Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© Andrea Oerter

'Momenteel illustreer ik een boek voor een Britse uitgeverij en werk ik samen met een Frans label waarvoor ik telefoonhoesjes mag ontwerpen. Zó spannend!'

MUST FOLLOW: Andrea Oerter (25): ‘Het groeiende volgersaantal was de ultieme motivatie om niet op te geven’

De Brusselse Andrea – Dea voor de vrienden – Oerter (25) maakte onlangs een carrièreswitch waar menig creatieveling van droomt: ze ruilde haar vaste baan in voor een bestaan als freelance illustratrice. En dat mede dankzij Instagram.

Volg Andrea als…


… je houdt van kleurrijke en hippe illustraties met verwijzingen naar de hedendaagse popcultuur.

… je diversiteit in al haar vormen hoog in het vaandel draagt.

… je graag een beginnende ondernemer steunt in haar bloeiende carrière.

De online stijl van Andrea

  • Andrea illustreert op haar iPad van Apple en gebruikt daavoor de app Procreate.
  • Ze deelt minstens tweemaal per week een nieuwe post en doet dat steevast tussen 17u

    en 19u.
  • Ze houdt vast aan een reeks hashtags, waaronder #womenofillustration, #digitalart en #illustratorsofinstagram.

Tekenen in de bubbel


‘Als kind wilden mijn ouders me van zo veel mogelijk sporten en hobby’s laten proeven, maar het duurde niet lang voor ik mijn favorieten had gekozen: dansen en tekenen. Ik was zes jaar toen ik voor het eerst naar de kunstacademie ging, en de passie heeft me sindsdien niet meer losgelaten. Wanneer ik teken, bevind ik me in mijn bubbel. Dan maak ik een kopje thee of koffie, zet ik een playlist van Tame Impala of alt-J op en vlij me in de zetel met m’n iPad. Dan ben ik vertrokken. Het heeft bijna iets meditatiefs. Bovendien vind ik het – zeker sinds ik twee jaar geleden de overstap naar digitaal illustreren maakte – bijzonder fijn om het resultaat vrijwel meteen in handen te hebben.’

 

View this post on Instagram


 

A post shared by Andrea Oerter (@dea.rtwork)


Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Publiek als motivatie


‘Tijdens mijn studies grafische en digitale vormgeving en mijn eerste jaren als werknemer zette ik mijn hobby een tijdje on hold, maar die extra vrije tijd tijdens de lockdown deed mijn liefde voor illustreren weer opflakkeren. Omdat ik geen familie of vrienden in de buurt had om feedback te geven op mijn werk, maakte ik in mei vorig jaar een Instagramprofiel aan. De draad weer oppikken bleek moeilijker dan ik dacht, maar het groeiende volgersaantal was voor mij de ultieme motivatie om niet op te geven. Plots had ik een publiek dat van me verwachtte dat ik geregeld met iets nieuws op de proppen kwam. I had to deliver (lacht).’

 

View this post on Instagram


 

A post shared by Andrea Oerter (@dea.rtwork)


Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Bellerose, bel mij!


‘Een jaar na mijn eerste Instagrampost had ik 14 k volgers verzameld en kreeg ik de ene aanvraag na de andere in mijn inbox. Alleen moest ik telkens weigeren omdat ik het te druk had met mijn vaste baan bij een marketingbureau. Na tal van slapeloze nachten hakte ik de knoop door, en sinds kort mag ik mezelf freelance illustratrice noemen. Die sprong had ik nooit durven te wagen zonder mijn succes op Instagram. Momenteel illustreer ik een boek voor een Britse uitgeverij en werk ik samen met een Frans label waarvoor ik telefoonhoesjes mag ontwerpen. Zó spannend! Soms lijkt het wel een droom. Naast commissiewerk doen, zou ik graag een webshop lanceren waar ik geïllustreerde prints, wenskaarten, mokken en meer verkoop. Verder droom ik ervan om in zee te gaan met Belgische merken, omdat ons land best trots mag zijn op wat het op modevlak te bieden heeft. Een label als Bellerose of Aroz Jewelry mag me altijd bellen (knipoogt).’

 

View this post on Instagram


 

A post shared by Andrea Oerter (@dea.rtwork)


Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Andrea volgt

  • @averagerob: ‘Roberts grappige video’s zijn vaak te absurd voor woorden, en toch lig ik elke keer weer in een deuk.’
  • @lucievd: ‘Lucie is het brein achter @slurpco_, een bedrijf dat zich focust op digitale marketing in de foodbusiness. Een vrouw om naar op te kijken!’
  • @antoinehellocollective en @jer_hellocollective: ‘Het werk van Antoine en Jérôme van het creatieve collectief Hell’O is een inspiratie qua kleuren en vormen.’


Meer Instagrammers die je wil volgen:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '