Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...

Véronique Leysen van Maurice Knitwear gaat in zee met Belgische kledingketen ZEB

Laura Vansweevelt
Laura Vansweevelt Web- en reportagejournalist
Véronique Leysen (30) zit niet stil! Hoewel ze binnenkort haar eerste kindje verwacht, slaat ze nu een nieuwe weg in met haar modelabel Maurice Knitwear en kiest ze voor een samenwerking met de Belgische kledingketen ZEB.

Eerder dit jaar zei Véronique Leysen in een interview nog dat ze met haar label Maurice op een belangrijk punt was gekomen. Het merk beperken tot de kern: exclusieve handwerkstuks voor liefhebbers, of kiezen voor de groei en dus afscheid moeten nemen van de breiende Maurice Grannies.
 
‘Ik heb na heel wat wikken en wegen de keuze gemaakt om het toch gewoon allebei te doen’, vertelt Leysen. ‘Handwerk hoort gewoon bij Maurice, al van bij het begin. Maar ook machinaal kun je prachtig én duurzaam breiwerk creëren. Het een sluit het ander niet uit.’
Ook machinaal kun je prachtig én duurzaam breiwerk creëren. 
 

Maurice

 

Co-creatie met ZEB

Binnenkort slaat Leysen de handen ineen met de Belgische kledingketen ZEB voor een nieuwe Maurice Knitwear-collectie, maar ze blijft ook actief breien.
 
‘Enerzijds behouden we het handbreiwerk onder de naam Maurice Handmade. Elke donderdag zitten er in onze koffiebars omaatjes, de zogenaamde Maurice grannies, te breien aan die stuks. Dat creëert een heel fijne sfeer die ik zeker niet wilde opgeven.'
Nu Véronique binnenkort mama wordt, breidt ze haar handmade-lijn uit met een Little Maurice-collectie, voor baby's en kinderen. 
Nu Véronique binnenkort mama wordt, breidt ze haar handmade-lijn uit met een Little Maurice-collectie, voor baby's en kinderen. 'Maar anderzijds wilden we ook die andere markt bereiken. Daarom besliste ik om de aparte collectie Maurice Knitwear op te starten samen met ZEB als partner, waarvoor de kledingstukken machinaal geproduceerd worden. Deze ontwerpen zullen te koop zijn in alle ZEB-winkels, en ook bij ons natuurlijk.’
 

Maurice

 
De 30-jarige modeontwerpster en barista, die in een ver verleden nog wrapster was bij jeugdzender Ketnet, trok onlangs samen met ZEB naar Italië om de productie van haar designs op te volgen.
 
‘Ik wist niet goed wat ik mocht verwachten van het fabrieksbezoek samen met ZEB. Maar eenmaal ter plaatse, in een dorpje vlak bij Firenze, werd duidelijk dat het verhaal van ZEB en Maurice wel erg mooi is samengevallen.’
 

Maurice
 

'Niet ingeleverd aan passie en visie'

Machinaal produceren opent volgens Véronique heel wat nieuwe deuren. ‘Een ruitjesmotief is bijvoorbeeld heel erg complex om met de hand te maken’, legt ze uit. ‘Door de samenwerking met ZEB kan ik me gewoon veel meer uitleven met de designs. Je hoeft geen rekening te houden met rendement.'
 
De ontwerpster belooft dat er niet geraakt zal worden aan de authenticiteit. ‘De truien die je straks past bij ZEB, zijn eerst allemaal met de hand gemaakt voor ze in productie gingen. Soms zelf twintig keer, tot we helemaal tevreden waren. Aan passie en visie hebben we dus niet ingeleverd.’
Véroniques favoriete item uit de collectie? De trui met de bekende kattenogen van Brigitte Bardot.
 

Maurice

 
Haar grootste inspiratie bij het ontwerpen van de ZEB-collectie? Franse chansons. ‘De sfeer die rond persoonlijkheden als Serge Gainsbourg en Brigitte Bardot hangt, inspireert me. Het zijn iconische figuren.’
 
Zo prijken op een van de nieuwe truien de bekende kattenogen van Bardot. ‘Het is de eyecatcher van de collectie en mijn favoriete item’, aldus een trotse Véronique. Verder werd er gewerkt met mohair en veertjes in cardigans. Het kleurenpalet werd geïnspireerd door de sixties en seventies: van mosterdgoud tot ijzig blauw en zacht oudroze.
 

'Mijn ultieme droom? Naar New York verhuizen en zorgen dat Maurice een wereldmerk wordt'

Ondanks dit nieuwe avontuur houdt Leysen niet op met dromen. ‘Nu Maurice via ZEB nationaal te verkrijgen is, wil ik het modegedeelte verder uitbouwen.’
 
Haar ultieme doel? ‘Naar New York verhuizen en daar een gelijkaardig concept opstarten. Zorgen dat Maurice een wereldmerk wordt, eerder dan een Belgisch verhaal. Ik heb nog zoveel dromen, voor een tweede en derde merk bijvoorbeeld. Maar dromen is eenvoudig. Je moet het ook durven waarmaken.’
 
Ik heb nog zoveel dromen, maar dromen is eenvoudig. Je moet het ook durven waarmaken.
 

Maurice

 
De Maurice Knitwear-collectie is vanaf de tweede helft van november verkrijgbaar in alle ZEB-vestigingen en op de ZEB-webshop.
 
 
Lees ook: 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '