Wij weten nu al wat onze favoriete kerstfilm van dit jaar is: ‘When Harry met Santa‘, de reclamespot van het Noorse postbedrijf Posten. Daarin wordt de Kerstman verliefd op een man.
John Lewis, Dreamland, Disney, Celebrations,... elk groot merk komt rond deze periode met een hartverwarmende reclamespot. Dat zijn keer op keer pareltjes, maar de prijs voor mooist kerstreclame van dit jaar gaat dan toch naar het Noorse postbedrijf Posten. Hun baanbrekende kortfilm ging in een mum van tijd viraal.
‘When Harry met Santa’
In ‘When Harry met Santa’ zien we hoe de Kerstman op slag verliefd wordt op een man bij wie hij pakjes onder de kerstboom legt. Hij vlucht in eerste instantie via de schoorsteen weg, maar komt later weer op bezoek en belooft dat hij het volgende jaar opnieuw langs zal komen. Hij komt zijn belofte na, en brengt weer een bezoekje, maar moet meteen weer vertrekken omdat hij veel cadeautje moet rondbrengen. ‘Ik kom volgend jaar terug’, belooft hij opnieuw, tot grote teleurstelling van zijn love interest. Die schrijft uiteindelijk een brief aan de Kerstman met daarop een duidelijke boodschap: ‘Liefste Kerstman, all I want fo Christmas is you’.
En jawel hoor: de eerstvolgende kerstavond schakelt de Kerstman de hulp in van het postbedrijf Posten, zodat de twee een volledige avond samen kunnen doorbrengen. Ze sluiten de reclamespot af met een innige kus.
Geen acceptatie zonder zichtbaarheid
De reclamespot ging (terecht!) in een mum van tijd viraal en steekt tijdens deze periode ongetwijfeld velen een hart onder de riem. ‘Net in de vanzelfsprekendheid van wat er afgebeeld wordt, zit de kracht’, vertelt Philip Tijsma van de Nederlandse lqbtqia+-belangenvereniging COC in De Morgen. ‘Het is erg belangrijk dat mensen met een andere geaardheid en genderidentiteit te zien zijn in films en series, maar ook in reclames. Zonder zichtbaarheid geen acceptatie, daar komt het op neer, en dat is nog steeds nodig.‘
Aan die zichtbaarheid draagt Posten dit jaar graag bij. Normaal gezien maakt het postbedrijf elk jaar een humoristische kerstspot, maar dit jaar gooit Posten het dus over een andere boeg. ‘Zoals altijd is het belangrijkste doel van de campagne om te laten zien dat we blijven vernieuwen. We willen onze dienstverlening in een maatschappelijk relevante setting plaatsen, met thema’s die belangrijk zijn voor de samenleving en voor ons bij Posten’, legt de marketingdirecteur in een statement uit.
De volledige clip kan je hieronder bekijken.
Nog meer hartverwarmende reclamespotjes: