Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...

Flair excuseert zich voor communicatiemisverstand rond actie ‘Fluiten tegen verkrachting’

Beste Flair lezer,

 

De Flair-actie ‘Fluit mee tegen verkrachting’ kreeg de voorbije dagen heel wat kritiek te verduren. Met deze actie wil Flair de taboes rond verkrachting aanpakken.

 

De bewustmakingscampagne in de media en het vuistdikke 23-pagina tellende dossier in Flair kregen zeer veel positieve weerklank en steun. We riepen onze lezers ook op om via een fluitsignaal de stilte rond verkrachting te doorbreken door voor €1 extra een Flair met een fluitje te kopen. We beloofden de opbrengst van de verkoop van het fluitje, aangeboden bij Flair, te doneren aan de betrokken organisaties tegen verkrachting.

 

Jammer genoeg kende de actie een negatief financieel resultaat en communiceerden we hierover ongelukkig, waardoor de indruk ontstond dat we misleidende reclame voerden en, erger nog, de opbrengst van de actie niet wilden doorstorten. Daarom willen we ons bij jullie, de lezers van Flair, verontschuldigen voor alle misverstanden en ontgoocheling.

 

We hebben contact opgenomen met de organisaties tegen verkrachting en iedereen is het erover eens dat het negatieve financiële resultaat de positieve impact en het maatschappelijk belang van de sensibiliseringsactie niet mag overschaduwen. Daarom heeft Sanoma, het bedrijf achter Flair, besloten om een gift te doen van €15.000 (€1 per verkochte Flair met fluitje van de maart-campagne) Daar bovenop krijgt dit thema naar aanleiding van de Vrouwendag op 11 november as een vervolg. In samenwerking met de organisaties Amazone, Instituut voor Gelijkheid van Vrouwen en Mannen, Nederlandstalige Vrouwenraad en Conseil des Femmes francophones de Belgique wordt in Flair een communicatiecampagne uitgerold rond de thema’s die hen aanbelangen.

 

Met alle betrokken organisaties tegen verkrachting zal Flair de redactionele aandacht voor bewustmaking en het doorbreken van taboes rond geweld tegen vrouwen dit najaar verderzetten. Hiermee krijgt de campagne nieuwe wind in de zeilen.

 

Het belangrijkste blijft immers de taboes rond verkrachting te doorbreken. Dit zijn we jullie, onze lezers, de betrokken organisaties én onszelf als redactie verplicht. Want Flair wil haar rol als pionier in taboedoorbrekend denken rond belangrijke en gevoelige maatschappelijke problemen blijven opnemen. We hopen met dit bericht gehoor te kunnen geven aan jullie vragen en reacties.

 

Martine Wauters,
Hoofredacteur Flair

FLAIR STORIES