Veganisme zit helemaal in de lift. Steeds vaker kiezen mensen voor een levensstijl die lief is voor de dieren, de planeet en zichzelf. Die tendens schreeuwt natuurlijk om vegan ondernemingen! Gelukkig bestaan er al een heleboel. Cateraar The Vegan Butcher’s Choice biedt heel wat lekkers aan en is gespecialiseerd in artisanaal bereid ‘vlees’ en ‘kaas’. Oprichters Benoit (41) en Federica (28) maken elke maaltijd, van vegan ribbetjes tot lasagne, helemaal zelf in hun atelier in Brussel.
Hoe was het om een vegan zaak te starten?
Benoit: ‘Tot nu toe is alles heel goed verlopen. We zijn gestart zonder enige kennis van ondernemerschap waardoor we alles van nul af aan moesten doen. Het is een proces geweest van leren en veel trial and error. Op dit moment hebben we, na anderhalf jaar te bestaan, een stabiele zaak die winstgevend is. Niet veel mensen kunnen dat na zo’n korte periode zeggen, dus daar zijn we heel blij mee. We houden enorm van onze job én krijgen mooie feedback van de klanten, wat ons alleen maar meer voldoening geeft.’
Federica: ‘Op de een of andere manier heb ik het gevoel dat we nog maar net begonnen zijn. Het is een enorm proces omdat je constant leert en ook altijd wel nieuwe ideeën hebt, waardoor er altijd wel iets te veranderen is.’
Vonden jullie het riskant om een compleet vegan bedrijf te beginnen?
Benoit: ‘Veganisme is in ons land nog niet zo sterk ontwikkeld, maar het is wel echt aan het boomen. Er zit zeker een toekomst in omdat veel mensen beginnen te beseffen dat al het eten dat van de dierenindustrie komt helemaal niet duurzaam, gezond en goed is, en al zeker niet voor de dieren. Ze beginnen zich af te vragen hoe ze zichzelf kunnen voeden maar dan zonder de planeet, dieren en zichzelf te schaden. Wij geloven dan ook dat er veel potentieel in veganisme zit en dat het een oplossing kan vormen voor heel wat problemen in de wereld.’
Zijn jullie met de zaak begonnen puur door jullie passie voor veganisme?
Federica: ‘Het was volgens mij een mix van heel wat dingen. We wilden allebei graag een zaak starten en wisten goed dat het iets rond veganisme moest zijn. Benoit heeft een achtergrond in dierenrechten en is dus altijd wel bezig geweest met veganisme, maar in een compleet andere vorm. Zo’n achtergrond heb ik niet en voor we begonnen, wilden we met een open blik naar de markt kijken. Een paar jaar geleden was veganisme inderdaad niet zo populair, maar zagen we wel dat het aan zijn opmars bezig was. Onder andere Duitsland en Nederland stonden toen al veel verder dan België. We konden geen reden bedenken waarom veganisme ook niet naar hier zou komen. Uiteindelijk kwam het idee er door de wens om iets met veganisme te doen, door onze liefde voor koken én door een grondige analyse van wat er zou kunnen werken in ons land.’
Benoit, ben je dan gestopt met je werk als dierenactivist om je te focussen op ‘The Vegan Butcher’s Choice?
Benoit: ‘Ik stond voor een keuze: ging ik verder met het aankaarten van dierenmishandeling en de problemen van onze maatschappij blootleggen? Of ging ik kiezen om direct actie te ondernemen en te focussen op de oplossing voor iedereen door vegan eten te beginnen maken? Na mijn vijftien tot twintig jaar als activist, besloot ik om dat laatste te doen om iedereen te laten zien dat je gezond én heel lekker kan eten zonder dierenleed. Dat is waarom we The Vegan Butcher begonnen zijn. Met onze vleesvervangers willen we een diervriendelijk alternatief aanbieden voor iedereen. De feedback die we van vleeseters krijgen, is dat ze het zo lekker vinden dat ze het vlees zelfs niet missen. Dat is echt de beste feedback die we kunnen krijgen en meteen onze grootste motivatie. We willen niet enkel vegetariërs en veganisten bereiken, maar iedereen.’
Hoe zijn jullie op de naam gekomen?
Federica: ‘In het begin twijfelden we of we het woord vegan er wel in moesten zetten. Soms kan dat woord namelijk mensen afschrikken en dat willen we natuurlijk niet. Maar het moest wel duidelijk zijn. We wilden een soort van shockeffect creëren doordat vegan en butcher elkaars tegengestelden zijn. Een creatieve naam is altijd wel leuk, maar klanten blijven omwille van je producten bij jou en niet voor je toffe naam. Daarom noemden we onze zaak The Vegan Butcher, maar we voegden er later ‘Choice’ aan toe omdat De Vegetarische Slager zijn naam veranderde naar The Vegetarian Butcher. En we willen uiteraard absoluut geen problemen of verwarring veroorzaken.’
