Home Lifestyle Opruimcoach Nele Colle: ‘Spullen dienen niet om in een doos op zolder...

Opruimcoach Nele Colle: ‘Spullen dienen niet om in een doos op zolder te zitten’

Waarom vinden we opruimen allemaal zo moeilijk?

Heb jij moeite met opruimen? Dan kan een opruimcoach misschien helpen om orde in je huis te krijgen. Nele Colle helpt mensen bij het ‘ontspullen’ en structureren van hun woning, van rampzalige keukens tot kasten die bol staan van de rommel. ‘We worden overspoeld met spullen en niet iedereen gooit even gemakkelijk spullen weg.’

‘En ligt jouw huis er dan altijd spik en span bij?’

Mocht Nele Colle (35) een euro krijgen telkens ze die vraag krijgt, zou ze waarschijnlijk zelfs niet meer aan de slag moeten als opruimcoach. De Gentse zei ongeveer anderhalf geleden na een burn-out haar job als lerares op en omarmde een nieuwe roeping: structuur brengen in de rommel van andere mensen. In het boek ‘JOMO’ – the Joy Of Missing Out – schetst ze haar zoektocht naar een leven met minder spullen.

‘Ik was altijd wel gestructureerd maar ik had heel veel spullen’, legt Colle uit. ‘Ik bewaarde alles. Ik dacht dat dat moest: het had immers geld gekost, of ik had het van iemand gekregen. Omdat het me letterlijk en figuurlijk teveel werd begon ik op te ruimen.’ Niet veel later schakelde ook een vriendin Colles hulp in bij het op orde brengen van haar huis. ‘Ik gaf haar tips die voor mij heel logisch waren maar voor haar een openbaring leken. Heel snel vonden we een structuur die voor haar werkte. Die avond ben ik beginnen googelen. Ik wilde weten of er mensen bestonden die dit als job deden.’

Het antwoord luidde: professional organizer. Vrij vertaald: opruimcoach. Wat doe jij concreet?

Nele Colle: ‘Als opruimcoach help ik mensen om te ‘ontspullen’ en bewuster te worden. Je kan een huis namelijk enkel op orde houden als je bewust bent van wat er binnenkomt, anders blijf je opruimen. En ik help hen ook met de praktische kant: ik zet een systeem op poten dat blijft werken voor mijn klant.’

Hoe is die nood om te ‘ontspullen’ ontstaan volgens jou?

‘Het is de eerste keer in de geschiedenis dat we zoveel spullen hebben. Dat is nog nooit gebeurd. Dingen zijn hier heel goedkoop. Je krijgt ze soms zelfs gratis, denk maar aan de gratis barbecueschaal die je krijgt bij een bak bier, bijvoorbeeld. Of de goedkope knuffel die je kindje graag wil en waarvan jij denkt: waarom ook niet? Dat komt allemaal zomaar je huis binnen. We worden op die manier overspoeld met spullen. Je hebt mensen die het gemakkelijk vinden om dingen weg te doen, en ook mensen die het daar heel moeilijk mee hebben.’

Waarom vinden sommigen het zo moeilijk spullen weg te doen?

‘Daar zijn verschillende redenen voor: ze denken het ooit nog nodig te hebben, ze hebben het gekregen, er hangen bepaalde herinneringen aan, enzovoort. Er zijn verschillende remblokken die ons tegenhouden om spullen weg te gooien. Ik ben op zoek gegaan naar een manier om anders naar mijn spullen te kijken zodat die remblokken verdwenen.’

Zoals?

‘Neem nu geschenken. Ik ben de boodschap beginnen loskoppelen van het cadeau. Mensen geven geschenken om je te laten weten dat ze aan je gedacht hebben, dat ze je graag zien of dat ze je missen. Dat betekent niet dat je het ding zelf moet houden. Je kan ook gewoon de intentie koesteren. Geef zaken die je niet meer kan gebruiken door aan iemand die dat wel kan. Spullen dienen niet om in een doos op zolder te zitten.’

Geef zaken die je niet meer kan gebruiken door aan iemand die dat wel kan.

En wat met de mensen die geen probleem hebben met ontspullen, maar opruimen op zich gewoon oervervelend vinden?

‘Hoe minder spullen je hebt, hoe lichter de opruimtaak wordt. Opruimen betekent eigenlijk gewoon de dingen terug op hun plaats leggen. Dat ligt bij vele mensen moeilijk, omdat die plaats niet logisch is. Dan ga je het ook niet wegleggen, want we zijn eigenlijk een beetje lui. Enfin, ik noem het efficiënt. En luie mensen zijn de efficiëntste mensen. Heb je een logische plaats voor je spullen, dan is het opruimen opvallend lichter.’

In je boek ‘JOMO’ haal je aan dat zo’n nieuwe gewoonte aanleren ongeveer zestig dagen kost.

‘Klopt. Daarbij moet je soms even doorbijten en het een kans geven. Maar als het niet werkt, moet je gewoon op zoek naar een nieuw systeem. Ik zal je een voorbeeld geven. Ik ben nu ook veel bewuster op vlak van afval. Daarom neem ik zelf potjes mee naar de slager. Hoewel dat in het begin wat onwennig was, denk ik er nu zelfs niet meer bij na. Geef jezelf wat tijd om te oefenen.’

Hoe lang duurt het dan met jouw hulp om een rampzalig huishouden tot in de puntjes in orde te krijgen?

‘Dat is erg verschillend van persoon tot persoon. In drie sessies van drie uren kan je een project aanpakken, zoals een rommelige bergruimte. Maar als het over herinneringen of administratie gaat, kan dat veel langer duren. Het hangt ook af van wat mensen in de tussentijd doen. Soms is dat niets, maar soms zijn ze ook echt in gang geschoten. Daardoor besparen ze zelf ook kosten en versnellen ze het proces. Maar soms is het gewoon heel moeilijk om alleen aan de slag te gaan.’

Vertel.

‘Wel, je hebt geen klankbord. Het helpt om luidop te kunnen zeggen waarom je iets wil houden. Daardoor hoor je soms zelf dat je eigenlijk niet echt een goede reden hebt. Dat maakt het gemakkelijker om dingen weg te doen.’

Zijn er ook sessies die je niet kan afronden?

‘Het gebeurt inderdaad dat mensen annuleren of afhaken. Ik werk vaak ook niet met het meest georganiseerde publiek. (lacht) Dat is natuurlijk jammer. Maar die mensen nemen vaak vroeg of laat toch terug contact op. Iedereen wil graag grip krijgen op zijn huishouden en het overzicht kunnen bewaren.’

Waarom hebben mensen mijn hulp nodig? Soms is het gewoon heel moeilijk om alleen aan de slag te gaan.

Het cliché dat rust in je huis zorgt voor rust in je hoofd klopt dus wel degelijk.

‘Ik heb het ook zelf mogen ervaren. Dat is waarom ik doe wat ik doe. Niet omdat mijn huis er dan altijd perfect opgeruimd bijligt, daar gaat het niet om. Het gaat om het bewust weten van wat je hebt en een structuur bewaren. Het wegdoen van je spullen kan ook echt een goed gevoel geven. Ik heb op die manier veel hulporganisaties leren kennen die het verschil maken. Ik raad het dan ook iedereen aan om dat eens te doen, al is het maar met een klein zakje spullen. Ik garandeer je dat je teruggaat omdat het zo goed voelt. Je helpt mensen die deze zaken echt nodig hebben, en jij bent tegelijkertijd van je overbodige spullen af.’

Geloof jij dat je gelukkiger wordt van minder spullen?

‘Wij kiezen niet graag, dat voelt niet goed. Maar als je je daar over zet, ga je bewuster leven. En bewust leven maakt mensen gelukkig, dat blijkt ook uit onderzoek. Niet omdat je weinig spullen hebt, maar hoe je ertegenaan kijkt. Weet je, ik ben geen minimalist, hè. Je mag best wat comfort hebben, en wat dat betekent, is voor iedereen verschillend. Ik doe deze job graag omdat ik mensen kan helpen om weer ademruimte te vinden. En dat voelt goed.’

JOMO!, Borgerhoff & Lamberigts, 22,99 euro
Meer info: nelecolle.be

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.