Home Uit & thuis Wetenschappelijk bewezen: dé manieren om geconcentreerd te blijven

Wetenschappelijk bewezen: dé manieren om geconcentreerd te blijven

Doe vandaag een inhaalmanoeuvre

Corbis
Na de kerstfeestjes van de voorbije dagen volgt de reality check, want het is weer tijd om aan het studeren te slaan. Zit jij nog in gedachten aan de familiedis of voelt je hoofd nog zwaar aan door de champagne? Deze wetenschappelijke hulpmiddeltjes laten het blokken heel wat beter vlotten. 

1. Ga sporten

Al is een toertje lopen nu het laatste waar je zin in hebt, het helpt echt. Daarna zul jij je véél beter kunnen concentreren. 

2. Zet een alarm om te pauzeren

Niemand kan zich urenlang concentreren. Het is dus niet efficiënt om jezelf dit op te leggen. Probeer jezelf een kortere tijd te concentreren en neem daarna een korte pauze. Volgens een studie uit het tijdschrift 'Cognition' is elke vijftig minuten een pauze aangewezen. 

3. Luister naar klassieke muziek

Klassieke muziek is erg bevorderlijk voor de concentratie, dat hebben onderzoekers van de Standford University School of Medicine uitgedokterd. 

4. Schakel alles wat je kan afleiden uit. 

Yep, ook je gsm. 

5. Drink zwarte thee

Volgens een studie gepubliceerd in het blad 'Appetite' is zwarte thee de beste keuze om je beter te concentreren. Bij cafeïne krijg je een boost, maar theïne zorgt voor een consistentere alertheid. 

6. Sla aan het mediteren

Een studie gepubliceerd in 'Psychological Science' bracht aan het licht dat mensen die mediteren zich veel beter langer kunnen concentreren dan anderen. En het goede nieuws is dat je onmiddellijk resultaten boekt. Hop, naar de yogaschool dus!

7. Ga naar buiten

De oplossing om je hoofd even leeg te maken. Sommige onderzoeken geven zelfs aan dat het helpt om naar de natuur te kijken. Even naar buiten staren mag dus, als pauze dan. 

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.