Met reviews op sociale media willen we niet showen hoe goed we zijn, maar bekijken waar we kunnen verbeteren.
Als ik de reacties op jullie sociale media lees, denk ik wel dat er veel mensen jullie producten lekker vinden. Krijgen jullie vaak feedback van klanten?
Benoit: ‘Niet iedereen geeft ons feedback of laat een review achter online, want dat vergt wel wat moeite. De meeste reacties die we krijgen, zijn oprecht en heel goed. Zeker nu we (voorlopig) enkel nog in ons atelier producten verkopen, krijgen we directe feedback van de klanten. Tijdens de coronacrisis was er opeens een explosie van reacties omdat we maaltijden thuis leverden. Laat ons zeggen dat 99 % van de klanten tevreden is, want perfectie bestaat niet. We maken iets waarvan wíj het lekker vinden, maar dat wil niet zeggen dat iedereen dat ook vindt. Door alle feedback kunnen we onze producten blijven verbeteren.’
Federica: ‘Veel mensen geven nooit hun mening, maar komen wel terug. Dan zullen ze het zeker wel lekker vinden, denken we dan. Met reviews op sociale media willen we niet showen hoe goed we zijn, we willen mede aan de hand daarvan bekijken waar we kunnen verbeteren.’
https://www.instagram.com/p/CBFwWzxAnGQ/
Waar zijn jullie producten zoal te koop?
Federica: ‘We zitten nu eigenlijk middenin een shift. Toen we met The Vegan Butcher begonnen, konden mensen onze producten voornamelijk in winkels, restaurants en op festivals vinden. Daarna is de catering voor bedrijven beginnen groeien en begon de verkoop in winkels wat af te nemen. Onze verkooppunten moesten tijdens de lockdown sluiten waardoor we een paar weken geleden besloten hebben dat we daar niet meer zouden leveren. Mensen kunnen wel nog steeds producten kopen in ons atelier en het idee om zelf een winkel te starten, houden we zeker in ons achterhoofd. We krijgen heel veel vragen of mensen onze producten niet op een andere manier kunnen kopen dan enkel in ons atelier. Binnenkort kan dat, want we zijn momenteel druk bezig met de lancering van onze webshop.‘
Benoit: ‘Absoluut. En wat ons net anders maakt, zijn onze artisanale producten. We gebruiken enkel volwaardige ingrediënten zoals cashewnoten, bonen, kikkererwten die hoog zijn in voedingswaarde. Als je een vervanger van ons vergelijkt met eentje uit de winkel, zal die van ons gezonder zijn. Vaak leren mensen veganisme kennen in de supermarkt door de vegan burgers of worsten bijvoorbeeld. Dat is natuurlijk top en er zitten hele goede vervangers tussen, maar soms zijn ze niet gezond doordat er te veel zout, gemodificeerd zetmeel en vet in zit. De industriële producten uit de fabriek zijn wel goedkoper dan onze producten, omdat ze in grote hoeveelheden worden geproduceerd. Bij ons zijn de kwaliteit en smaak superieur. Een product van The Vegan Butcher is trouwens altijd uniek en vind je nergens anders. Zo zijn onze ribbetjes met barbecuesaus erg populair.’
Veel mensen beginnen te beseffen dat de dierenindustrie niet duurzaam, gezond en goed is.
Hebben jullie er nooit gedacht om zelf een winkeltje te beginnen?
Federica: ‘Voordat we in ons atelier trokken, twijfelden we of we een deeltje ervan moesten houden om er een winkeltje van te maken. Door de coronacrisis beslisten we snel om dat niet te doen omdat we zagen hoe goed de catering liep. Het gedrag van de consumenten is erg veranderd en ze bestellen vaker online waardoor een winkel dus niet meteen de beste optie is. Misschien openen we er later wel eentje, maar daarvoor moeten we eerst nog wat groeien.’
Benoit: ‘Als ondernemers zitten onze hoofden natuurlijk altijd vol met ideetjes. Maar er komt veel meer bij kijken dan enkel het eten maken. Om echt te groeien, zijn samenwerkingen cruciaal en net daarom steken we onze antennes altijd uit om er nieuwe te detecteren. De juiste investeerders geloven in jou en zijn bereid om samen te groeien. Het leuke aan het ondernemen is dat je naar niemand moet luisteren en dat je zelf alles beslist. Het is al een wilde rit geweest en je zal nooit weten waar je gaat belanden.’
Meer info vind je op veganbutcher.be.
Lees ook:
- Bye bye, België: Ilse (29) verhuisde voor de liefde naar Zwitserland
- Tamara (31) maakte van dans haar beroep: ‘Je moet leren houden van de obstakels op de weg naar je droom’
- Celine (31) is professionele zeemeermin: ‘Ik werd letterlijk depressief van mijn “gewoon” werk’
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier