Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© Laura Lynn Joosten

'Ik vind het belangrijk om mijzelf te blijven en niet in functie van samenwerkingen of aanbiedingen te denken.'

#INFLUENCER @lauralynnsworld: ‘Ik zal nooit beweren dat influencer zijn tot de zware beroepen behoort’

Jolien Meremans
Jolien Meremans Webjournalist

Nog geen 10 jaar geleden werd Instagram voor het eerst gepitcht. Vandaag kunnen we ons geen leven meer zonder het socialmediakanaal inbeelden. Voor sommigen is het een tijdverdrijf, terwijl anderen de ambitie hebben om er beroemd mee te worden en nog anderen dat doel allang bereikt hebben. Maar hoe leuk is het nu écht om influencer te zijn? En is het überhaupt een wereldje waar we deel van willen uitmaken? Micro-influencer Laura Joosten (24) heeft al een aantal jaren ervaring in de business.


Lachebek Laura, aka @lauralynnsworld, is een echte Parisienne met een hart voor roze, healthy eten en stijlvolle bikini’s. Op haar YouTube-account deelt ze plezante vlogs, de ups en downs van het studentenleven en happy vibes. Ze heeft intussen meer dan 30.000 volgers op Instagram en is, ondanks haar drukke leventje, nog lang niet van plan om haar volgers uit te zwaaien, integendeel! Ze was nog nooit zo populair als nu, al blijft ze zelf liever met de voetjes op de grond. Ze legt ons uit waarom.

Laura, je hebt meer dan 30.000 volgers die je door en door kennen, maar hoe zou jij jezelf als influencer eigenlijk omschrijven? 

‘Ik ben een echte losbol op vlak van sociale media en zou mijn hele wereld met mijn volgers willen delen. Ik vind het wel belangrijk om een bepaalde balans te vinden. Ik deel graag foto’s en filmpjes van mijn avonturen op reis en focus mij ook op mijn gezonde levensstijl door zoveel mogelijk recepten en workouts te delen. Mijn voornaamste doel op Instagram is vooral om mezelf te zijn en zowel mijn ups als downs met mijn volgers te delen.’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Was het voor jou een bewuste keuze om influencer te worden of gebeurde het zonder dat je erbij stilstond?

‘Ik ben altijd al een creatieve duizenpoot geweest. Toen ik Instagram ontdekte, leek het platform mij de ideale manier om mijn creativiteit de vrije loop te laten. Ik had toen nog geen flauw benul hoe Instagram werkte, laat staan dat het mijn doel was om influencer te worden. Omdat ik bijna dagelijks foto’s postte, merkte ik wel dat de belangstelling voor mijn account steeds groter werd. Daarom maakte ik een van mijn kinderdromen waar en richtte ik een blog en YouTube-kanaal op om mijzelf nog meer te kunnen uiten.’

En wanneer ontdekte je dan dat je meer wilde én kon doen met je account dan alleen maar onschuldige foto’s en filmpjes delen? 

‘In 2016 kreeg ik plots een berichtje van het bikinimerk Triangl. Ze vroegen mij of ik voor hen een foto wilde maken in ruil voor een gratis bikini. Ik had er voordien nog nooit bij stilgestaan dat het überhaupt mogelijk was om samen te werken met merken en bedrijven. Het feit dat mijn Instagramaccount opeens een bepaalde meerwaarde kon hebben voor bedrijven deed mij vier jaar geleden voor het eerst beseffen dat ik misschien niet langer een “gewone” Instagrammer was.’

Het lijkt voor mijn volgers soms alsof ik alles zomaar in mijn schoot geworpen krijg, want ‘een foto maken en je hebt een gratis doos make-up? Dat is wel gemakkelijk!’


Is het als influencer eigenlijk broodnodig om voldoende contacten te hebben en samenwerkingen aan te gaan? 

