232 proefpersonen namen deel aan het onderzoek van de Amerikaanse universiteit Brigham Young: de helft kreeg 60 foto's van zoetigheden te zien (taarten, chocolade, pralines...), de andere helft bekeek foto's van hartig, gezouten voedsel (frietjes, chips, pizza...).
Daarna kregen de deelnemers een kommetje gezouten pinda's voorgeschoteld. De onderzoekers vroegen hen vervolgens op welk moment ze zin kregen in de nootjes, en wanneer ze er net genoeg van hadden.
Wat bleek: de proefpersonen die de foto's van het gezouten voedsel hadden bekeken, hadden véél sneller dan de andere groep hun buik vol van de nootjes. Met andere woorden: als je vaak foto's van een bepaalde voedselgroep onder ogen krijgt, zal je er minder zin in hebben.
Dit effect treedt wel pas op na minstens een tiental foto's. Je zal het dus niet hebben wanneer je op pinterest drie taarten hebt bekeken. Dat brengt ons natuurlijk op ideeën: zouden we nog zin hebben om te snoepen als we onze muren behangen met foto's van chocolade lekkernijen? Misschien het overwegen waard als je wat wilt afvallen?