Ik ben een geldchaoot, een onbewuste big spender en heb soms het gevoel dat mijn geld gewoon verdwijnt. Ik wil beter leren sparen, begrijpen waar mijn geld naartoe gaat en EINDELIJK eens het gevoel hebben dat ik mijn financiën onder controle heb. Maar hoe begin ik daaraan? Ik deel het stap voor stap met jullie in de budgetreeks ‘Geld geteld’.
Boodschappen doen is zo’n vaste routine dat ik er niet bij nadenk. Elke week ga ik naar de winkel voor vier avondgerechten, brood en beleg, drankjes en snacks. De rest van de dagen eten we bij mijn mama of schoonmama, of halen we iets af. Voor twee personen kosten die weekboodschappen € 75 à 85. Ik let daarbij nauwelijks op prijzen en neem waar ik zin in heb.
Boodschappen doen met budget
Omdat het de laatste tijd zo druk is, raakte ik niet in de supermarkt en bestelden mijn vriend en ik (weer) pizza. Twee pizza’s, een portie bruschetta om te delen en twee drankjes: € 53. Lekker, maar pijnlijk om te zien op mijn bankrekening, want met datzelfde bedrag kan ik bijna een week koken. Wat als ik écht met een budget naar de winkel ga? Ik gaf mezelf een opdracht: mijn gewoonlijke weekboodschappen doen met € 50, hetzelfde bedrag als mijn afhaalmaaltijd.

€ 4 per persoon per maaltijd
In de Albert Heijn nam ik een zelfscanner mee, zodat ik mijn bedrag beter kon opvolgen. Ik koos vier gerechten: lasagne met stokbrood, flatbread met falafel, hummus en feta, een curry met kip, kokosmelk en wokgroenten (de rijst had ik nog thuis) en krokante kipburgers met frietjes en een slaatje met rucola en tomaten. Samen goed voor zo’n € 32,50. Dat is slechts € 4 per persoon per maaltijd!
Ik betaalde voor mijn volledige winkelkar slechts € 47,68.
Daarnaast kocht ik brood, preparé, chips, spa en cola. Drank nemen we altijd van het A-merk, maar voor de rest keek ik naar de goedkoopste opties. Ik spendeerde een halfuur langer in de winkel dan anders en legde verschillende producten weer weg, maar ik betaalde voor mijn volledige winkelkar slechts € 47,68.
Promoties negeren
Toen ik thuiskwam, keek mijn vriend verbaasd naar mijn buit: ‘Dit is toch gewoon wat we anders ook kopen? Hoe heb je dat gedaan?’ Hij had gelijk. Het verschil zat niet in de producten, wel in mijn aanpak. Ik had voor het eerst echt prijzen vergeleken, promoties genegeerd en bewust gekozen.

Ja, promoties genegeerd, dat lees je goed. Ik laat me daar anders zó vaak aan vangen! Iets lijkt interessant omdat het -40 % is of omdat je er een tweede gratis krijgt, maar wat heb ik aan twee pakken wortelen als de helft uiteindelijk in de vuilbak belandt? En die korting op A-merken is vaak nog altijd duurder dan het huismerk. Natuurlijk, sommige deals zijn wél de moeite – op producten die we sowieso gebruiken of lang houdbaar zijn – maar als dat niet het geval is, laat ik ze beter liggen.
Bewust blijven
Natuurlijk is er altijd nog iets extra’s dat in een andere week wél nodig is. Denk maar aan kattenvoer, wc-papier, shampoo... Maar dit experiment bewees dat het kan. Met iets meer tijd in de winkel en een scherp oog voor prijzen betaalde ik minder voor mijn volledige winkelkar dan voor één afhaalmaaltijd. Dat is confronterend.
Met iets meer tijd in de winkel en een scherp oog voor prijzen betaalde ik minder voor mijn volledige winkelkar dan voor één afhaalmaaltijd.
De zomermaanden waren duur; de terrasjes, restaurantbezoeken en takeaway liepen al snel op. Maar in de herfst en winter zal ik waarschijnlijk minder vaak buiten de deur eten, dus dat wordt hét moment om bewuster te blijven koken en mijn uitgaven nog beter onder controle te krijgen.
Lees ook: