Home Lifestyle Body AHA: dankzij deze 7 tips zal je ‘s avonds minder snacken

AHA: dankzij deze 7 tips zal je ‘s avonds minder snacken

6. Poets na het avondeten meteen je tanden.

© jeshoots via Pexels

‘s Avonds duik je zonder nadenken in de snoepkast, maar laat snacken is niet meteen gezond. Hoe komt het toch dat je altijd weer lonkt naar iets sweet of salty in de avond? Blijkbaar ligt dat niet aan jou, maar aan je hormonen. Diëtiste Kristien Willemsen geeft enkele tips om die vreetbuien ‘s avonds te beperken.

De grote boosdoener? Het hongerhormoon gherline dat begint te zeuren van zodra het buiten donker wordt. Dat blijkt uit een studie die verscheen in het tijdschrift International Journal of Obesity. Dat zogenaamde hongerhormoon krijgt de bovenhand als je niet voldoende verzadigd bent.

Deze dingen kan je volgens diëtiste Kristien Willemsen doen om die vreetbuien voor de televisie onder controle te houden:

1. Zoek naar een geschikt eetpatroon

‘Als je ‘s avonds last hebt van vreetbuien, komt dat vaak doordat je overdag niet genoeg variatie brengt in je eetpatroon. Daarom is het interessant om je ontbijt, middag- en avondmaal eens te bestuderen. Probeer steeds voor gezonde maaltijden te kiezen die voor voldoende verzadiging zorgen. Neem daarom veel vezels en trage koolhydraten op in je eetschema.’

2. Pas je avondeten aan

‘Witte pasta of rijst vervangen door de volkoren varianten kan er al toe leiden dat je ‘s avonds makkelijker die chipszak links laat liggen. Verwerk ‘s avonds eens zoete aardappel, quinoa of bulgur in je maaltijd. Aan die ingrediënten zal je langer een verzadigd gevoel overhouden.’

3. Drink eerst een glas water

‘Probeer, wanneer de drang naar een midnight snack op begint te spelen, eerst een glas water te drinken. Sommige mensen verwarren honger namelijk met dorst. Als je eerst wat water drinkt, gaat het gevoel dat jij aanziet als honger, misschien vanzelf voorbij.’

4. Kies voor een gezonde avondsnack

‘Toch trek? Grijp dan naar een stuk fruit of een bordje rauwkost. Door er een gezond dipsausje bij te voorzien, maak je het geheel toch al wat aantrekkelijker. Ook een extra kommetje soep en een handvol noten of popcorn kunnen geen kwaad.’

5. Concentreer je op iets anders

‘Sommigen krijgen een vreetbui doordat ze nood hebben aan een fysieke bezigheid. Als je in de zetel zit, heb je niets omhanden. Die zin om te snacken komt dan simpelweg voort uit verveling. Hou je daarom op een andere manier bezig tijdens het tv-kijken. Houd je handen bezig door te breien of te haken, bijvoorbeeld.’

6. Poets na het avondeten eerst je tanden

‘Een andere tip die ik graag meegeef aan klanten, is dat ze vlak na de avondmaaltijd hun tanden moeten poetsen. Op die manier zal je minder snel iets in je mond willen stoppen. Ik weet niet of het bij iedereen zal werken, maar je kan het op z’n minst een kans geven.’

7. Zorg voor een goede nachtrust

‘Als je uitgeput of moe bent, zal je lichaam naar snelle suikers snakken. Je wil jezelf die energie het liefst zo snel mogelijk geven, dus ga je algauw naar snoep of frisdrank grijpen. Wees daarom goed uitgerust! Je zal zien dat je minder snel geneigd bent om toe te geven aan schranspartijen.’

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.