Home Body & Mind 6 van de slechtste dieettips die je kan volgen

6 van de slechtste dieettips die je kan volgen

Maak jij je er ook schuldig aan?

Corbis
Er circuleren oneindig veel dieetmythes; je kan ze zo gek niet bedenken. Wij pikten er zes van de slechste voedingsadviezen uit.

Mythe 1: stop met gluten eten

Lijd je aan coeliakie of glutenovergevoeligheid? Dan mag je inderdaad geen gluten eten.   Anders heb je geen enkele reden om gluten voorgoed uit je leven te bannen. Glutenvrij eten is duur – je moet allerlei vervangmiddelen kopen – en maakt een heerlijke pizza of een stukje krokant boerenbrood off limits. Wil je dat echt? Glutenvrij eten wil ook niet zeggen dat je minder calorieën binnenkrijgt. Natuurlijk kan je experimenten met glutenvrije recepten en ingrediënten, maar schrap gluten niet volledig uit je eetpatroon als het niet nodig is. De vuistregel is: alles met mate.

Mythe 2: het belangrijkste is sporten

Je mag dan nog elke dag sporten, als je voedingspatroon sh*tty is, zal je niet afvallen. Gezond eten en sporten zijn twee gelijken in dit verhaal. Het ene is niet belangrijker dan het andere. Uit onderzoek blijkt zelfs dat enkel een gezond eetpatroon effectiever is dan enkel sporten als het gaat over gewichtsverlies. Voor gewichtsverlies (of -behoud) op lange termijn is een mix van evenwichtig eten, sport en een gezonde levensstijl van belang.

Mythe 3: als het gezond is, mag je er zoveel van eten als je wil

Nooot. Ja, een avocado is gezond, maar dat wil niet zeggen dat je er elke dag drie mag eten. Portioneren is belangrijk. Let vooral op met gezonde vetten. Die zijn goed voor je, maar eet je best met mate.

Mythe 4: cheat days zijn goed voor je metabolisme

Dat maak je alleen jezelf wijs. De calorieën die je opeet op een cheat day worden waarschijnlijk opgeslagen als vet. De beste manier om je metabolisme op kruissnelheid te houden, is door alles met mate te doen. Het is geen goed idee om de hele week supergezond te eten en dan op zondag een volledige pizza naar binnen te werken. Eet liever elke dag een beetje koolhydraten en voldoende calorieën, sport drie keer per week en slaap voldoende.

Mythe 5: eten en sporten is het enige wat telt om te vermageren

Wrong again! Slaaptekort en stress spelen ook een enorme rol als je gewicht probeert te verliezen. Hoe minder we slapen, hoe meer we op de duur zullen wegen. Ook stress is een belangrijke factor. Zeker als alcohol en eten (comfortfood) als kalmerende middeltjes worden gebruikt. Chronische stress beïnvloedt de hormonen die instaan voor je hongersignalen en heeft een impact op de manier waarop je lichaam calorieën verbrandt.

Je omgeving speelt zelfs een rol op je gewicht. Uit een onderzoek blijkt dat, mensen die ongezonde voeding zoals frisdrank en koekjes op het aanrecht hebben staan, tot 9 kg meer kunnen wegen dan mensen die dat niet doen.

Mythe 6: je moet alle ongezonde dingen uit je leven bannen

Doe maar een vreugdedansje want neen, dat moet je niet. Je moet niet door het leven gaan zonder een sporadisch frietje of een zakje chips voor de tv. In jouw voedingspatroon is er wel degelijk plaats voor vette, suikerrijke en zoute voeding. Zelfs voor alcohol is er een plekje gereserveerd. Maar – ja, er is een maar – dan moet je wel meestal gezond eten. Hanteer bijvoorbeeld de ratio 80/20. 80 % van de week eet je gezond, 20 % durf je eens te zondigen. We herhalen het nog eens: alles met mate. Stel jezelf grenzen. Kan je gemakkelijk een volledige zak chips naar binnen werken? Leg jezelf dan op dat je 2 keer per week een klein kommetje mag, bijvoorbeeld.  

Lees ook

Weet wat je eet: zo lees je etiketten als een pro

Deze snacks bezorgen je alleen maar méér honger

17 dingen waar fitte vrouwen bij zweren

Maak jij ook deze grote fout tijdens het ontbijt?

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.