Home Lifestyle KIJKTIP: ‘Fyre Festival’, het beste feestje dat nooit heeft plaatsgevonden

KIJKTIP: ‘Fyre Festival’, het beste feestje dat nooit heeft plaatsgevonden

De malafide festivalorganisator zit nu zes jaar lang achter de tralies voor de illusie die hij creëerde.

Netflix

De temperaturen zijn om te bevriezen en dan kruipen we maar wat graag onder een fleecedekentje in de zetel met Netflix op. Als we je deze maand een documentaire mogen aanraden op de populaire streamingdienst, dan is het wel die over Fyre Festival. Een driedaags muzikaal paradijs dat ondernemer Billy McFarland en rapper Ja Rule op poten zetten, maar een ware illusie bleek te zijn.

Jetski’s die in V-formatie over azuurblauw water raceten terwijl een select clubje topmodellen in bikini over een parelwit strand flaneerde: het promotiefilmpje voor Fyre Festival schreeuwde de hashtag #FOMO en miste zijn doel dan ook niet. Duizenden millennials hoestten tot 100.000 euro op voor een ticket om getuige te kunnen zijn van het vetste feestje van 2017, maar die droom mondde uit in een ware nachtmerrie. De privéjets bleken brakke chartervliegtuigen te zijn, de maaltijden van topchefs werden boterhammen en de luxueuze cabans waren in werkelijkheid witte tenten die erg veel weg hadden van de noodtenten na orkaan Matthew. Het veelbelovende Fyre Festival werd prompt omgedoopt tot het heuse Fyre Fraud.

Organisator Billy verkocht zijn idee dan ook met het grootste charisma waardoor zijn hele entourage ook effectief geloofde dat ze het vetste feestje van het jaar organiseerden. Investeerders pompten zonder al te veel na te denken 23 miljoen euro in het ‘hemelse’ project. Geld dat ze nooit in winst terugzagen. Voor die misleiding kreeg Billy dan ook zes jaar in de federale gevangenis.

Schaamteloze oplichterij

Hoe schrijnend de beelden van de teleurgestelde festivalgangers in de documentaire ook mogen zijn, zijn het de getuigenissen van personeelsleden als Maryann Rolle die je recht in het hart raken. Mayann kreeg geen cent voor het harde werk dat ze in haar restaurant op Exuma verrichtte en moest zelfs haar spaargeld, zo’n 44.000 euro, inzetten om haar eigen team alsnog te betalen. Dankzij de documentaire werd er wel een crowdfunding opgestart die nu al meer dan 150.000 euro opleverde. Zo krijgt Maryann misschien toch nog de steun die ze verdient na de verantwoordelijkheid die ze opnam.

View this post on Instagram

Honestly, you guys are the real 🔥🔥

A post shared by Netflix US (@netflix) on

Op aanbeveling van influencers

Wat vooral verbazingwekkend is, is dat millennials als een gek een ticket kochten op basis van een paar kiekjes die op Instagram werden gepost. Gebakken lucht dat verkocht als zoete broodjes. Hoe de organisatoren daarin slaagden? Door influencers uit de bovenste schuif in het hele project te betrekken. Bella Hadid (22 miljoen volgers), Kendall Jenner (102 miljoen volgers) en Emily Ratajkowski (21 miljoen volgers) maakten dit festival tot iets groots, maar één foto van een sneetje kaas op een miezerige toast vernielde dat compleet. Enkel Bella excuseerde zich publiekelijk voor de illusie die ze hielp creëren. De andere topmodellen verwijderden in de grootste stilte elke verwijzing naar het festival. De documentaire maakt nog maar eens duidelijk dat Instagram een wereldje is waarover serieus wat filtertjes heen zitten en dat er achter die tips van jouw grote voorbeeld wel een heuse marketingstunt kan schuilen. Een must-watch, als je het ons vraagt!

‘Fyre: The Greatest Party That Never Happened’ kan je nu bekijken op Netflix.

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.