Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© Woman sitting at airplane and looking to mobil phone.; Shutterstock ID 295476128

Een reisjournaliste verklapt haar geheim.

Met deze twee woorden krijg je een upgrade op het vliegtuig

We willen allemaal wel vliegen naar warme bestemmingen in eerste klasse. Helaas is ons budget daar niet ruim genoeg voor en blijft het bij (dag)dromen van een eventuele upgrade.


Tilly Bagshawe, een Britse schrijfster en reisjournaliste, zorgt er misschien wel voor dat je dromen werkelijkheid worden. Zij verklapte namelijk haar geheim waardoor ze altijd een upgrade krijgt van tweede naar eerste klasse. Het beste? Het kost haar maar één telefoontje.

Voordelen


Eigenlijk moeten we de voordelen van eerste klasse niet uitleggen, want iedereen kent ze wel: meer beenruimte, bredere stoelen, een groter tv-scherm, een grotere keuze uit eten en drinken en gewoon veel meer luxe. Maar bij al die luxe komt er ook een (veel) groter prijskaartje kijken, waar wij (helaas) niet allemaal het budget voor hebben.

Waar we wél budget voor hebben, is het ene telefoontje dat het volgens Tilly Bagshawe maar kost om een upgrade te krijgen. Haar truc is eigenlijk heel simpel. Je belt naar de klantenservice en spreekt de twee magische woorden uit: ‘revenue management’.

Revenue management


Revenue management is namelijk de dienst die in de hand heeft hoeveel upgrades er gegeven worden. Als er bijvoorbeeld nog heel veel plaats is in eerste klasse, kunnen zij ervoor zorgen dat er wat mensen van in tweede klasse verplaatst worden. Op die manier komen er goedkopere plaatsen in tweede klasse vrij. Die worden door hun lagere prijs makkelijker verkocht aan lastminutereizigers.

Als de vlucht vol zit, heb je natuurlijk pech, maar volgens Bagshawe kan het absoluut geen kwaad om vol te houden: ‘Als ze je afwimpelen en zeggen dat er nog geen plaatsen vrij worden gegeven, dan laat je het hen nog eens checken. Is het nog steeds een nee? Vraag dan of ze je rechtstreeks willen doorverbinden met ‘revenue management’ en check het bij de dienst zelf. Als ze daar ook zeggen dat dit niet het geval is, dan mag je zeker vragen waarom.’

100 % succes?


De journaliste claimt dat haar trucje een success rate heeft van 100 %, maar luchtvaartexpert Henry Hartevelt betwijfelt dat. Aan Het Laatste Nieuws laat hij weten: ‘Dit lukt je niet als je maar een keer per jaar met het vliegtuig op vakantie gaat. Veel reisagenten mogen ook geen contact opnemen met de afdeling revenue en ze mogen al helemaal niet op eigen houtje upgrades doorvoeren.’

Volgens hem werkt het trucje wél als je frequent flyer bent en jaarlijks dus heel wat kilometers in de lucht aflegt. De kans dat wij dus ooit zo’n upgrade krijgen is klein, maar we mogen altijd blijven dromen. Toch hopen we je een beetje gelukkiger te maken met de wificodes van alle luchthavens wereldwijd.

Lees ook:


 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '