Home Lifestyle Body MUST TRY 6 lichaamskuren voor een warm en fit lijf

MUST TRY 6 lichaamskuren voor een warm en fit lijf

Ook zo’n hekel aan de kou? Dankzij deze kuren krijg je het in no time weer warm.

Hé koukleum! Kom eens onder die fleecedeken vandaan! Met deze heerlijke lichaamskuren warm jij je lijf op terwijl je het ook gezonder maakt.

  1. Loop warm voor… bikramyoga

De toepasselijke bijnaam van bikramyoga is ‘hot yoga’. Het zal je dan ook niet verbazen dat het een yogastijl is waarbij een warme omgeving centraal staat. Tijdens zo’n bikramsessie plooi en stretch je in een ruimte met een temperatuur van 34 tot 40 graden Celsius en een hoge vochtigheidsgraad.

Nee, een les hot yoga bestaat niet alleen uit de downward facing hotdog. Tijdens bikramyoga neem je gedurende negentig minuten 26 yogaposities oftewel asana’s aan, die elk twee keer worden herhaald. Op die manier strek je je spieren, worden je gewrichten soepel en krijgen je organen een inwendige massage.

Een groot verschil met andere yogastromingen is dat de bekende zonnegroet geen deel uitmaakt van de routine.

Hot & happening!

Door je yogaroutine uit te voeren in de warmte word je flexibeler, loop je minder kans op blessures en ga je veel meer zweten, wat je lichaam ontgift van afvalstoffen.

Ook zou bikramyoga in sommige gevallen oude verwondingen herstellen en chronische ziekten verbeteren.

Meer info? www.bikramyoga.com

  1. Loop warm voor… FormoStar Infrared Body Wrap

Een infraroodlamp en een infraroodcabine zijn je misschien niet vreemd, maar in veel wellnesscentra kan je tegenwoordig ook terecht voor een infraroodlichaamspakking. Tijdens zo’n FormoStar-bodywrap word je ingepakt in een wikkel die doorregen is met draden die infraroodlicht op je lichaam uitstralen. Gedurende vijftig minuten kan jij lekker ontspannen, terwijl het infraroodlicht je een heerlijk warm gevoel geeft. Bovendien ontspant het je spieren, verbetert het je bloedcirculatie en maakt het je instant een beetje slanker.

Hot & happening!

De specifieke warmte en energie die infraroodlicht uitstraalt, heeft allerlei positieve effecten op je lichaam. Infraroodenergie is gezond en heilzaam. Watermoleculen die toxische stoffen ophouden in je lijf, je bloedcirculatie afremmen en de functie van je lichaamscellen blokkeren, worden erdoor afgebroken. De diepgaande warmte herstelt dus ook de plaatselijke stofwisseling en vochtcirculatie. Ook de bloedcirculatie wordt erdoor gestimuleerd, en dat heeft als effect dat je tot tweehonderd calorieën extra verbrandt terwijl je gewoon ligt te rusten en je ook makkelijker vet afbreekt. Ten slotte voel je je na zo’n pakking fitter en energieker, zijn je spieren meer ontspannen, voelen je gewrichten soepeler en flexibeler, en kan pijn worden bestreden. Daarom wordt dit soort pakking ook vaak aangeraden als ondersteuning voor mensen met fibromyalgie en chronischvermoeidheidssyndroom.

Meer info? www.formostar.be

  1. Loop warm voor… swedana-therapie

Swedana is een mooi woord voor een ayurvedische kruidenstoombehandeling. Ayurveda is een traditionele Indiase geneeswijze en hoort dus thuis onder de noemer alternatieve geneeskunde. Tijdens een swedana-sessie lig je zo’n dertig minuten in een soort kist waarin stoom – vaak verrijkt met kruiden – circuleert. Daardoor krijg je het lekker warm, ga je enorm zweten en zetten je poriën zich wijd open. Dat zorgt ervoor dat je afvalstoffen beter afgescheiden worden en de geneeskrachtige kruiden dieper in je weefsel trekken. Bovendien maakt de warmte je lichaam beweeglijker en heft het blokkades op.

Vaak wordt dit soort kruidenstoombehandelingen voorafgegaan door een ayurvedische massage. Daarbij maakt een masseur je lichaam met krachtige bewegingen wakker en los.

Hot & happening!

Als alternatieve geneesmethode kan een potje zweten in de stoomkist van een swedana-behandeling heel wat kwalen helpen bestrijden. Zo kan het wonderen doen wanneer je kampt met stress, obesitas, reuma, artritis, verkoudheid, verstopping in je borstgebied, stijve spieren, circulatiestoornissen, allergieën en een onzuivere huid.

Meer info? www.ayurbotanicals.eu

  1. Loop warm voor… Hot Cabin Workouts

Van pilates tot BBB en HIIT, het zijn stuk voor stuk stevige work-outs waarbij je moet zwoegen en zweten om resultaat te boeken. Maar wat als je het effect van die noeste arbeid een beetje zou kunnen versnellen? Dat doe je door te sporten in een hot cabin. Dat is een ovale glazen thermocabine die tot 50 graden Celsius wordt opgewarmd. In die cabine doe je twee keer per week zo’n dertig minuten een work-out met gerichte bewegingsoefeningen, afhankelijk van welke delen van je lichaam extra werk kunnen gebruiken. Je traint dus specifiek je billen, buik, borst, benen of armen in sneltempo.

Hot & happening!

Door te sporten in een warme thermocabine voorkom je niet alleen blessures, maar wordt ook de bloedcirculatie in je huid- en spierweefsel gestimuleerd. Daardoor wordt je lichaam sneller gezuiverd van vet en afvalstoffen, waardoor het afslankproces in een stroomversnelling belandt en je huid en lichaam tegelijk gezuiverd worden.

Meer info?www.bodystyling.be en www.afslankhuys.be

  1. Loop warm voor… kruidenstempelmassage

Ontspannen én energie opdoen, dat is wat een kruidenstempelmassage in eerste instantie voor je doet. Tijdens zo’n massage behandelt een masseur je nek, schouders, rug, armen, benen en voeten met stempelachtige zakjes gevuld met heilzame kruiden. Die kruidenstempels hebben een aangename temperatuur van 50 graden Celsius. Ze werken daardoor veel dieper in op het onderliggende huidweefsel en zelfs op je organen. Dit soort massage activeert ook je stofwisseling, en verbetert je bloedsomloop en doorbloeding. Je bloedvaten zetten uit door de warmte, je huid wordt beter doorbloed en afvalstoffen worden sneller afgevoerd.

De kruiden die tijdens de behandeling worden gebruikt, hebben reinigende, activerende en ontspannende eigenschappen. De warmte heeft een extra ontspannende werking.

Hot & happening!

Door de warmte en de diepe reinigende werking van de kruidenstempels is dit soort massage optimaal voor het behandelen van spieren en spierknopen die vastzitten. Door het ontspannende effect smelten ook stress en spanning, vermoeidheid en lusteloosheid als sneeuw voor de zon. Daarnaast heeft de behandeling een positief effect op je immuunsysteem, maakt het je huid zijdezacht en steviger, bevordert het je spijsvertering en geeft het je een energieboost.

Meer info? www.massageplaatsen.be

  1. Loop warm voor… een hete detox-tonic

Behoefte aan een snelle DIY-warmteboost? Dan zit alles wat je nodig hebt in deze hot detox-tonic. Je maakt niet alleen een lekker winterproof drankje klaar, het krikt ook je energiepeil op, versnelt je metabolisme en verbetert je circulatie.

Dit heb je nodig

1 zakje gemberthee of 1/2 tl verse, geraspte gember * 2 kopjes kokend water * kaneel, cayennepeper en kurkuma naar smaak * 1 tl appelciderazijn * 1 schijfje citroen * 1 tl ahornsiroop

Zo gemaakt!

  1. Neem een extra grote mok, een theepot of een thermoskan.
  2. Doe de gemberthee of verse gember in je kop of pot, kook twee kopjes water en giet ze bij de thee of gember. Dek af en laat zo’n acht minuten trekken.
  3. Verwijder het theezakje of de gember, voeg de kaneel, kurkuma en cayennepeper toe naar smaak. Roer tot alles goed is gemengd.
  4. Voeg de appelciderazijn en het schijfje citroen toe. Roer goed om de smaken los te maken in het water.
  5. Voeg ten slotte het theelepeltje ahornsiroop toe.
  6. Roer en enjoy!

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.