Home Uit & thuis ZIEN: grote controverse rond nieuwe reclamespot van Magnum

ZIEN: grote controverse rond nieuwe reclamespot van Magnum

Magnum
De nieuwste reclamespot van Magnum wordt niet door iedereen gesmaakt, althans niet in Australië. In de commercial zien we twee vrouwen in het huwelijksbootje stappen, waarna ze een Magnum-ijsje delen. In 2015 werd down under reeds een wetsvoorstel ingediend om het homohuwelijk te legaliseren, maar twee jaar later kunnen homo’s en lesbiennes er nog steeds niet officieel trouwen. 

'Verheerlijking van homoseksualiteit'

Een vrouw die een andere vrouw kust en daarna een Magnum-ijsje met haar deelt? Dat kan volgens sommige Australiërs niet door de beugel. ‘Verheerlijking van homoseksualiteit tijdens een moment dat de hele familie tv-kijkt’, aldus enkele conservatieve kijkers. De Australische reclamewaakhond Advertising Standard Boards ontving prompt een klacht. Waarom het homohuwelijk twee jaar na het indienen van het wetsvoorstel nog steeds niet werd goedgekeurd in Australië, is plots geen raadsel meer. 
 

Magnum

 
Unilever, het moederbedrijf van Magnum, meent dat de spot geen controverse wil uitlokken, maar dat die gewoon wilde aantonen dat ‘het huwelijk een verbintenis is tussen twee personen die van elkaar houden, ongeacht hun seksuele voorkeur’.
We verdienen het allemaal om te leven in een open maatschappij die iedereen accepteert.
Magnum zegt bovendien volledig achter de slogan ‘Pleasure is diverse’ te staan. ‘Wie je ook bent, waar je ook vandaan komt en waar je ook heen gaat, we verdienen het allemaal om te leven in een open maatschappij die iedereen accepteert. Want enkel als we de beste versie van onszelf kunnen zijn, kunnen we meer genieten van het leven’, stelt de ijsjesfabrikant.
 
 


Klacht verworpen

De klacht van enkele conservatievelingen werd intussen verworpen door Advertising Standard Boards. ‘We begrijpen dat sommigen zich niet comfortabel voelen met het beeld van twee kussende vrouwen, maar de kus zelf is kort en op geen enkele manier geseksualiseerd’, klinkt het. 
 
Ondanks het feit dat de meerderheid van de Australische bevolking voorstander is van de legalisering van het homohuwelijk, wordt het wetsvoorstel uit 2015 steeds op de lange baan geschoven. Onder meer giganten zoals Google, Procter & Gamble en Airbnb steunen de campagne om het onderwerp opnieuw op de agenda te krijgen. 
Bron: De Standaard

Lees ook: 

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.