Home Lifestyle Body Last van een herfstdip? Met deze 7 tips jaag je je energiepeil...

Last van een herfstdip? Met deze 7 tips jaag je je energiepeil opnieuw de hoogte in

Nooit meer futloos in je zetel!

© Getty

De herfst is in het land. Bladeren dwarrelen op de grond, de dagen worden korter en kouder en jij raakt steeds moeilijker uit je bed. Vermijd die herfstdip met deze tips die je energiepeil weer de hoogte in jagen.

We durven het weleens vergeten, maar mensen zijn sterk afhankelijk van de natuur. Seizoenen brengen niet alleen veranderingen van het weer met zich mee, ook ons ritme krijgt een serieuze schok. En sommigen zijn hier gevoeliger voor dan anderen. Wanneer je het moeilijk krijgt tijdens deze seizoensovergang, heb je misschien wel last van een herfstdip.

Symptomen van een herfstdip

  • Een herfstdipje herken je aan verminderde energie. Je bent sneller vermoeid dan gewoonlijk en je slaapritme raakt verstoord. Dit kan zich vertalen in slapeloosheid of juist heel lang slapen, zonder dat je je meer uitgerust voelt.
  • De kans is groot dat je je somber voelt en met moeite ergens motivatie voor kan opbrengen. Het voelt alsof de dagen monotoon en traag aan je voorbijgaan waardoor je neerslachtig en futloos voor de dag komt.
  • Misschien heb je zelfs een lager libido dan tijdens de zomermaanden en raak je sneller geïrriteerd door banale dingen.
  • Naast concentratieproblemen zijn ook slechte eetgewoonten een teken van een herfstdip. We grijpen al snel naar (ongezonde) comfortfood tijdens de koude maanden, met extra kilo’s tot gevolg.

Oorzaak van een herfstdip

De kortere dagen zijn de oorzaak van deze symptomen. We krijgen veel minder daglicht waardoor we onvoldoende vitamine D opnemen. Het slechte weer maakt van ons huismussen waardoor de sociale agenda op een laag pitje komt te staan. Het verminderde contact met vrienden maakt je herfstdip natuurlijk alleen maar erger. Kortom, je hebt geen energie én voelt je eenzaam.

Weg met dat herfstdipje

1. Licht in je leven

Dat je in de herfst en de winter moeilijker uit bed raakt, is niet zo raar. Je lichaam ontwaakt immers beter wanneer er meer licht in je kamer is. Omdat het ’s morgens donkerder is, vertikt jouw lijf het om meteen in actie te schieten. Kies daarom voor gordijnen die wat licht doorlaten in je slaapkamer of steek meteen een lamp aan zodra de wekker gaat. Je gebruikt bovendien het best fluorescentielampen met het label ‘cool wit’ of ‘daglicht’. Die zijn niet alleen beter voor het milieu, maar ook voor je ontwakingsproces. Toch nog helemaal groggy ’s morgens? Dan kan je ook de dag starten met een kwartiertje chillen voor een energielamp.

2. You snooze, you loose

Jouw energieplan start bij het rinkelen van je wekker. Zodra je alarm afgaat en jij wakker schiet, maakt je lichaam de hormonen cortisol en testosteron aan. Die stoffen helpen je om ’s morgens in actie te schieten. Duw jij echter op je snoozeknop en dommel je weer in? Dan breng je je hormoonbalans vanaf minuut één van je dag in de war. Gevolg? Je energiepeil zit al onder nul, terwijl de dag nog moet beginnen. Zet daarom je wekker liever een kwartiertje later en spring meteen vanonder de dons. Het kan helpen om je wekker elders in je kamer te zetten of je klassieke alarmklok te vervangen voor een wake-up light, dat je stapsgewijs uit je diepe slaap haalt, zodat je frisser wakker wordt wanneer de wekker echt afgaat.

3. Een ommetje tussen de bureaus

Uiteraard ben jij onmisbaar op kantoor. Maar een hele dag stokstijf aan je bureau zitten, is nefast voor je energiepeil. Ook tijdens de werkdag heeft je lichaam beweging nodig. Door eventjes je benen te strekken en je bureau te verlaten, stroomt er meer zuurstof door je lijf en je brein, wat je instant alerter en energieker maakt. Maak daarom elke 90 minuten een ommetje door het kantoor om een praatje te slaan met je collega’s.

4. Brandstof tanken

Wanneer je tijd wint door meteen uit je bed te springen, kan je ook uitgebreider ontbijten. Dat is wat je lichaam ’s morgens nodig heeft. Snel een boterham en een kop koffie naar binnen werken is het perfecte recept om te crashen op de middag. Een sandwich en een shot cafeïne geven je misschien een korte boost, maar het is geen voedzaam en energiek ontbijt. Kies liever voor een combinatie van volkorengranen, magere eiwitten en gezond vet. Denk: een volkorenboterham met een omelet of havermout met noten en banaan. Een lekker kopje groene thee erbij en jij bent klaar om te knallen. Drink je koffie liever pas later in de voormiddag, wanneer je lichaam van nature wat meer energie nodig heeft. Net na het opstaan is dat eigenlijk niet het geval, dus laat je lichaam er ook niet aan wennen door er metéén koffie in te gieten.

5. Opgeruimd staat energierijk

Niet alleen fysieke problemen, maar ook mentale prikkels kunnen je energiepeil beïnvloeden. Een van die prikkels is een onopgeruimd bureau. Een rommelig kantoor verhindert je brein om echt te concentreren en informatie te verwerken. Daardoor krijg je het gevoel dat je maar geen orde in je werkzaken krijgt, wat je mentaal kan uitputten. Ruim aan het einde van de dag altijd je bureau op, zodat je de ochtend erna met een frisse start aan de slag kan.

6. Hobby? Herbronnen!

Elke dag recht van je kantoor naar je huishouden of je sofa schieten, is een dooddoener voor je energieniveau ’s avonds. Dat is nochtans het moment waarop je even echt van je dag kan genieten. Creëer daarom een soort overgangsrite aan het einde van de werkdag. Luister naar ontspannende muziek tijdens het pendelen, trek een andere outfit aan bij het thuiskomen en beoefen minstens één keer per week ’s avonds een hobby die je echt kan herbronnen.

7. Een shotje zon

Een shot vitamine D – dat je krijgt van zonlicht – is zoveel krachtiger dan het zoveelste shot cafeïne. Vitamine D beïnvloedt je metabolisme en de afscheiding van insuline in je lichaam. Dat zijn twee zaken die een grote impact hebben op jouw energieniveau. Een ommetje op de parking van je kantoor, met de fiets naar de supermarkt, even buitenspelen met de kinderen, een uurtje shoppen in de stad: je opties zijn eindeloos.

Lees ook: