Home Body & Mind Zzzeven tips voor een diepere slaap

Zzzeven tips voor een diepere slaap

Alles geprobeerd? Think again.

Corbis
Eén uur voor het slapengaan de televisie uitzetten. Een kom warme melk drinken. Niet te veel en te laat eten. Ondertussen kennen we de do's en don'ts voor een goede nachtrust wel. Maar wat als je ondanks alle goede raad toch nog elke nacht ligt te woelen? Dan is het tijd om deze hacks uit te testen. Slaapwel!

Steek je voeten uit je laken

Je loopt het risico dat de monsters – die zich al die jaren al onder je bed verstoppen – je voeten vastgrijpen en jou als late night snack aanzien, maar voor een goede nachtrust moet je iets overhebben. Tijdens je slaap verlies je veel lichaamswarmte en dat proces versnellen zou het slaperige gevoel versterken. Aangezien je extra veel warmte kan verliezen via je voeten en handen, zou het een goed idee zijn om die een beetje kou te laten lijden. Om dezelfde reden – het afkoelingsproces imiteren – kan je 's avonds een warme douche of bad nemen en daarna in een koele kamer in bed kruipen.

Download f.lux

Computer- en smartphoneschermen imiteren zonlicht, en – hoe graag we de zon ook zien – 's avonds doet dat jou geen goed. F.lux is een softwaresysteem dat de felheid van je schermen aanpast aan het moment van de dag, zodat je overdag zonlicht en 's avonds een warmer licht krijgt. Aangezien we die slechte gewoonte van Instagram/Facebook/Twitter checken in bed toch niet kunnen laten, is f.lux een goede manier om de slaapschade te beperken.

Zet een alarm voor je bedtijd

Story of our life: moe wakker worden, bedenken dat je vanavond écht eens vroeg naar bed moet en diezelfde avond de tv/je laptop maar niet kunnen afsluiten. Gevolg: je kruipt alweer te laat je beddenbak in. Door een bedtijdalarm te zetten tik je jezelf op de vingers en stap je makkelijker uit die vicieuze cirkel. Bovendien verdwijnen je haatgevoelens tegenover dat irritante alarmgeluid als sneeuw voor de zon: joepie, bedtijd!

Bereken je ideale bedtijd

Op sleepyti.me bereken je aan de hand van het uur waarop je moet opstaan vier tijdstippen waarop jij idealiter in slaap zou moeten vallen. Als je op die momenten in slaap valt, word je wakker aan het einde van een slaapcyclus, wat een moment van lichte slaap is en dus het minst vervelend om gewekt te worden. Bedenk dat een persoon gemiddeld 14 minuten nodig heeft om in slaap te vallen en je dus minstens een kwartier voor de berekende tijdstippen in bed moet kruipen.

Stop een lavendelzakje in je hoofdkussen

Simpel: lavendel is een ontspannende geur en laat ontspanning nu net zijn wat je nodig hebt om in een diepe slaap te vallen. Als je geen fan bent van lavendel, kan je opteren voor vanille of jasmijn.

Doe ademhalingsoefeningen

Een diepe en geconcentreerde ademhaling zorgt ervoor dat je kan relaxen na een stresserende dag. De 4-7-8 oefening – een ademmethode waarbij je 4 seconden inademt, 7 seconden vasthoudt en 8 seconden uitademt – zou je zelfs in slechts één minuut kunnen doen indommelen. Sounds amazzzzing

Gebruik je slaapkamer alleen voor sleepy en sexy time

Om te werken, te strijken of voor een ander vervelend en mogelijk stresserend taakje wordt de bedroom verboden terrein. De slaapkamer moet een oase van rust – en af en toe stomende actie – zijn, zodat je al je zorgen kan vergeten als je 's avonds onder de wol kruipt.

Wat je nog wil weten of je favoriete bezigheid (just to be clear: we hebben het over slapen):

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.