 tips om jezelf te verwarmen zonder verwarming.

Ga voor laagjes

Fervente wandelaars zijn vast bekend met het drielagensysteem; een systeem dat je ook perfect binnenhuis kan introduceren.

  1. De vochtregulerende basislaag: allesbehalve sexy, maar gelukkig goed verstopt. Yup, we hebben het hier over thermisch ondergoed. Thermisch ondergoed – meestal vervaardigd uit synthetische materialen of merinowol – draag je direct op de huid en zorgt ervoor dat de warmte die je lichaam genereert niet verloren gaat.
  2. De isolerende tussenlaag: deze laag beschermt je tegen de koude. Denk aan een trui uit merinowol of fleece. Beiden zijn zacht, warm, ademend en vederlicht.
  3. De beschermende buitenlaag: indien je het drielagensysteem buitenhuis toepast, bestaat deze laag uit een water- of winddichte jas die je droog en warm houdt. Binnenhuis kan je ze makkelijk vervangen door een donzen bodywarmer of een warme, zachte plaid.

verwarmen

Hou je voeten warm

Koude zorgt voor een verminderde bloedtoevoer naar de lichaamsuiteinden, zijnde de voeten, handen en oren. Daarom is het cruciaal om je voeten te allen tijde lekker warm te houden. Dé oplossing? Wollen sokken en warme pantoffels. Maar ook: tapijten! 

verwarmen

Sluit deuren, ramen en gordijnen

Uiteraard moet er op tijd en stond worden verlucht, maar een ruimte verwarmen zonder verwarming waar een raam openstaat, is onbegonnen werk. Indien overdag de zon binnen schijnt, is het slim je gordijnen open te houden. Maar ’s avonds kan je ze dan weer beter sluiten om de warmte binnen te houden. Zorg er ook steeds voor dat alle deuren gesloten blijven. Ja, zelfs de deur van de logeerkamer die zelden wordt gebruikt.

verwarmen

Brand een kaars (of tien)

Kaarsen zorgen niet alleen voor sfeer en gezelligheid, maar ook voor warmte. Uiteraard kan een kaars de verwarming niet vervangen. Toch zal je een temperatuurverschil merken; zeker in kleinere ruimtes. Opteer voor een duurzame (geur)kaars gemaakt van soja- of bijenwas.

verwarmen

Geef tochtgaten geen kans

Niets zo nefast voor een warme stek als tocht. Tocht komt vaak langs de kieren van ramen en deuren naar binnen. Jouw new best friends? Tochtstrips! Die houden niet alleen de tochtgaten van je voor- en achterdeur dicht, maar ook die van de binnendeuren. Al houden wij ook wel van een good old tochthond.

verwarmen

Investeer in hulpmiddelen

Een kersenpitkussen, een warmwaterkruik, een elektrisch deken, een warme plaid, ... Yep, je boodschappenlijstje lijkt verdacht veel op dat van je grootmoeder. Maar wedden dat al deze hulpmiddelen een gigantisch verschil zullen maken? Vooral de eerste twee items zullen al snel je beste vrienden worden. Je kan er je bed mee opwarmen voor je gaat slapen en zelfs je handdoek mee warm houden terwijl je doucht.

verwarmen

Beweeg

Hoeveel plaids en warmwaterkruiken je ook in huis haalt, van beweging krijg je het nog altijd warmer dan van in de zetel te hangen. Maak een wandeling of fietstochtje, doe een korte work-out en loop al eens wat vaker de trap op en af. Iedere vorm van beweging telt en zal een verschil maken.

verwarmen

Drink jezelf warm (maar vermijd koffie en alcohol)

Warme chocomelk, thee of soep: weinig dingen verwarmen je zo snel als warme dranken. Bovendien kan je je handen verwarmen aan je mok of soepkom. Alcohol en koffie daarentegen kan je best vermijden. Alcohol verwarmt je, maar doet ook je bloedvaten uitzetten waardoor je aan lichaamswarmte verliest en snel weer afkoelt. Cafeïne zorgt dan weer voor vernauwde bloedvaten, wat zorgt voor een minder vlotte bloeddoorstroming.

verwarmen

Eet jezelf warm

Jezelf warm eten, kan op verschillende manieren. De meest voor de hand liggende is door koude voeding die vaak in de koelkast wordt bewaard – denk aan: rauwkost, yoghurt, salades, vers fruit – links te laten liggen. Ga voor een vliegende start met een warm ontbijt – omelet, havermout, pancakes, shakshuka, you name it – en kies doorheen de dag voor voeding die gezonde vetten en eiwitten bevat en traag verteert, wat resulteert in langdurige verwarming. Nog een manier om jezelf warm te houden, is door het eten van pikante voeding en kruiden, zoals gember, rode pepers, kaneel, nootmuskaat en peper. Fan van fruit, maar niet van de koude? Wij kunnen je stoofpeertjes of gebakken appeltjes met kaneel ten zeerste aanraden.

verwarmen

Ga in bad of neem een douche

Koude zorgt voor verkrampte spieren. Van een lekker warm bad of een deugddoende douche krijg je het niet alleen warm, het zal je ook ontspannen. Eenmaal afgedroogd, is het aangeraden jezelf in te smeren met een – al dan niet lekker geurende – lichaamsolie. De olie zorgt voor een isolerend laagje, waardoor je het langer warm hebt. Vergeet zeker je voeten niet in te smeren en trek nadien sokken aan, zodat ook je voeten langer warm blijven.

verwarmen

Verwarm je aan elkaar

Je lief, je kroost, je roommate of je huisdier: deze barre temperaturen zijn het ultieme excuus voor een uitgebreide knuffelsessie. Tijdens het knuffelen komt oxytocine vrij, een hormoon dat niet voor niets het knuffelhormoon wordt genoemd. Dit hormoon zorgt voor een gelukzalig gevoel én doet je stresslevel zakken. Win-win!

verwarmen

Lees ook: 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '