Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© Anaïs | By Nouchka

'Als ik me zo goed kon voelen door een plantaardige levensstijl, dan kunnen anderen dat zeker ook.'

COCO LOCO: Anaïs (29) startte haar eigen veganistische droomzaak The Kind Coconut



Veganisme zit helemaal in de lift. Steeds vaker kiezen mensen voor een levensstijl die lief is voor de dieren, de planeet en zichzelf. Die tendens schreeuwt natuurlijk om vegan ondernemingen! Gelukkig bestaan er al een heleboel. Anaïs (29) opende vorig jaar in oktober haar eigen zaak in hartje Mechelen. The Kind Coconut is dé ideale onbijt- en lunchbar voor iedereen die van lekker en gezond eten houdt.



‘The Kind Coconut is een plantaardige, gezonde zaak waar iedereen kan komen eten, ook als je lactose- of glutenvrij eet. Met de zaak wil ik vooral laten zien dat gezond eten niet per se een saai slaatje is, maar dat het lekker én gevarieerd kan zijn. Het typische beeld van gezond eten wil ik helemaal wegwerken. Sinds 2014 ben ik door mijn prikkelbaredarmsyndroom zelf vegan geworden. Dat deed ik dus voor gezondheidsredenen, maar hoe meer ik over veganisme las, hoe meer het een ethische kwestie werd. Ik voelde vooral hoeveel deugd het mijn lichaam deed om plantaardig te eten en dacht: waarom ga ik die boodschap niet proberen verder te verspreiden? Als ik me zo goed kon voelen door een plantaardige levensstijl, dan kunnen anderen dat zeker ook.’

‘Door plantaardig te eten heb ik meer energie, minder gezondheidsklachten en ben ik minder snel ziek. En als ik dan al eens ziek ben, gaat het veel sneller over. Daarnaast is koken echt een passie geworden voor mij. Ik heb ontdekt dat ik graag in de keuken sta en ben beginnen dromen van een eigen zaak. Die droom is een paar maanden geleden werkelijkheid geworden. Hiervoor was ik fitnessinstructeur en ook al erg met gezondheid bezig, maar dan op een andere manier. Ik wist dat een eigen zaak starten een heel groot risico was, zeker omdat het volledig vegan is. Toch was er voor mij geen ander alternatief en was ik bereid om dat risico te nemen.’

https://www.instagram.com/p/CAC9MU4F2ke/

 

Wat schaft de pot coconutbowl?


‘We serveren onder andere smoothie-, açai- en pokébowls, toasts en plantaardige desserts. Dat zijn vooral gerechten die de laatste jaren populairder zijn geworden nadat ze van Hawaï en Bali overvlogen. Onze gerechten zijn huisgemaakt en licht verteerbaar waardoor ze voor iedereen geschikt zijn. Je hoeft er zelfs geen veganistische levensstijl op na te houden om bij ons te komen eten. Alle gerechten die nu op de menukaart staan, zijn mijn persoonlijke favorieten. Samen met vrienden en familie heb ik getest wat er al dan niet zou werken. In de toekomst zou ik de kaart graag nog wat uitbreiden met bijvoorbeeld wafels en sapjes.’

‘Ik wist meteen dat ik mijn gerechtjes wou serveren in coconutbowls, dus moest ik op zoek gaan naar een naam waarin die term enigszins verwerkt zat. Er werd een hele lijst opgesteld, maar uiteindelijk werd het The Kind Coconut, omdat je kind moet zijn voor je lichaam en onze planeet. Rond die gedachte draait ons hele concept. De zaak is volledig in kokosnootthema, want ik vond het belangrijk om een thema te hebben. We serveren ons eten in de coconutbowls, hebben bestek met palmbomen en zelfs een kokoskaars in de wc. Mijn eigen living ziet er trouwens ook zo uit. Die typische bohemianstijl met veel rotanmaterialen, planten en makramé is helemaal mijn ding. Algemene inspiratie vond ik bij de veganistische zaak Kynd in Bali. De focus ligt daar ook op gezonde voeding en zij zijn het perfecte voorbeeld van wat ik met mijn zaak wil bereiken.’

Box vol lekkers


‘Door de coronacrisis moesten we verplicht drie maanden sluiten, wat we helemaal niet zagen aankomen. Ik was zelf eerst nog wat in de ontkenningsfase, omdat ik dacht dat het allemaal wel zou meevallen. Uiteindelijk zijn we die crisis toch wel goed doorgekomen, want we zijn niet bij de pakken blijven zitten en zijn meteen in actie geschoten. We bedachten take-awayacties en een lunchbox, “The Kind Coco Box”, acties die allebei heel goed in de smaak gevallen zijn. Ik heb het gevoel dat er meer mensen ons hebben leren kennen tijdens corona en dat we er door de crisis zelfs klanten hebben bijgekregen. Take-away is nu veel populairder en mensen halen eens sneller een smoothie of verse kokosnoot af. Met het mooiere weer vallen natuurlijk onze ijses, smoothies en iced lattes in de smaak.’

Ook vleeseters zijn laaiend enthousiast over ons concept.


‘We krijgen veel positieve reacties en complimenten van klanten. Niet alleen vegetariërs en veganisten zijn laaiend enthousiast over ons concept, ook vleeseters houden ervan. Van hen krijgen we de reactie dat ze niet verwacht hadden dat de veganistische pokébowls zo lekker zouden zijn. Het zijn trouwens net zij die we tot onze vaste klanten mogen rekenen, want de meeste klanten zijn niet eens vegan.’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Level up


‘Ik wil The Kind Coconut graag naar een hoger niveau tillen. Een grotere zaak met een terras en meer zitplaatsen is een grote droom van mij. Ik zou ook nog meer desserts willen serveren, inclusief pannenkoeken. Het heeft eventjes in mijn hoofd gezeten om een winkel te beginnen waarin ik de huisgemaakte notenboters en granola kan verkopen. Maar zo’n producten vragen enorm veel tijd en werk en dat krijg ik in m’n eentje dus niet voor elkaar. Moest dat proces geautomatiseerd kunnen worden, zou het veel gemakkelijker zijn om de producten te verkopen. Voorlopig zit dat idee er dus nog niet aan te komen. Voor nu hoop ik dat we kunnen groeien en dat we voor altijd mogen blijven bestaan. Op die manier kunnen we de boodschap dat plantaardig eten niet saai hoeft te zijn, blijven verspreiden.’

 

Lees ook: 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '