Home Lifestyle Body Nek- en rugpijn nu je van thuis uit werkt? Hier zijn 4...

Nek- en rugpijn nu je van thuis uit werkt? Hier zijn 4 tips om deze kwaaltjes te voorkomen

Moet jij het voorlopig eventjes zonder je vertrouwde bureaustoel stellen?

nekpijn
© Getty

Werk jij momenteel van thuis en moet je het voorlopig stellen zonder een aangepaste bureaustoel? Dan is de kans groot dat je last krijgt van enkele kwaaltjes zoals bijvoorbeeld nek- en rugpijn. Om je te helpen en om het thuiswerken zo aangenaam mogelijk te maken, hebben wij alvast enkele tips op een rijtje gezet die je eens kan proberen.

Je lichaam in een neutrale en ontspannen positie houden, is aan te raden als je aan het werk bent. Is jouw huidige werkomgeving alleen niet zo ergonomisch en moet je het bijvoorbeeld doen met een harde keukenstoel in plaats van je vertrouwde bureaustoel? Dan is de kans groot dat de kwaaltjes zich gaan opstapelen. Denk bijvoorbeeld maar aan rug- en nekpijn, maar ook je schouders en polsen kunnen na verloop van tijd beginnen protesteren. We geven je dan ook enkele tips om dit alles te voorkomen of om de pijn te verlichten.

Eerste hulp bij: nekpijn

Je nek en rug zijn vaak de eerste twee lichaamsdelen die beginnen tegen te stribbelen. Vaak is hier je houding het probleem. Staat je scherm iets lager? Dan moet je je nek de hele tijd strekken en is je hoofd vaak ook naar voor gekanteld. Het is dus belangrijk dat je scherm op de juiste hoogte, idealiter op ooghoogte, staat. Ga dus op zoek naar een andere locatie of probeer om regelmatig van positie te veranderen.

Eerste hulp bij: vermoeide ogen

Wanneer je lang naar een computerscherm staart, moeten je ogen automatisch harder werken. Gevolg? Na een werkdag heb je vaak hoofdpijn, zie je wellicht iets waziger en krijg je opnieuw last van je nek en rug. Kies dus voor een werkplaats waar je van veel natuurlijk licht kan genieten. Ook belangrijk is om voldoende pauzes te nemen. Let er wel op dat je je ogen ook effectief laat rusten en dat je niet op je gsm op Instagram zit te scrollen.

Eerste hulp bij: pijnlijke polsen

Door je handen en polsen in een onnatuurlijke houding te houden, kan je ze al snel overbelasten. Zorg er dus voor dat je ze niet gaan overstrekken, maar dat ze zo plat en recht mogelijk liggen. Heb je echt veel last? Doe dan een aantal oefeningen. Draai bijvoorbeeld eens met je polsen in beide richtingen. Nog een optie is om een te vuist maken en vervolgens je vingers te (over)strekken.

Eerste hulp bij: rugpijn

Als je last hebt van rugpijn ligt de oorzaak ook vaak bij je houding. De hoogte van je scherm is hier opnieuw van belang, maar ook hoe je zit, speelt een belangrijk rol. We hebben namelijk vaak de neiging om naar voor te hangen. Door dit te doen ga je al snel je rug overbelasten. Probeer dus om zo recht mogelijk te zitten. Een simpel trucje dat je eens kan proberen? Neem er een handdoek bij, rol deze op en leg deze achter je rug. Zo voorkom je dat je je onderrug naar binnen gaat kantelen.

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.