Home Body & Mind Dit is waarom je beter geen loopschoenen draagt wanneer je aan krachttraining...

Dit is waarom je beter geen loopschoenen draagt wanneer je aan krachttraining doet

Uh-oh

@crossfitoracle op Instagram
New year, new you – en bij sommigen hoort daar ook een flinke portie krachttraining bij. Waar we eerst spontaan onze loopschoenen aantrokken om een hoog aantal kilometers aan te tikken, focussen we ons nu steeds meer op sterker en gespierder worden. En dat doe je – helaas pindakaas – niet met dezelfde schoenen.

Of ja, het is natuurlijk maar hoe je het ziet: een ander type sport betekent ook dat je een ander type schoenen mag aanschaffen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat gewone loopschoenen helemaal niet geschikt zijn voor sporten waarin de focus op krachttraining ligt.

 

A photo posted by RLS (@rosiels1) on

Ben jij een fervente crossfitter of doe jij aan gewichtheffen? Dan maken loopschoenen het net moeilijker om je oefeningen uit te voeren. De schoenen absorberen schokken goed – dat wel – maar zorgen ervoor dat je stabiliteit een stuk minder is, wat het lastiger maakt om krachttrainingsoefeningen correct uit te voeren. Door de schokabsorberende laag in loopschoenen zou je je voeten bovendien licht gekanteld neerzetten, waardoor je steeds naar voren leunt. En dat is niet de bedoeling wanneer je veertig kilo in je handen hebt.

Wanneer je vaak crossfit of aan krachttraining doet, is het daarom belangrijk om een stabielere schoen te kiezen die je meer steun geeft. Goede voorbeelden daarvan zijn de Reebok Crossfit Nano's of de Metcons van Nike. Je zal er even aan moeten wennen, maar ze zijn het waard in the long run.

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.