‘Ik ben ervan overtuigd van niet. Je kan ook groeien zonder met bedrijven samen te werken, maar dan is het belangrijk om vooral op jezelf te focussen en goede content te maken. Influencers die beslissen om toch een sprong in het diepe te maken en van hun passie hun beroep te maken, moeten natuurlijk wel met PR-bureau’s en verschillende bedrijven samenwerken om hun boterham te kunnen verdienen. Zonder die samenwerkingen zouden de meeste influencers niet van hun Instagramaccount kunnen leven. Momenteel studeer ik nog en heb ik nog niet de ambitie om als fulltime influencer door het leven te gaan. Ik vind het wél belangrijk om mijn relaties met de PR-bureaus te onderhouden en goede content voor bedrijven te maken, want je weet maar nooit.’

Hoe beslis jij dan of je met een bedrijf in zee wil gaan?

‘Ik kijk vooral of er een match is tussen het bedrijf en mijn account. Ik wil alleen samenwerkingen doen waar ik zelf ook voor de volle 100% achtersta, omdat ik mijn authenticiteit graag wil behouden. Ik heb een bijzonder goede band met mijn volgers, wat ook betekent dat ze het meteen zouden doorhebben wanneer ik enkel en alleen met een bedrijf samenwerk om er gratis spullen of een klein zakcentje van te krijgen. En dat wil ik niet. Ik vind het belangrijk om mijzelf te blijven en niet in functie van samenwerkingen of aanbiedingen te denken.’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Ik kan mij voorstellen dat al die samenwerkingen om een nauwkeurige boekhouding vragen. Wordt dat op een gegeven moment voor een student als jij niet een beetje te veel van het goede?

‘Je zal mij nooit ofte nimmer horen beweren dat influencer zijn een van de zwaarste beroepen ter wereld is, maar het is wel een job die nooit ophoudt. Sociale media stoppen nu eenmaal niet. Je bent er dag en nacht mee bezig en dat maakt het soms zwaar om te combineren met mijn studies, stages én mijn sociaal leven naast Instagram. Aangezien ik zoveel mogelijk wil delen met mijn volgers, moet ik bij alles wat ik doe aan Instagram denken. Als ik fitness, moet ik foto’s nemen. Terwijl ik kook, mag ik niet vergeten om video’s te delen... Het houdt nooit op. Bovendien móét je wel actief blijven om te blijven groeien. En net dat laatste maakt het soms moeilijk. Je moet blijven communiceren met je volgers en andere gebruikers en dat kan na een moeilijk examen of lange werkdag weleens vervelend zijn. Tijdens je schamele vrije uurtjes in het weekend moet je foto’s nemen en bewerken om alles rond te krijgen. Maar wat het allermeeste tijd in beslag neemt, is het op zoek gaan naar nieuwe ideeën, unieke locaties om te fotograferen en filmen en het vinden van nóg betere manieren om te blijven groeien. Daar kan ik ‘s nachts al eens van wakker liggen, maar dat begrijpt natuurlijk niet iedereen.’

Hoe probeer je met dat onbegrip om te gaan? 

‘Het lijkt voor mijn volgers soms alsof ik alles zomaar in mijn schoot geworpen krijg. “Een foto maken en je hebt een gratis doos make-up? Dat is wel gemakkelijk!” Ik probeer dan uit te leggen dat ik mij verschillende jaren heb moeten engageren om te bereiken waar ik vandaag sta. Als mensen het na mijn uitleg nog altijd niet begrijpen, probeer ik mij er gewoon bij neer te leggen. Het is voor mij belangrijk dat vooral mijn dichte omgeving beseft hoeveel werk erbij komt kijken. Van hen én van mijzelf krijg ik gelukkig wel voldoende erkenning.’

Je kan ook groeien zonder met bedrijven samen te werken, maar dan is het belangrijk om vooral op jezelf te focussen en goede content te maken.


En heb je dan nooit vriendinnen gehad die jaloers waren op jouw succes? 

