Je kampeerspullen achterlaten op de campingweide na een festival is niet oké. Daarom bedacht Pukkelpop in samenwerking met de hogeschool UCLL een sensibiliseringsactie met de ludieke slogan ‘Alpaca my tent back home’ in de hoop dat festivalgangers hun materiaal netjes weer mee naar huis nemen.
150 ton kampeermateriaal en afval
Festivalgangers die liever lui dan moe zijn, laten de laatste jaren steeds vaker hun ‘schildpadtent’ van Decathlon, kampeerstoeltje en vuile gamellen gewoon achter op het kampeerterrein. Vorig jaar wist de organisatie achter Pukkelpop maar liefst 150 ton (!) afval te verzamelen op de campings Chill, Relax, Relax+ en Camping Crew.
Dit jaar ziet Pukkelpop-organisator Chokri Mahassine dat liever anders, vandaar de sensibiliseringsactie. ‘De opdracht is eenvoudig. Festivalgangers op camping Chill die zondagochtend hun tent opruimen, maken bij het buitengaan een foto aan de speciale fotowall en delen daarna de foto op Instagram met de hashtag #AlpacaMyTent. De leukste inzendingen maken kans op een combiticket voor vijf vrienden voor Pukkelpop 2018’, legt hij uit.
‘Geen belerend vingertje’
De actie is een samenwerking met de hogeschool UC Leuven-Limburg. Hoewel Pukkelpop en UCLL naar eigen zeggen niet van een belerend vingertje houden, willen ze met de actie de festivalgangers toch meer milieubewust maken.
‘We zetten al jaren in op het sensibiliseren van de Pukkelpoppers. Op zowat alle zeildoeken op onze kampeerterreinen staat de boodschap om spullen en rommel op te ruimen, maar ons hele Clean Up Your Act-concept had blijkbaar een nieuwe push nodig. Daarom dit laagdrempelige initiatief’, aldus Mahassine.
Bron: De Standaard
Lees ook: