Home Body & Mind Word jij vaak wakker ’s nachts? Dankzij deze tips val je meteen...

Word jij vaak wakker ’s nachts? Dankzij deze tips val je meteen weer in slaap

Gedaan met urenlang wakker liggen.

Instagram: @cynthyeah
Elke avond opnieuw doe je er alles aan om jezelf klaar te stomen voor een goede nachtrust: je legt je gsm weg een uur voor je in bed kruipt, je drinkt een kopje thee en leest een boek in plaats van nog een veel te spannende aflevering van ‘Narcos’ mee te pikken. In slaap vallen is echter het probleem niet. Aan één stuk doorslapen is pas de echte uitdaging. Gelukkig kan je deze trucjes proberen als je weer eens klaarwakker bent om 3 u ’s nachts. 

Schrijf je gedachten neer

Je staat op om naar toilet te gaan en voor je ’t weet, lig je urenlang te piekeren over alles wat de volgende dag op je to-dolijstje staat. Leg een notitieboekje op je nachtkastje en neem 5 minuten de tijd om je gedachten neer te schrijven. Het zal je hoofd vrijmaken, waardoor je sneller de rust zal vinden om weer in te slapen.

Zet je thermostaat lager

Zorg ervoor dat je thermostaat een temperatuur aangeeft tussen 18 en 20 graden. Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat hiertussen de ideale warmtegraad ligt om in een diepe slaap te vallen (en te blijven).

Hou je ademhaling bij

In plaats van schaapjes te tellen kan je beter je ademhaling bijhouden. Tel ze per set van drie. Dus inademen, tot drie tellen en dan weer uitademen. Voor je ’t weet, ben je alweer in dromenland.
 

via GIPHY

Haal je je ouderlijk huis voor de geest

Beeld je elk klein detail in: van de print op het behangpapier in de woonkamer tot het familieportret op de schouw. Wanneer je niet denkt aan de stressmomenten van de afgelopen dag, zal je sneller indommelen.

Spray wat lavendel op je kussen

Studies hebben aangetoond dat de geur van lavendel je hartslag vertraagt en een ontspannend effect heeft. Lavendelspray is verkrijgbaar bij de drogisterij.

Luister naar muziek

Maak een playlist met – liefst instrumentale – liedjes waar je rustig van wordt en laat je meevoeren door de muziek. Wedden dat je na twee nummers als een blok in slaap valt?
 

via GIPHY

Draai je wekker om

De seconden voorbij zien tikken zal je alleen nog maar zenuwachtiger maken over het feit dat je wakker ligt.

Plaats een kussen onder je knieën

Dat is goed voor de onderrug én het helpt je spieren ontspannen, waardoor je sneller slaperig wordt.

Ga zitten

Als je al langer dan 15 minuten wakker bent, kan het helpen om even op te staan en op een stoel te gaan zitten. Soms is een andere omgeving het enige wat je nodig hebt om je weer te ontspannen. Zodra je merkt dat je indommelt, kruip je weer je bed in.

Bron: Pure Wow

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.