‘Jaloezie zou ik het niet meteen noemen. Ik had wel een aantal vriendinnen en familieleden die in het begin een beetje sceptisch tegenover mijn Instagramaccount stonden. Ze begrepen niet hoe ik zo veel tijd in een app kon steken die van de ene dag op de andere kan verdwijnen. Maar in tegenstelling tot wat zij dachten, bleef ik groeien en leuke kansen krijgen via Instagram. Nu krijg ik elke dag meer en meer steun en daar ben ik hen dan ook heel dankbaar voor.’

Maar het is wel nodig om je op tijd te bewapenen tegen de negatieve en soms pijnlijke reacties die je kan ontvangen? 

‘Iedereen kan je profiel bekijken, dus het is echt bijna onvermijdelijk dat negatieve reacties in de comments of mijn dm’s verschijnen. Dan is het inderdaad belangrijk om een manier te vinden die je helpt om je enkel en alleen te focussen op de positieve reacties die je ontvangt.’

En hoe probeer jij dat dan te doen? 

‘Ik probeer die negatieve commentaar gewoon te negeren, hoe stom dat ook mag klinken. Ik heb ook de neiging om mensen die negatieve reacties plaatsen te blokkeren, want ik wil geen negativiteit toelaten op mijn kanaal. Als je je laat omringen door positieve mensen, voel je je zelf ook gewoon veel beter!’

En wat als je je dan toch een beetje down voelt? Hou je dan de schijn hoog of deel je die gevoelens ook met je volgers? 

‘Het is voor mij héél belangrijk om aan mijn volgers te laten weten hoe ik mij echt voel. Ik vertel hen wanneer ik ziek ben, maar ook wanneer ik eens minder goed in mijn vel zit. Dat doe ik niet alleen omdat ik mijn volgers wil aantonen dat mijn leven zeker niet perfect is, maar ook omdat ik van hen ontzettend veel steun krijg. Net omdat ik zo eerlijk ben, sturen ze mij berichtjes om mij beterschap te wensen en die helpen mij soms om er weer bovenop te komen. Zo groeit niet alleen mijn authenticiteit, maar zorg ik ervoor dat sociale media niet te zwaar worden. Ik kan mij inbeelden dat het heel zwaar is om áltijd positief te zijn op Instagram. Daar ga je volgens mij aan onderdoor...’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Voor veel volgers ben jij nochtans een soort ideaalbeeld: een succesvolle én knappe globetrotter die bovendien nog eens ambitieus is ook. Heb jij het gevoel dat je dat ideaalbeeld constant moet bijschaven?

‘Ik heb niet het gevoel dat ik een ideaalbeeld online zet. Ik ben heel eerlijk en laat zien hoe hard ik moet werken, hoeveel ik sport en hoe ik mijn lichaam zo gezond mogelijk probeer te houden. Ik gebruik geen Photoshop en toon gewoon wie ik écht ben. Ik heb niet het gevoel dat ik een dubbel leven leid en denk dan ook dat het niet mijn taak is om dat ideaalbeeld bij te schaven. Ik zet het echte leven en de echte Laura online. Meer kan ik volgens mij niet doen.’

Ben je dan ook echt blij met wat je tot hiertoe bereikt hebt of is er toch die constante drang om het nóg beter te doen en om nog meer volgers te verzamelen? 

‘Ik probeer zoveel mogelijk stil te staan bij het feit dat ik al ontzettend veel bereikt heb en probeer daar ook echt trots op te zijn. Toch heb ik de karaktertrek om niet snel genoegen met iets te nemen. Ik wil inderdaad steeds meer en meer. Ik ga dan ook heel eerlijk zijn: het zal nooit goed genoeg zijn. Ik zal nooit voor de volle 100% tevreden zijn met wat ik bereik. Gelukkig heb ik een fantastisch lief die mij vaak genoeg vertelt dat ik goed bezig ben.’

Tot slot: wat is jouw belangrijkste tip voor iemand die zelf influencer wil worden?

Wees vooral jezelf. Het is echt heel belangrijk om je authentieke zelf te zijn en enkel dingen te delen die je oprecht interesseren. Verander jezelf niet voor Instagram.’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Meer Instagrammers:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '