Uit onderzoek blijkt dat deze ziekte het vaakst voorkomt bij vrouwen onder de 35 jaar en dat een derde van de vrouwen zich niet laat testen. Als onderdeel van de campagne vraagt men om een selfie te nemen met morsige lippenstift en deze vervolgens te delen op sociale media zoals Instagram en Twitter. Zo willen ze vrouwen bewust maken van deze kwestie en hen aanmoedigen om zich te laten controleren.
De campagne is een initiatief van ‘Jo's Cervical Cancer Trust’ en richt zich voornamelijk op vrouwen van 25 tot 30 jaar. Net zoals bij de Ice Bucket Challenge wordt ook deze campagne massaal gesteund door verschillende celebs, zoals Rita Ora en Cara Delevinge, die hun eigen #SmearForSmear-selfie nemen en vervolgens andere nomineren om hetzelfde te doen. Volgende bekende sterren namen al deel aan de actie:
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
