Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...

'Ik kies er zélf voor om een hoofddoek en dus een boerkini te dragen. Wie zijn de politici dan om mij mijn vrijheid af te nemen?'

Hanane Llouh (25): ‘Eindelijk een boerkini kunnen dragen was voor mij een bevrijding’

Het boerkini-debat wordt alweer ten volle gevoerd. Hanane Llouh (25), studente en moslima, mengt zich erin op Twitter, ondanks het feit dat ze het meer dan beu is. ‘Elk jaar wanneer er een begrotingstekort wordt aangekondigd, is het “Kijk daar, een boerkini!”. Het valt toch op?’

Een bevrijding


Hanane zou haar vorig jaar aangekochte boerkini graag dragen op het strand van Oostende of Blankenberge, maar ze durft niet. ‘Omdat ik niet bekeken wil worden. Ik zou bang zijn dat ik de volgende dag een foto van mezelf zie verschijnen op internet met een commentaar erbij als “Dat hoort niet in ons land!”. Ik wil mezelf niet blootstellen aan die haat’, zegt ze.

Mijn man vond het geen goed idee dat ik een boerkini kocht, omwille van de negativiteit die errond hangt.


Hanane, die momenteel een studie geschiedenis en een studie mode combineert met een job, koos er op haar 19de zelf voor om een hoofddoek te beginnen dragen. ‘De keuze voor een boerkini hangt vast aan de keuze voor een hoofddoek. Als je ervoor kiest bedekt door het leven te gaan, geldt dat ook wanneer je zwemt.’

‘Ik kocht pas vorig jaar mijn eerste boerkini, omdat er voor mij – en veel andere moslima’s – een negatieve connotatie aan het kledingstuk hing door de commotie errond. Mijn man vond het zelfs geen goed idee dat ik er een kocht, omdat er zo veel negativiteit rond hangt. “Waarom wil je jezelf blootstellen aan die commentaar?”, vroeg hij, “Koop toch een ander soort bedekkende zwemkledij”. Maar op aanraden van een vriendin heb ik er toch een online besteld, voor op vakantie in Marokko. Het bleek echt een bevrijding te zijn. Ik kon eindelijk nog eens zwemmen. Dat had ik zo hard gemist. Ik raad de boerkini nu aan al mijn vriendinnen aan en geef hen de link naar de webshop door (lacht).’

Niet zwart-wit


De hele heisa rond het boerkiniverbod in openbare zwembaden laat Hanane dan ook niet onberoerd. ‘Het probleem met dit debat is volgens mij dat velen het zien als een zwart-witverhaal. En dat is het helemaal niet. Er bestaat niet zoiets als dé moslim, net zoals dé Belg of dé Vlaming niet bestaat. De islam is geen monocultuur. Natuurlijk zijn er nog landen zoals Iran waar moslima’s onderdrukt worden door de man, en dan is de hoofddoek en de boerkini daar een symbool van. Maar hier in België zijn er heel veel moslima’s die er zelf voor kiezen, voor wie het helemaal niets met onderdrukking te maken heeft. Door van bovenaf te beslissen voor de hele groep dat we geen boerkini mogen dragen, neem je al die vrouwen hun vrijheid af’, vindt Hanane.

 

Als ik zie dat Francken zich afvraagt of er veel moslima’s zijn die een boerkini willen dragen, denk ik: “Ben jij zo wereldvreemd?”


De reacties van staatssecretaris Theo Francken, die op Twitter schreef dat boerkini’s niet in onze zwembaden thuishoren, vindt Hanane hard en weinig wereldwijs. ‘Als ik zie dat Francken zich afvraagt of er veel moslima’s zijn die een boerkini willen dragen, denk ik: “Ben jij zo wereldvreemd?”. Heeft die man ooit al met een moslima gepraat? Er zijn er zó veel die dat willen. Dat hij, Staatssecretaris voor Asiel en Migratie dan nog, ‘Weg ermee’ tweet over de boerkini, zal voor veel moslima’s een signaal zijn dat we er toch niet helemaal bij horen. Dat is harde taal.’

Hanane weet dat dit een heel delicate kwestie is. ‘Ik snap dat het moeilijk te begrijpen is. Hier in het Westen is zo lang gestreden geweest voor de vrijheden van de vrouw, opdat het oké zou zijn dat een vrouw zich laat zien. Als er dan plots vrouwen zijn die de bewuste keuze maken zich meer te bedekken, lijkt dat contradictorisch. Maar dat is het gewoon niet’, besluit Hanane.

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '