Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© Thomas De Boever

"Wij spreken meteen een grote markt aan"

Bel&Bo rekent op bol.com

Advertorial

Met Eviva heeft Bel&Bo een modieuze en betaalbare damescollectie voor een maatje meer. En daarvoor hoef je niet naar de winkel, je vindt dat perfecte jurkje, blouse of jasje ook gewoon bij bol.com. Voor het Belgische modebedrijf is bol.com veel meer dan een webwinkel. Het is een volwaardige partner die helpt bij de promotie, marketing, marktanalyse en verzending.

©Thomas De Boever

Ine Windels is marktplaatsmanager bij het Belgische, familiale modebedrijf Bel&Bo. Ze zorgt ervoor dat jij je kleding heel gemakkelijk online kan bestellen. Via de eigen webshop en sinds kort ook via bol.com. Daar vind je vooral de nieuwe collectie Eviva, dat sinds 2021 kwaliteitsvolle mode brengt voor dames met een maatje meer.

“We stelden vast dat de wat grotere maten vaker online verkocht worden”, zegt Ine. “Bol.com leek ons een logische partner. We spreken meteen een grotere markt aan want ook Nederlandse klanten vinden nu gemakkelijker de weg naar onze kleurrijke kledij. En je hoeft niet naar ons merk op zoek te gaan om toch bij Eviva uit te komen. Als je een rode jurk van maatje 50 zoekt bij bol.com, kom je ook bij ons uit.”

Zoektrends

Via het Partnerplatform biedt bol.com bijzonder handige tools aan. Zoals een overzicht van de white en grey spots, de artikelen waar klanten wel naar zoeken maar die nog niet aangeboden worden of waar er maar weinig van wordt verkocht. “Maar wat voor ons nog handiger is, is de zoektrendstool. We volgen nauwgezet op welke woorden mensen in de zoekfunctie ingeven. Wat zoeken ze vaak? Korte broeken? Jurken? Dikke truien? We spelen daar op in door onze voorraad aan te vullen. Dat werkt ook omgekeerd: als een trui niet goed verkoopt, halen we die best uit ons assortiment.”

De juiste woorden

©Thomas De Boever

Van elk item weet Bel&Bo hoeveel mensen er klikken, hoeveel er kopen en hoeveel retourneren. Ook de reviews van klanten leveren kostbare informatie op. “Als een product veel bezoekers lokt maar weinig verkoopt, is er misschien iets mis met de beschrijving. Hebben we dan wel de juiste woorden gebruikt om het kledingstuk te beschrijven? Misschien hebben we ongewild andere verwachtingen gecreëerd? Want woorden zijn zo belangrijk. Zet je een jeansbroek te koop, dan zal een Nederlandse koper niet bij jouw item terechtkomen. Want daar spreken ze over een spijkerbroek. Als we een beschrijving maken, wijst het systeem van bol.com ons daarop en geeft meteen voorstellen voor synoniemen. Zo hoeven we geen klant te missen.”

“Als je assortiment en de productinformatie op punt staan, kan je bepaalde producten altijd een duwtje geven. We maken er dan een sponsored product van. Eigenlijk kopen we dan zoektermen. Als de klanten naar die termen zoeken, komt ons artikel hoger in de resultaten en is het dus beter zichtbaar.”

Koopblok

De concurrentie heeft nog maar weinig geheimen, het systeem van prijssterren leert hoe scherp de eigen prijzen zijn. “Ons grote voordeel is dat wij altijd het koopblok hebben. Wanneer meerdere partners hetzelfde artikel aanbieden via bol.com, wordt één van de partners geselecteerd om de verkoop te doen. En dat is de partner die op dat moment het beste aanbod heeft in termen van prijs, levertijd en service. Maar omdat wij de enige aanbieder zijn van ons eigen merk, hebben we dat koopblok sowieso.”

Nog een grote troef volgens Ine, is dat er helemaal geen grote investering nodig is om te verkopen via bol.com. Geen instapkost, geen abonnementsformule, alleen een commissie per verkocht item. “En een beperkte voorraadkost, want bol.com handelt voor ons ook de verzending af. Wij leveren onze voorraad en de webwinkel doet al de rest. Het kleedje dat je bestelt, wordt de volgende dag netjes geleverd.”

Expert van bol.com

“Liefst 50.000 partners telt bol.com intussen”, zegt Yasmine van Moortel, key accountmanager voor de Belgische partners van bol.com. “Van kleine eenmanszaken tot grote en bekende merken binnen het retaillandschap. Zij zorgen voor een enorm assortiment zodat de klant vindt wat hij zoekt.”

“Elke partner is anders, met andere behoeften en prioriteiten. Bel&Bo is een sterk, Belgisch merk dat kiest voor verschillende verkoopkanalen. Het volgt de klant waar die zit, ook online via bol.com. Andere partners gaan dan weer voor een breed assortiment van merken en zijn eerder prijsgedreven.”

“Wat je businessplan ook is, met de tools van bol.com slaag je er altijd in om je verkoop te managen, analyseren en optimaliseren. Verkooppartners die het goed doen bij bol.com, zijn diegenen die goed gebruik maken van het Partnerplatform en van de data die we aanreiken via het verkoopaccount. Zo maakt Bel&Bo vooral gebruik van onze zoektrendstool. Hiermee kan je zoektermen met elkaar vergelijken zodat je weet op welke zoekwoorden het vaakst gezocht wordt. Maar je kan ook trends zien over een bepaalde tijdspanne voor een seizoensgebonden assortiment, of rond thema’s zoals – bijvoorbeeld – duurzaamheid.”

“Maak gebruik van de data en tools die we ontwikkelen. Zorg voor goede titels en productinformatie zodat je artikelen optimaal vindbaar zijn. Analyseer je assortiment aan de hand van de verkoopanalyse, pas je prijzen aan conform de markt, doe mee met campagnes en boost je artikelen aan de hand van sponsored products. Dit kan allemaal heel eenvoudig vanuit het verkoopaccount en het partnerplatform. Jouw tweede key to succes.”

Klik hier voor meer e-commerce kennis om samen door te groeien.

FLAIR STORIES